Karim
Wat maakt een traineeship zo’n waardevolle start van je carrière? En waarom is dit voor starters vaak een betere keus dan een normale baan? We gingen in gesprek met Karim Bayoumy over hoe zijn traineeship bij NS hem de kans biedt om te groeien, te experimenteren en impact te maken op het treinverkeer in binnen- en buitenland.
Natasja
Een treinreis moet niet alleen prettig zijn, maar ook veilig. Voor iedereen. Dat weet Natasja (35), medewerker Veiligheid & Service, als geen ander. Hiervoor werkte ze in het ziekenhuis en op Schiphol in de beveiliging. “Ik had NS al een tijdje op het oog als potentiële nieuwe werkgever. Vorig jaar durfde ik de stap eindelijk te zetten en solliciteerde ik op de functie die ik nu heb.”
Quinten
Quinten (23), machinist in Venlo. “Als kind wilde ik al machinist worden, net als mijn opa. Maar dan niet zoals hij op een goederentrein, maar bij personenvervoer. Zo heb ik meer interactie met collega’s en reizigers. En doe ik iets voor een ander.” Sociaal contact is volgens Quinten een belangrijk aspect van zijn werk.
Kevin
Soms weet je even niet zo goed wat je wilt, maar komt er toch iets positiefs op je pad. Het overkwam Kevin (18). Hij stopte met zijn studie en werkt nu als verkoopmedewerker bij Julia’s op station Rotterdam Centraal. Hij vertelt: “De pabo paste niet bij mij, daarom koos ik voor een tussenjaar en werken bij Julia’s. Ik zag dat ze mensen zochten en besloot om te solliciteren. Een goede keuze, want ik leer hier veel, zoals baristawaardige koffietjes zetten.”
Aaf
Jezelf kunnen zijn, echt onderdeel uitmaken van het team én doen waar je goed in bent? Voor administratief medewerker Aaf (29) is het mogelijk. Zij werkt nu sinds een half jaar vanuit een participatiebaan bij NS. Hierdoor kunnen mensen zoals Aaf met een arbeidsbeperking toch een passende baan vinden. Aaf vertelt: "In mijn vorige baan als logopediste waren er te veel schakelmomenten. Ook nam ik het werk te veel mee naar huis. Hierdoor werkte ik mezelf over de kop."
Anna Taalman
Bij de meldkamer is geen dag hetzelfde. Anna Taalman helpt reizigers én collega’s bij ingewikkelde situaties. “Ik kan dit werk nog jaren doen. En als ik wil doorgroeien? Dan wordt dat zelfs bij NS gestimuleerd.” Wil jij weten hoe het is om op de meldkamer te werken? Met wat voor situaties Anna te maken krijgt? En hoe haar dit bevalt? Anna vertelt het je.
Joost
Hoe is het om na de mbo-opleiding tot machinist te beginnen bij NS? Bekijk de video. Collega Joost vertelt je er alles over.
“Het leek wel Sinterklaas met het uitpakken van het gereedschap.” De afgelopen periode ontvingen eerstejaarsstudenten van de NS TechniekFabriek een accuboormachine van Milwaukee en een rugzak vol gereedschap. Een mooie eerste beloning voor de inzet van deze studenten tijdens hun mbo-2 opleiding tot Monteur service en onderhoud (SOT2). De NS-opleiding die studenten voorbereidt op het werken als monteur TreinTechniek.
Rob Richelle
Rob Richelle is sinds april Hoofd Operations - Service en Performance bij NS International: “Dit betekent dat ik verantwoordelijk ben voor de uitvoering van onze internationale treindienst. Dit gaat over alle treinen die van en naar het buitenland rijden, inclusief de collega’s die meegaan naar het buitenland. Zo is er in ieder land om ons heen ook een hoofd operations waar ik nauw mee samenwerk. Echt superleuk, ik heb veel contact met mijn Belgische, Franse, Britse, Oostenrijkse, Zwitserse en Duitse collega's.”
Simone & Merit
Met maar liefst 22.000 collega’s is het onmogelijk om iedereen te kennen. Maar vandaag maken NS-collega’s Simone en Merit kennis met elkaar, zonder dat ze elkaar zien.
Richard & Mees
Met maar liefst 22.000 collega’s is het onmogelijk om iedereen te kennen. Maar vandaag maken NS-collega’s Richard en Mees kennis met elkaar, zonder dat ze elkaar zien.
Erik & Rens
Met maar liefst 22.000 collega’s is het onmogelijk om iedereen te kennen. Maar vandaag maken NS-collega’s Erik en Rens kennis met elkaar, zonder dat ze elkaar zien.
Herbert
Als UX Designer bij NS is Herbert (29) elke dag bezig om de NS-app te optimaliseren, zodat reizigers een goede reiservaring hebben. “Wij krijgen een probleem aangeleverd dat betrekking heeft tot de app. Zo kan een bepaalde functie niet goed werken of er ontbreekt een optie. Het is dan aan ons om hier een oplossing voor te vinden.”
Remond
Remond (53) maakte onlangs een overstap van Senior Helpdeskmedewerker/Planner naar Teamleider/Regisseur Materieel Besturingscentrum NS. Hij is nog in opleiding en geeft onder toeziend oog van zijn opleider functioneel leiding aan de helpdeskmedewerkers en planners.
Yari
Geïnspireerd door enkele collega’s, besloot Yari (28) twee jaar geleden om, naast zijn fulltimebaan bij NS als Studieleider Materieel, de opleiding tot Machinist te volgen. In zijn kantoorbaan zorgde hij er al voor dat al het benodigde materieel beschikbaar stond voor de dienstregeling, maar hij besloot nog een stap verder te gaan en te leren hoe hij zelf treinen kon besturen. Dit vroeg om een grote portie eigen inzet, maar ook om de flexibiliteit van zijn collega’s om een goede werk-privé balans te behouden.
Heleen
Heleen (57) werkt bij NS als hoofdconducteur. “Ik ben oorspronkelijk opgeleid als logopedist en heb daarna een aantal leidinggevende functies gehad. Iets totaal anders. Opeens was ik helemaal klaar met mijn oude baan, het roer moest om. Ik sprak met wandelcoaches om te ontdekken waar ik nu écht blij van werd. Dat hielp, want nu zit ik al vijf jaar op mijn plek.”
Michel
Een betekenisvolle baan hebben die ook ruimte biedt om dromen te volgen. Voor Operationeel Planner Michel (39) klonk dat als muziek in de oren. “Tijdens mijn eerste baan bij NS besefte ik me dat ik meer met psychologie wil doen. Daarom werk ik nu 28 uur per week en volg ik daarnaast een deeltijdstudie Psychologie.”
Ilse
Vanuit de collegezaal een paar minuutjes lopen naar werk: Security Studies-studente Ilse (20) doet het wel vaker. “Ik studeer aan de faculteit van de Universiteit Leiden in Den Haag, dus mijn baan in de StationsHuiskamer is goed te combineren met mijn studie. Er wordt ook veel rekening met me gehouden waardoor ik meer ruimte heb om te studeren als dit nodig is.”
Emma
Hoe is het om te werken als machinist bij NS? Hoe bestuur je een trein als je geen stuur hebt en is het moeilijk? In deze aflevering klimmen we op de bok met Emma.
Kim
Hoe is het om te werken als medewerker Veiligheid & Service bij NS? Is het de hele dag alleen maar achter zwartrijders aanrennen en boetes schrijven? In deze aflevering gaan we op pad met Kim.
Geertje
Hoe is het om te werken als monteur bij NS? Kan je uit de voeten met een rol duct tape en een bus WD-40 of is het wat ingewikkelder? In deze aflevering inspecteren we een trein met Geertje.
Gijsje
Hoe is het om te werken als winkelmanager van Julia’s? Ben je de hele dag alleen maar pasta aan het koken of komt er meer bij kijken? In deze aflevering nemen we een kijkje in de keuken bij Gijsje.
Cindy
Hoe is het om te werken als developer bij NS? Zijn het eenzame nerds in een kelder of is dit beroep toch socialer dan je eerst zou denken? In deze aflevering duiken we achter de computer met Cindy.
Chen
Hoe is het om te werken als conducteur bij NS? Is het op een fluitje blazen en kaartjes controleren of zit er meer achter? In deze aflevering gaan samen met Chen de trein op.
Rembert
“Wat Ik leuk vind in de twee jaar dat ik hier heb gewerkt, is dat collega's altijd enorm openstaan om je verder te helpen.” Vertelt Rembert. Hij werkt als Innovatie Lead en is verantwoordelijk voor het Innovatieplatform waar hij en zijn team werken.
Caroline
Geen spijt van gehad? “Ik heb geen moment spijt gehad van mijn carrièreswitch naar conducteur” vertelt Caroline. Ze werkt nu al iets meer dan 1,5 jaar als conducteur op standplaats Haarlem. Voorheen werkte ze bij verschillende werkgevers al 19 jaar op kantoor. “Ik wilde vooral van mijn bureau af. Ik wilde niet meer 36 uur stilzitten.” Zo heeft Caroline een sprong in het diepe gewaagd en als conducteur bij NS gesolliciteerd en de daarbij behorende opleiding tot zelfstandig conducteur afgerond.
Collega’s van Veiligheid & Service staan de hele dag op scherp. Waar heeft de Meldkamer NS een klus voor ze? Waar kunnen ze helpen? Wanneer is ingrijpen nodig? Een verslaggever hobbelt een dag mee met V&S Deventer.
Rob Timmermans
Waar hij ooit nog chef-kok was, is Rob Timmermans nu 1,5 jaar teammanager Veiligheid & Service. Als echte Amsterdammer werkt hij met veel enthousiasme op Amsterdam Centraal. En helpt hij regelmatig bij grote events zoals de Dutch Grand Prix en voetbalwedstrijden. Trots op zijn werk én team? Dat is hij zeker: “V&S hoort helemaal bij mij!”
Als medewerker Veiligheid & Service is geen dag hetzelfde. Wil jij weten wat je allemaal doet als V&S'er bij NS? Onze collega's vertellen je er alles over in deze video.
Pieter Tichelaar
Ook tijdens zijn vakantie is Pieter (33) bereid om tijd vrij te maken voor NS. Vanaf zijn vakantiestek, een bootje in Sneek, vertelt Pieter over zijn functie als senior communicatieadviseur, waarom hij voor NS heeft gekozen, de ontwikkelingsmogelijkheden en zijn toekomst. “Door de vrijheid en het vertrouwen dat ik krijg binnen NS kan ik mij maximaal ontwikkelen”.
Rolinka
Rolinka Otten werkt al 24 jaar bij NS en adviseert tegenwoordig over het onderhoud van stations in Noordoost-Nederland, waaronder Groningen, Friesland en Drenthe. Ze kwam binnen via een stage tijdens haar laatste jaar mbo-bouwkunde en heeft sindsdien altijd in onderhoud gewerkt. “Vanuit die stage kreeg ik de aanbieding om nog een jaartje mee te lopen, onder het mom van ‘staat leuk op je CV.’ Maar ik zit er nog steeds!”
Sep
Sep (34) is procescoördinator bij de afdeling Onderhoud NS Stations. Hij coördineert het planmatig onderhoud aan de stationsgebouwen. Sep: “Denk aan het vervangen van dakbedekkingen en de uitvoering van schilderwerk. Maar ook aan specialistisch restauratiewerk van Rijksmonumenten. Het leukste aan zijn werk? Er is ruimte voor innovatie.”
Herman
Herman Krull is mobiliteitsmakelaar bij het loopbaancentrum van NS, hij begeleidt NS’ers die zichzelf binnen of buiten hun functie verder willen ontwikkelen. “We bieden collega’s ondersteuning bij hun loopbaan, zoals Z!N loopbaancoaching, een talentenscan en diverse workshops.” Naast zijn positie als mobiliteitsmakelaar is hij ook bestuurslid bij Trainbow, een LHBTQI+ netwerk van NS dat staat voor acceptatie, inclusie en diversiteit binnen NS. “Ons doel is dat iedereen zichzelf kan zijn binnen NS.” Herman vertelt er alles over!
Irene
Conducteur Irene (29) staat nooit stil. Met haar sportieve houding zorgt ze dat ze lekker in beweging blijft door te dansen, en daar maakt ze sinds kort ook TikTok-video’s van onder haar account @loediee. ”Als ik extra tijd over heb in m’n pauze is het tijd voor een filmpje!”
Elles
Stel je voor: je staat op een perron, je kijkt rond en ziet een knipperende lamp. Denk jij dan: wat betekent dat? Elles Lenssen wel. Voor haar was onder andere deze gedachte het begin van een onverwachte carrièreswitch. De 29-jarige uit het Limburgse Reuver verhuisde ooit voor de liefde naar Haarlem en werkte als producer bij Radio Veronica. Nu bestuurt ze treinen als machinist.
Xander
Na een aantal jaren reizen en werken door Europa was Xander (24) klaar voor een baan met meer verantwoordelijkheden. Als assistent-filiaalmanager bij Julia’s is hij helemaal op zijn plek. “Ik krijg het vertrouwen om de touwtjes in handen te nemen en er is genoeg ruimte om creatieve oplossingen aan te bieden.”
Inge
Inge Mugge is Product Owner bij NS. Hier werkt ze al 5 jaar aan verschillende apps voor NS: denk aan de Ticketer app en de Wissel app. “Ik vind het echt heel gaaf wat wij doen. Je moet dingen kunnen versnellen, verbeteren of makkelijker maken” vertelt Inge. Samen met haar team zet Inge ontzettend toffe projecten neer. Dit is dan ook de reden dat ze samen met 5 andere teams de NS Digital Award 2023 heeft gewonnen voor de Wissel app!
Otty
Toen hij op 16-jarige leeftijd vanuit Curaçao naar Nederland kwam, wist Otty (43) al wat hij wilde worden: fietstechniscus. “Nadat ik klaar was met de Technische School ging ik werken om mijn cv uit te breiden. Ik startte als fietsenmaker en ging verder leren om monteur te worden. Daarna was ik nog niet uitgeleerd, en nu heb ik de titel ‘fietstechnicus’. “
Amsterdam Centraal is één van de drukste stations van Nederland. Voor de conducteurs op deze standplaats is geen dag hetzelfde. Wat maakt deze standplaats nou zo bijzonder? En wat maken de conducteurs van NS hier allemaal mee? In deze video hoor en zie je het allemaal.
NS organiseert regelmatig evenementen. Tijdens deze evenementen krijg je een uniek kijkje achter de schermen en leer je meer over werken bij NS. In deze video blikken zowel kandidaten als medewerkers van NS terug op een trainingsochtend voor de functie conducteur.
Onze conducteurs maken dagelijks van alles mee. Geen dag is hetzelfde. In een video delen verschillende conducteurs hun mooiste verhalen uit de praktijk.
Bas
Senior accountmanager Bas (43) maakte twee jaar geleden de overstap naar NS om meer maatschappelijke impact te maken. Met zijn betrokkenheid als voorzitter bij lhbti+ belangenvereniging Trainbow zet hij zich naast zijn reguliere baan, dagelijks in voor een inclusieve werkomgeving en reiservaring. “Het geeft een doel om actief bij te dragen aan de community.”
Colin
Colin (30) werkt als Android Developer aan de NS app. Hij vertelt: “Ik werk aan het domein kaartjes verkoop binnen de app, zodat reizigers eenvoudig een treinkaartje kunnen kopen.” Drie jaar geleden maakte hij de overstap van een zorgverzekeraar naar NS. En dat pakte voor hem goed uit. “Ik dacht dat ik al veel wist, maar bij NS dacht ik: I need to step my game up.”
Jaap
Dankzij zijn 32-urige werkweek houdt productie engineer Jaap (41) ook genoeg uren over om zijn steentje bij te dragen aan de maatschappij. Een bhv-cursus op werk stimuleerde zijn interesse om mensen te helpen. Vlak na de cursus meldde hij zich daarom aan als EHBO-vrijwilliger bij het Rode Kruis.
Kaj en Camel
Met maar liefst 22.000 collega’s is het onmogelijk om iedereen te kennen. Maar vandaag maken NS-collega’s Kaj en Camèl kennis met elkaar, zonder dat ze elkaar zien.
Kristel en Denise
Wat zijn je toekomstplannen, wat is de grootste uitdaging in je werk? Collega’s Kristel en Denise vragen elkaar het hemd van het lijf, maar dan wel zonder dat ze elkaar zien.
Peter en Arno
Raden NS-collega’s Peter en Arno van elkaar wat voor werk ze doen? Ze hebben beiden een uitdagende job.
Thom en Dennis
Aan Dennis en Thom de uitdagende taak: bevraag elkaar blind en ontdek welke baan de ander uitvoert bij NS. Gaat het ze lukken, denk je?
Carola en Thijs
Zonder te kijken! Wat voor werk doet jouw NS-collega? Carola en Thijs ontdekken elkaars functie op basis van drie vragen.
Emily en Edwin
Bij NS werk je met heel veel verschillende collega’s, met ieder hun eigen expertise. Wat denk jij: raden Emily en Edwin van elkaar welk werk ze beiden bij NS doen?
Hessel
Hessel Dikkers, CIO, chief information officer, van NS, maakte zijn overstap naar NS in 12 jaar gelden. Hij merkt dat de directe impact van IT op de reiziger erg groot is. “We zitten nu op zo’n 1 miljoen dagelijkse reizigers”, vertelt de CIO. “Zij maken niet alleen gebruik van onze treinen, maar zijn ook afhankelijk van goede reisinformatie voor het plannen van hun reis. Dat goed doen, is een enorme verantwoordelijkheid. Want als er iets niet goed gaat, is dat direct zichtbaar.”
Geert en Milou
Milou Peters en Geert Meijering zijn manager public affairs op de afdeling Stakeholder- en Concessiemanagement. Ze zijn volop in contact met de Tweede Kamer. In 2023 zijn ze veel bezig geweest met de HRN-concessie, een contract waarin alle afspraken staan die de Rijksoverheid met NS maakt voor de periode 2025-2033, maar uiteraard komt er nog veel meer kijken bij hun werk, want zoals Milou zegt: “Iedereen, elk kamerlid of elke politieke partij vindt wel wat van het openbaar vervoer.”
Hanneke
Tussen 08.00 en 16.30 uur stuurt Hanneke (37) als manager productie vijftig mensen aan. En daarbuiten zorgt ze voor haar kleine van 2 jaar oud. Die combinatie – het ouderschap en een verantwoordelijke functie – kan pittig zijn. Mede daarom switchte ze van werkgever en kwam ze bij NS terecht: “Ik koos voor een gezin, en zocht daarom een plek met goede voorwaarden voor ouderschap.”
Hielke
Van je hobby je werk maken: monteur Hielke (19) kreeg het voor elkaar. “Ik had als kind al een fascinatie voor treinen. Mijn moeder nam me altijd met de trein mee op pad naar opa en oma. Toen is die liefde voor treinen ontstaan, en nooit meer weggegaan.”
Floor
Floor is IT-trainee bij NS. Op de afdeling Reisbegeleiding gaat ze samen met haar team over de omreisadviezen bij een verstoring op het spoor. “Als er iets gebeurt op het spoor, dan komt dat bij het OCCR (operationeel controle centrum rail) binnen. Medewerkers van het OCCR gebruiken dan onze applicatie om de verstoring in te voeren en aan de hand van de informatie die wordt ingevoerd genereren wij de omreisadviezen. Dit vind je terug in onder andere de omroepberichten op het station, want dat komt van mijn team. Dat is super leuk, super concreet en heel zichtbaar.”
Hier zijn we als NS trots op: consumenten zien ons als het meest duurzame merk in de Nederlandse mobiliteitsbranche. Dat blijkt uit de Sustainable Brand Index 2024. In de overall ranking steeg NS van plek 23 naar 8. Deze stijging is te danken aan het harde werk van vele collega’s die zich dagelijks inzetten om NS nog duurzamer te maken.
Philippe
Philippe is geruime tijd werkzaam bij NS en werkt nu als praktijkopleider en stagebegeleider bij de TechniekFabriek in het Brabantse Berkel-Enschot. "Ik leid jonge techneuten op om te werken aan de treinen van NS. Ik begeleid ze op alle vlakken: van techniek tot loopbaanontwikkeling. Daarnaast ben ik stagebegeleider. In totaal coach ik veertien studenten. Het is een leuke en dynamische bedoening hier. Geen dag is hetzelfde."
Kieran
Studeren, maar óók de handen uit de mouwen steken. Dat zag Kieran (22) wel zitten. En dus meldde hij zich bij de TechniekFabriek aan als leerling-monteur: “Een theoretische opleiding is niet voor mij weggelegd. Ik wil juist met mijn handen werken.”
Job
Vier jaar oud was hij, toen Job van der Schouw (21) wist: ik wil machinist worden. Over een paar maanden is het zover en mag deze aspirant-machinist zelfstandig een trein besturen. “Het idee dat je een gigantisch voertuig met honderden mensen bestuurt, leek me als kind al waanzinnig.”
Rutger
Als Rutger Bouw (25) niet aan het werk is, reist hij graag door Europa. Als het kan, zoveel mogelijk met de trein. En al die reiservaring komt goed van pas bij zijn functie als Servicemedewerker Internationaal. “Aan de balie kunnen we die persoonlijke touch meer bieden dan via een app of website.”
Bibi
Voor Bibi Zwolman (59) geen 9-tot-5-baan. Want als medewerker van de klantenservice bij NS staat ze de hele avond paraat voor reizigers met vragen. Hoe houd je met deze tijden een goede werk-privébalans? Ze vertelt: Ik doe webcare voor NS. Samen met mijn collega’s proberen we alle vragen van reizigers te beantwoorden.’
Als alles goed gaat, kunnen treinen met vlakke plaatsen op de wielen vanaf de herfst 2024 naar de splinternieuwe kuilwielenbank bij het onderhoudsbedrijf in Leidschendam. Ze kunnen, na een behandeling van 20 minuten per wielas, met perfect ronde wielen de dienstregeling weer inrollen. Lees hier meer over de nieuwe kuilwielenbank.
Sander
“Geen dag is hier hetzelfde en dat maakt het werk zo leuk.” Sander Hodes is planner service herstel en onderhoud op het materieelbesturingscentrum Nederland. Momenteel is hij tijdelijk gedetacheerd als voorbereider van dienst. Binnen deze functie werkt Sander aan het classificeren en efficiënt aanbieden van defecten aan de treinen van NS: “Binnen het materieel besturingscentrum werken we met een helpdeskmedewerker, een senior helpdeskmedewerker, twee planners en een voorbereider van dienst. Die voorbereider van dienst is een nieuwe functie die het werkproces nog efficiënter moet gaan maken. Het vormgeven van de nieuwe werkwijze is erg leuk om te doen.”
Juul
“Vandaag ben ik bezig met het maken van winkelcommunicatie voor op de schermen en morgen ben ik een enorm event aan het opzetten. Die afwisseling is supercool.” Juul Smit is marketeer Julia’s en StationsHuiskamer, twee horecaformules van NS Retail. “Binnen mijn functie zorg ik er op allerlei manieren voor dat reizigers de Julia’s en StationsHuiskamer weten te vinden. Samen met mijn team werken we aan goede deals, een lekker assortiment en zichtbare communicatie voor de horecaformules.” Afgelopen periode heeft Juul gewerkt aan het opzetten van het evenement Happy Tuesday, een event voor eenzame ouderen in de StationsHuiskamers.
Leon
“Het contact met de reizigers die hier vaak dagelijks hun fiets komen stallen, dat is voor mij enorm waardevol.” Leon van Ham is fietsenmaker in de fietsenstalling op Station Tilburg. Binnen deze functie repareert Leon fietsen van reizigers. Ook repareert hij regelmatig OV-fietsen zodat er altijd genoeg fietsen beschikbaar zijn in de fietsenstalling: “Ik doe dit werk inmiddels 43 jaar in dezelfde fietsenstalling en nog altijd met veel plezier. Drie maanden lang heb ik een andere baan geprobeerd, maar al snel begon ik de fietsenstalling te missen. Naast een korte onderbreking voor mijn militaire dienst ben ik daarom altijd in de fietsenstalling blijven werken.”
Meike
“Het helpen bij allerlei veranderingen, dat vind ik echt het allerleukste.” Meike Moltzer is Veranderbegeleider binnen de afdeling Projecten & Trajecten van NS. In deze functie helpt Meike samen met haar team om veranderingen binnen NS op gang te brengen: “Binnen onze afdeling werken wij in een poule van Programmamanagers, Projectmanagers, Projectmanagement ondersteuners en Veranderbegeleiders aan diverse projecten en trajecten.
Peter
"Ik zag Julia's eerst als elk van mijn eerdere horeca-baantjes. Maar het voelde al snel als thuis." Zijn leidinggevende vroeg of hij assistent filiaalmanager wilde worden. Peter ging ervoor. "Voor mij is het als een bestuursjaar, een soort leervaringsplek."
Anita
Voordat Anita (47) assistent filiaalmanager werd bij Kiosk op Utrecht Centraal, heeft ze een tijdje als verkoopmedewerker gewerkt. Nadat ze senior werd, zag haar leidinggevende haar ook nog wel doorgroeien tot assistent. Ze was daar zelf niet zo mee bezig, maar ze is er toch voor gegaan.
Gilliard
Als assistent filiaalmanager bij AH to go is Gilliard niet alleen bezig met de winkel, maar vooral met overkoepelende zaken. "Denk bijvoorbeeld aan de ziekmeldingen, en in de gaten houden of de winkel schoon blijft."
Emma
Als je net als hoofdconducteur Emma (29) uit een NS-familie komt, dan lopen werk en privé nog al eens door elkaar. Gelukkig heeft Emma daar geen enkel probleem mee. “Mijn man, vader en zwager werken als machinist bij NS. Mijn schoonvader is inmiddels met pensioen, maar ook hij werkte bij het spoor. Mijn man kom ik niet vaak tegen, want we wisselen elkaar af in de zorg voor de kinderen. Mijn vader daarentegen wel, die zie ik regelmatig.”
Jeroen
NS heeft een uitdagend IT-landschap. IT-recruiter Jeroen vertelt geïnteresseerden hier graag over op de grootste Java-beurs van Nederland: 'Ik vond het ontzettend leuk om op zo’n dag met bezoekers in contact te komen.'
Jordy
Als graphic designer maakte Jordy lange dagen. Na twaalf jaar had hij behoefte aan een baan met meer structuur en minder stress. Bij NS kan hij bovendien iets voor de maatschappij betekenen: 'Als machinist breng je reizigers letterlijk van A naar B. Dat ik daarbij help, geeft een goed gevoel.’
Kevin
NS werkt al tien jaar samen met verschillende mbo-scholen. Kevin vertelt hoe hij wordt klaargestoomd voor een carrière als machinist bij NS. Hij vertelt hoe werken in het OV al in de familie zit, en waarom hij voor NS koos: "Ik hou ervan om met mensen te werken, maar af en toe die rust is ook wel prettig."
Steven Woudenberg
“Het is heel tof om aan een groot publiek zichtbaar te maken wat NS doet met AI”. Steven Woudenberg is Data Lead bij NS. Vanuit zijn functie mocht hij in het televisieprogramma Cybersessies AI vertellen over zijn werkzaamheden op het gebied van kunstmatige intelligentie. “Er lopen veel projecten op het gebied van AI binnen NS. Denk daarbij aan het optimaliseren van het onderhoud aan onze treinen, maar ook aan het verbeteren van onze informatievoorzieningen voor de reiziger. In het programma geven we concrete voorbeelden om Nederland te laten zien wat er zoal mogelijk is met AI binnen NS.”
Eveliene
Collega Eveliene was toe aan een nieuwe uitdaging, maar wél binnen NS. Ze maakte daarom de overstap naar een andere afdeling en vertelt hoe ze dat vond.
Mariëlle
Nadat de moeder van Functioneel Applicatiebeheerder Mariëlle ernstig ziek werd, ervoer Mariëlle veel steun van haar collega's en leidinggevende. Ze vertelt wat dit voor haar betekende.
Carola
Conducteur Carola Grijpink: ‘Ik doe graag een stapje extra. Of dat nou via een grapje, een goed gesprek of een luisterend oor is. Je wordt ervoor beloond met dankbaarheid. Dat vind ik het mooiste aan mijn werk.’
Patrick
Na je 50ste van baan switchen, is dat spannend? Niet voor Facilitair Coördinator Patrick (53), die de regie in eigen handen nam en actief zocht naar een andere functie binnen NS: “Een nieuwe baan voelde als één grote uitdaging. Ik hou ervan om op z’n tijd een andere richting in te slaan.”
Chantal
“Hoe vet is het dat je treinen ziet rondrijden in Nederland die jij met je team van begin tot eind hebt gemoderniseerd?” Chantal is Junior Engineer bij NS Treinmodernisering in Haarlem. Met haar team zorgt ze ervoor dat alle elektrische (sub)systemen aan elkaar gekoppeld worden in treinen die gemoderniseerd worden. Chantal legt uit: “Wij als productgroep Energievoorziening zorgen eigenlijk voor alle bekabeling in de trein, de kabelloop van de bekabeling en de kabeldragers waar de bekabeling in gemonteerd wordt.
Anass
“Nieuwe uitdagingen zoeken en altijd blijven leren zit gewoon in mij.” Anass Rizki is Kernteam Specialist van het NS onderhoudsbedrijf in Leidschendam. In deze functie spoort hij complexe storingen op binnen de treinen van NS. Anass heeft na zijn opleiding tot monteur aan de NS TechniekFabriek in Amsterdam diverse stappen gezet om naar zijn huidige functie door te groeien: “Na mijn opleiding aan de TechniekFabriek ben ik doorgegaan met een mbo niveau 3 opleiding. Niet lang na het behalen van mijn diploma ben ik begonnen met een niveau 4 opleiding. Momenteel zit ik in de laatste fase van deze opleiding. Als ik ook deze opleiding heb afgerond kan ik helemaal zelfstandig aan de slag.”
Altijd al willen weten hoe de treinen van NS gemoderniseerd worden? In een aflevering van het televisieprogramma Van Passie naar Droombaan met als thema ‘De Makers van Morgen’ krijg je een exclusief kijkje achter de schermen bij NS Treinmodernisering in Haarlem. In deze werkplaats worden verouderde treinstellen volledig opgeknapt. Niet alleen op het gebied van techniek krijgen de treinstellen een upgrade, maar ook het uiterlijk van de treinen wordt hier volledig gemoderniseerd.
Andrea
“Het rennen en puzzelen onder druk is echt fantastisch.” Andrea Verdonk is bijstuurder personeel bij NS. Met haar team is Andrea dag en nacht bezig met bijsturen van het personeel op de treinen. Zo zorgt ze ervoor dat de treinen zoveel mogelijk volgens dienstregeling kunnen blijven rijden als er verstoringen op het spoor zijn. Andrea legt uit: “Als er niets geks gebeurt op het spoor is er niet zoveel aan de hand. Als er echter een trein moet omkeren of storing krijgt, gaan we in ons team van 0 naar 100 binnen een paar seconden. De spanning die daarbij komt kijken is wel gaaf natuurlijk.”
Bart
“Als ik heel de puzzel bij elkaar weet te leggen en het laatste stukje valt op zijn plek, dan ben ik toch wel trots.” Bart Vrancken is Logistiek coördinator in het Regionaal Besturingscentrum Rotterdam. Binnen zijn team is hij verantwoordelijk voor het soepel laten verlopen van de dienstregeling rond Den Haag Centraal. Bart legt uit: “Ik vergelijk het altijd met de brandweer. Als er niets geks gebeurt, hoef ik niet veel te doen, maar als er wat gebeurt is het gelijk rennen. En dat rennen doe ik altijd met de reiziger in mijn achterhoofd.
Yari
“Het zijn twee totaal verschillende werelden, maar dat is juist waarom ik ook zo graag op de trein wilde gaan werken.” Yari de Graaf is zowel Expertplanner Materieel als machinist. Hij is begonnen op kantoor waar hij operationeel leidinggevende is van het team materieelplanners. Met zijn team zorgt hij voor voldoende treinen op elk traject.
Semih
“Een glazen bol waarin ik zou kunnen zien waar toekomstige reizigers behoefte aan hebben zou fantastisch zijn.” Semih Turan is Business Developer bij NS Stations. Binnen deze functie is hij constant bezig met het verbeteren van de verschillende winkels op het station: “Het inspelen op toekomstige trends en toekomstige behoeftes van de reiziger is een belangrijk deel van mijn functie. Ik ben veel bezig met kansen zien, kansen benutten en kansen creëren.”
Philippe
“Zodra het gordijn naar beneden valt en je de reacties vanuit het publiek hoort, ga je pas beseffen wat je hebt neergezet.” Philippe Roussey is NS praktijk- en stagebegeleider en sinds kort ook locatiehoofd van de nieuwe NS TechniekFabriek in Berkel-Enschot. De afgelopen periode heeft hij met zijn team hard gewerkt aan het opzetten en gereedmaken van de nieuwe TechniekFabriek.
Henry
“De laatste tijd bestond mijn werk uit het bouwen van bruggen en het verbinden van mensen”. Henry Sanches is teammanager Tickets & Service voor regio Noordwest, maar de afgelopen periode was hij projectmanager Diversity Day. Met een groot team is hij bezig geweest om op dinsdag 3 oktober, nationale Diversity Day, een mooi evenement te organiseren op station Rotterdam Centraal.
“Het was erg tof dat de opdracht gaat over een product wat ik zelf wekelijks gebruik en dat ik de functionaliteit zelf ook nog mis in de NS-app.” Sannerien is zowel stagiaire bij NS als masterstudent artificial intelligence aan de Universiteit van Utrecht. “Ik ben begin juli bij NS begonnen als stagiair via het Summer of AI-event. Ik ben dus eigenlijk al de hele zomer lekker fulltime op het kantoor van NS, hier werk ik met plezier aan oplossing voor de OV-fiets dienst.”
Freek
“Komend weekend ga ik naar een feestje en dan pak ik weer een OV-fiets. Dat is natuurlijk supergaaf als ik eraan gewerkt heb.” Freek Claessen is projectmanager bij NS-stations services. Hij werkt dagelijks aan de OV-fiets, OV-Ebike, de (onbemande) fietsenstallingen, toiletten en bagagekluizen.
Vandaag viert Ismail Amghar het Offerfeest. Ismail, Product Owner vertelt: “jaarlijks mag ik bij NS drie christelijke feestdagen omruilen voor drie niet-christelijke feestdagen. Dankzij deze regeling kan ik tijdens het Offerfeest gewoon vrij zijn en bijvoorbeeld met kerst werken. Ik vind dit echt een geweldige regeling, omdat ik zo elk jaar tijdens islamitische feesten zoals het Suikerfeest en het Offerfeest zonder problemen vrij kan nemen.”
Tijdens een traineeship bij NS werk je naast in je eigen functie ook aan een businessopdracht, Vera vertelt: “in groepsverband werk je aan een bepaald idee wat bijdraagt aan vernieuwing of verbetering binnen NS. Mijn team en ik wisten dat het bij onderwijsinstellingen en in de universiteitsbibliotheken vaak druk is en dat er soms zelfs geen plek is. Terwijl we zagen dat er op het hoofdkantoor van NS juist veel lege kantoorruimte is op vrijdagen, aangezien veel NS’ers die dag thuiswerken."
Een inclusieve reis- en werkomgeving voor iedereen, dat is waar Bas Hogendorf zich samen met Trainbow dagelijks voor inzet. Naast zijn baan als senior accountmanager bij ComIT (Commercie en IT) is Bas voorzitter van Trainbow. Dit is het LHBTIQ+ netwerk van NS en ProRail. De missie van Trainbow is duidelijk: een NS waar iedereen zich thuis kan voelen, zonder uitzondering.
Jaisal
Ik verleen service op zowel het station als in de trein. Zo help ik reizigers die niet weten op welk perron ze moeten zijn of assisteer ik bij incheckpoortjes. Ook ben ik als Medewerker Veiligheid & Service bezig met het handhaven van de veiligheid. Zo grijp ik in bij zwartrijders in de trein of bij agressieve reizigers. We zijn bevoegd om hen aan te houden.
Als NS een nieuwe trein bestelt, is er een heel eisenpakket waaraan de trein moet voldoen. En dat pakket van eisen, moet natuurlijk ook getest worden. Ruben Sieraal is system engineer bij NS en hij houdt zich dagelijks bezig met het testen van pneumatische onderdelen (de onderdelen die werken op luchtdruk) zoals deuren en klimaatsystemen van NS-treinen. Ruben legt uit: “dan controleer ik de onderdelen en dan beoordeel ik of alles veilig is en aan de specificaties voldoet. Dit heb ik vooral gedaan bij de nieuwe intercity van NS (ICNG) om deze trein goedgekeurd te krijgen.”
Ala
Ik werk als Robotic Process Automation Developer. Dat houdt in dat ik bedrijfsprocessen automatiseer voor collega’s die repeterend werk doen. Een bot kan een hoop handmatig werk overnemen, zoals een tool die de kosten van een vervangend vervoersbewijs teruggeeft wanneer reizigers hun ov-kaart zijn vergeten mee te nemen.
“Een traineeship bij NS is een geweldige kans.” Imane Boubkari, Judith Neyens en Murk de Roos zijn drie trainees bij NS en werken alle drie binnen een ander vakgebied: Imane is maintenance engineer, Judith is Businesscontroller bij NS Retail en Murk Software developer bij het team frame OV-fiets. Zij hebben allemaal gekozen voor een traineeship bij NS en halen hier alles uit.
Julia
Als medewerker Veiligheid & Service ben ik bij mijn standplaats op het station van Rotterdam aanwezig voor de veiligheid van reizigers en collega’s. Ik verleen daar service waar dat nodig is.' We lopen bij V&S altijd in duo’s, en soms met z’n drieën. De ene reiziger wil bijvoorbeeld weten op welk perron ‘ie moet zijn, de andere is net bestolen of is z’n medereiziger kwijt. Ook ondersteunen we conducteurs die te maken hebben met lastige reizigers en proberen de situatie dan te de-escaleren.
“Ik werk volgend jaar 25 jaar bij NS en in die jaren heb ik allerlei verschillende functies gehad. In 1999 ben ik begonnen als conducteur en ik ben nu hoofd van het Landelijke Besturingscentrum in Utrecht.” Antal de Lange is dagelijks met zijn teams bezig om ervoor te zorgen dat de juiste treinen, ook wel het materieel genoemd, op de juiste locatie en op tijd aankomt voor bijvoorbeeld het onderhoud en de reiniging en natuurlijk de treinreizen.
Jasper
Ik werk als revisiemonteur bij het Componentenbedrijf in Berkel-Enschot, bij de afdeling Sanitair. De werkzaamheden bestaan vooral uit het schoonmaken en reviseren van toilet units. Reviseren houdt in dat we versleten onderdelen van een treinobject vervangen, zoals boutjes, moertjes en ringetjes. Wij vernieuwen die onderdelen zodat een object weer goed kan functioneren. Mijn werkplek is eigenlijk één grote hal met pallets en werkbanken waar gereedschapsborden aan vast zijn gemaakt.
Roberto
Ik ben hoofdmonteur bij de afdeling Componenten. Mijn werkzaamheden bestaan uit het herstellen van onderdelen en het begeleiden van monteurs, zodat zij mooie onderdelen kunnen maken voor de spoorwegen. Op onze werkplaats in Berkel-Enschot krijgen wij regelmatig onderdelen aangeleverd. Samen met een andere hoofdmonteur bespreken we op basis van de technische moeilijkheidsgraad wie met welke onderdelen aan de slag gaat.
“Als ik samenwerk in een team met collega's uit verschillende bedrijven levert dit niet alleen nieuwe invalshoeken en creatieve ideeën op, het zorgt er ook voor dat wij nog meer impact kunnen maken met kunstmatige intelligentie (AI).” Luca Verhees is naast data scientist bij NS, ambassadeur voor de TechDays van Kickstart AI.
Lappong
Ik ben hoofdmonteur bij het NS Componentenbedrijf in Berkel-Enschot. In deze fabriek komen onderdelen binnen, van treinen die op de werkplaats in Haarlem zijn gestript. Dan kun je denken aan sanitair, remsystemen, aircosystemen, deuraandrijving, noem maar op. Als monteur ga je aan de slag met deze onderdelen. Je demonteert componenten, reinigt ze, controleert ze, reviseert ze en bouwt ze daarna weer op. Daarna wordt alles beproefd en geïnspecteerd.
Daniël
Ik ben Daniël, dertig jaar oud en Tooling engineer bij NS in Haarlem. Ik ontwikkel tools die oplossingen bieden voor processen die uitgevoerd worden door onze treinmonteurs. Denk bijvoorbeeld aan het uitvoeren van een revisie wanneer er nieuw materieel geïntroduceerd wordt op de werkplaats.
Babo
Voordat ik als student bij de TechniekFabriek begon, wist ik niks van treinen. Ik had nul verstand van de techniek ervan. Nu weet ik, ook dankzij goede begeleiding, zoveel over de technische onderdelen van een trein. Je past de theorie namelijk meteen toe op de werkplaats, tijdens de stageweken van je studie. Je volgt namelijk eerst zes weken de opleiding, daarna loop je twee weken stage, daarna weer zes weken opleiding, enzovoorts.
Xandor
In de ruim dertig jaar tijd dat ik bij NS werk, ben ik nog nooit met tegenzin naar werk gegaan. Ik probeer er elke dag weer een feestje van te maken. Wat ik zo leuk vind, is dat je als conducteur een diversiteit qua mensen tegenkomt. De ene dag breng je vakantiegangers naar Schiphol, de andere dag vervoer je zakenlui naar Utrecht of dagjesmensen naar Den Bosch. Afgelopen week zat de trein vol met trolleys van mensen die op pad gingen naar de Huishoudbeurs. Je ziet een afspiegeling van de maatschappij. Hartstikke leuk.
“FLUX doet een voorspelling over welke trein(en) een reiziger heeft genomen om op zijn of haar bestemming te komen. Hierdoor kunnen we ook per trein kijken hoeveel reizigers erin zaten op bepaalde momenten van de dag of op bepaalde trajecten.” Rozemarijn de Zwart is data engineer bij NS en is samen met haar FLUX team binnen de afdeling Data Innovatie en Analyse dagelijks bezig met ontwikkelen en verbeteren van FLUX voor allerlei NS-teams. “FLUX is namelijk een model dat de reizigers verdeelt over de treinen die ze hadden kunnen nemen. Het programma gaat ervan uit dat je de meest logische reis genomen hebt. Als we dit van al onze reizigers bij elkaar optellen, kunnen we hierdoor berekenen hoe druk onze treinen zijn.”
Martijn
"Als scrum master houd ik me bezig met treinmodernisering. Dat gebeurt op een industrieterrein in Haarlem. Veel mensen weten het niet, maar aan de rand van het centrum van Haarlem bevindt zich een werkplaats van NS van 14 hectare groot. Verouderde treinstellen komen hier binnen en worden on-site volledig gemoderniseerd. Het team waar ik onderdeel van ben, houdt zich vooral bezig met de modernisering van het IT-gedeelte in een trein."
Alp
"Toen ik vier jaar geleden vanuit Turkije naar Nederland verhuisde, dacht ik dat het als buitenlandse jurist moeilijk zou zijn om een baan te vinden. Maar NS heeft mij een mooie kans gegeven. Als jurist bij de Legal-afdeling volg ik zaken van onze medewerkers. Zaken die erop zijn gericht om de veiligheid in de trein en op het station te waarborgen. Mijn werkzaamheden zijn vooral van administratieve aard. Zo behandel ik brieven van de rechtbank, het Openbare Ministerie, de Hoge Raad en het Gerechtshof en stel ik schadedossiers op."
“Onze reizigers merken niets van ons werk en in dit geval is dat ook alleen maar goed.” Bob van der Staak is ethisch hacker bij NS en is samen met zijn team dagelijks bezig met het zoeken van security zwakheden binnen NS. “Ik doe voornamelijk aan threat modelling, penetratietesten en soms wat secure software development. Hiermee help ik teams van NS om te laten zien waar eventuele zwakheden in hun applicaties of systemen zitten, voordat andere ongewenste indringers dit doen. Het doel van mijn team is de afdelingen binnen NS te helpen om deze risico’s in kaart te brengen, zodat eventuele lekken opgelost kunnen worden.”
Fabiënne
Als corporate recruiter werf ik nieuwe collega’s voor functies op onze kantoren. Denk aan functies op het gebied van communicatie, functies op facilitair gebied en banen op de stations: van stationsmanager tot projectmanagers voor OV-services. Maar als recruiter bij NS kun je je ook richten op andere takken of thema’s, zoals IT, diversiteit & inclusie of techniek.
“Wat ik mooi vind aan NS is de diversiteit, flexibiliteit en het respect naar elkaar. We geven echt om onze collega’s en staan voor iedereen open.” vertelt Wesam Alkfere trots. “Collega’s zijn hier heel open-minded om samen te werken met mensen verschillende culturen. Ik denk dat je op die manier ook het beste talent aan kan trekken.”
Dennis
"Als Local Information Security Officer (LISO) is het onder andere mijn taak om teams weerbaar te maken tegen cyber security-aanvallen. NS heeft een complexe infrastructuur met veel ‘deurtjes’ en daardoor veel aanvalsmogelijkheden."
Esme
Elke dag is anders als conducteur. De nachttrein is totaal verschillend van wanneer je in de ochtendspits werkt. Je hebt te maken met andere mensen, verschil in drukte en in of je alleen werkt of met een andere conducteur.
Daan
"Als CRM-specialist houd ik me bezig met het bedenken, uitvoeren en evalueren van e-mailcampagnes. Met als doel om reizigers te inspireren om vaker met de trein te reizen. Je kan dat als e-mailmarketeer op verschillende manieren aanpakken. Er zijn zoveel kansen om te verbeteren. Dat vraagt wel om een goede focus, want je kan niet alles tegelijkertijd doen."
Jasper
Ik vind het belangrijk om de conducteur te spreken voordat we gaan rijden. Dat persoonlijke contact maakt je werkdag leuker, en stel dat er iets op de trein gebeurt, dan wil je weten wie je conducteur is. We zijn een team, en samen zorgen we voor de veiligheid aan boord.
Angela
Normaal gesproken maak ik graag grapjes. Als er iemand een bos bloemen bij zich heeft, is het ijs snel gebroken als ik zeg: “Nou, dat had u nou niet hoeven doen.” Vervolgens krijg ik dan de tofste reisverhalen te horen. Zo leuk!
Isaiah
"Ik volg een IT-traineeship van twee jaar bij NS. Nu werk ik bij NS International. Daar houd ik me bezig met het verbeteren van de NS International-reisapp en daarmee dus ook de reisondersteuning voor klanten. Zo voegen we bijvoorbeeld meer meldingen in de app toe wanneer een reis niet volgens planning verloopt. En werken we aan een mooier design."
Teun
"Als operationeel teamleider bij het Materieel Besturingscentrum NS geef ik leiding aan helpdeskmedewerkers en planners. Dit doe ik op het OCCR in Utrecht, het Operationeel Controle Centrum Rail. Stel, een trein krijgt een storing en kan niet meer verder rijden, dan bellen machinisten en conducteurs naar onze helpdesk."
Matthijs
Als Procesleider Perron kun je voor veel reizigers het verschil maken. Ik ben eigenlijk de ogen en oren van het station en perron. Ik houd me vooral bezig met het voorkomen van problemen in plaats van het oplossen ervan. "Voor veel mensen is het werk niet direct zichtbaar. Dat kun je zien als een goed teken, want dan doen we ons werk blijkbaar goed."
Marlon
"Toen ik vier jaar was, kreeg ik mijn eerste modeltrein. Sindsdien ging ik ieder weekend naar het Spoorwegmuseum en ontwikkelde ik een interesse in techniek. De spoorwegen bleven me al die tijd interesseren. Nu ben ik storingsmonteur en controleer ik de binnen- en buitenkant van treinen. Bijvoorbeeld de koppelingen, de kabels en de lampen die branden. Ook lees ik storingen uit en doe ik remproeven. Ik heb dus van mijn hobby mijn werk gemaakt."
Roxanne
"Ik werk bij het Innovatieplatform. Het doel van het Innovatieplatform is het aanjagen van technologische innovaties en innovatiecultuur. Dit doen we door NS’ers te inspireren, met elkaar te verbinden en teams te helpen bij het verder brengen van hun ideeën. NS is vrij breed, dus er is veel kennis. Het is mooi als we van elkaar kunnen leren en elkaar kunnen helpen. Er zijn zoveel kansen als het om innovatie gaat."
Bas Vegter is IT-enigineer bij NS. "Ik zit in de hoek van testautomatisering, performance testen en security testen. Wij willen het de IT ontwikkelteams zo makkelijk mogelijk maken om gebruik te maken van de testtools en middelen die er zijn. Wat ik veel deed bij het vorige bedrijf waar ik werkte, was het schrijven van blogs. Dat wilde ik weer doen, maar ik wist niet zo goed waar. Dus besloot ik daar zelf een plek voor te maken en daar heb ik meer collega’s bij betrokken."
Andrea
"Deze vacature sprak me aan, omdat ik werkelijk géén idee had van het bestaan van deze functie. Vroeger reisde ik als student regelmatig met de trein. Dan heb je ook wel eens te maken met een storing, waardoor je wat later op school komt. Als reiziger begreep ik toen nog niet wat er allemaal bij zo’n storing komt kijken. Ik wilde weten wat er allemaal achter zat. Ik was echt nieuwsgierig."
Roy
"Ik ben nu zes jaar Hoofdconducteur en zit helemaal op mijn plek. Het leukste vind ik dat als er een calamiteit is, ik direct moet inspringen en zorgen dat de reiziger goed geïnformeerd is. Dat snelle schakelen en stukje serviceverlening geeft me voldoening."
“Het mooiste aan mijn functie vind ik om te creëren; van niets, iets te maken. In dit geval de OV-ebike. Als product owner ben ik verantwoordelijk voor de ontwikkeling van dit nieuwe product. Van het neerzetten van het concept tot aan de implementatie ben ik betrokken. Samen met collega’s van verschillende disciplines werken we als één team samen om een nieuw product in de markt te zetten."
Peter
"Vroeger gingen kinderen met opa en oma met de trein en werden ze betoverd door het spoor. Nu gaat dat minder makkelijk. Daarom is het mijn doel om de trein én NS als werkgever weer magisch te maken. Ik ben recruiter binnen het team operatie, dat zich richt op het vinden van goed en passend personeel."
Mart
"Machinist worden was mijn jongensdroom. Ik woonde op hoorafstand van het spoor en het geluid van de treinen wekte mijn interesse. Die nieuwsgierigheid is nooit meer weggegaan en op mijn achttiende besloot ik dan ook een opleiding tot machinist te volgen. Mijn droom is uitgekomen en dat voelt super goed."
Jon Hummel is projectmanager bij NS Projecten & Trajecten. Een afdeling die verantwoordelijk is voor alle projecten binnen de gehele operatie. Van veiligheid, rijden en vervoeren tot de bedrijfskunde en techniek achter de trein. Op die afdeling is hij bezig met het herontwerp van de ‘Uitwendige Reiniging Treinen’. En hij was als manager treinreiniging verantwoordelijk voor het schoonhouden van de treinen.
Thijs
"Hoe zorgen we ervoor dat de treinen schoner worden? Dat kan een vraag zijn die een afdeling mij stelt. Ik ga dan op zoek naar start-ups en scale-ups die vernieuwende oplossingen kunnen bieden. Als Innovatieadviseur kijk ik naar twee zaken: hoe kunnen we problemen die er nu zijn binnen NS oplossen en hoe spelen we zo goed mogelijk in op de toekomst."
Laura
"Ik ben bouwkundige bij NS en mijn taak is om de stations te onderhouden en er mooi uit te laten zien. Lekkages, schilderwerk en dakdekking vallen allemaal binnen mijn verantwoordelijkheid. Ik ga dan ook vaak op pad met een loodgieter of dakdekker. Daarnaast ga ik eens per jaar naar alle stations binnen mijn gebied voor een controle.''
Op woensdag 28 september organiseerden wij samen met de organisatie Onbeperkt aan de slag een Meet & Greet. Onbeperkt aan de slag brengt mensen met een arbeidsbeperking in contact met bedrijven die opzoek zijn naar medewerkers. Tijdens deze Meet & Greet heeft NS het ‘Onbeperkt aan de slag-wiel’ in ontvangst mogen nemen. Deze award wordt uitgereikt aan werkgevers die mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een baan bieden.
Robbert-Jan
"Ik help grote organisaties, van corporates tot de overheid, vooruit in hun zoektocht naar duurzame mobiliteit. Mijn werk zorgt voor interessante vraagstukken, zoals deze: door corona werken mensen vaker thuis. Dus waar werkgevers eerst een NS-Business Card aanboden aan medewerkers om full-time naar kantoor te reizen, willen ze nu een alternatief gericht op hybride werken. Dan is het mijn taak om te kijken hoe we als NS het aanbod kunnen laten aansluiten op die wens."
Twaalf treinen per uur waar er normaal twee rijden? Procesleider Jeroen van Piggelen is verantwoordelijk voor de dienstregelingen in de laatste fase, bij de afdeling Netwerkontwikkeling & -Ontwerp. “Ik ben procesleider van de dienstregeling voor de specifieke dagen. Specifieke dagen betekent dat wij elke week een dienstregeling overdragen die op een specifiek aantal dagen is aangepast op de actualiteit.” Dit is bijvoorbeeld het geval bij buitendienststellingen, uitval van treinen of grote evenementen waarvoor een aangepaste dienstregeling nodig is. Zoals tijdens de Dutch Grand Prix afgelopen zomer.
Mijno
"Als Expertise Lead help ik NS'ers die binnen de afdeling Data, Innovatie & Analyse werken om zich verder te ontwikkelen op werkvlak. Het mooiste aan mijn werk vind ik het als een medewerker een sessie binnenkomt met een zorg en naar buiten gaat met een lach. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren door coaching, een opleiding of een training aanbieden of door te zorgen voor de juiste omgeving waarin de medewerker kan groeien."
Daniëlle
"Het leukste aan mijn baan vind ik dat ik zowel bezig ben met strategieën voor over een jaar of paar jaar als hoe we deze week met onze Logistiek Dienstverlener zorgen dat er genoeg vrachtwagens zijn om de winkels te bevoorraden. Het is enorm dynamisch."
Abdu
"Toen ik na het gymnasium niet wist wat ik wilde gaan studeren, zei mijn moeder dat ik er als kind altijd van droomde om machinist te worden. Dat heeft me ertoe aangezet om de opleiding tot machinist te starten. Ik heb de verantwoordelijkheid over een grote, zware trein, die wel 140 km/u rijdt en er zitten vaak meer dan 400 reizigers in de trein. Ik neem mijn verantwoordelijkheid dan ook heel serieus."
“Op monumentale stations kom je vaak dingen tegen uit een tijd waarin ruimte was voor handwerk en echt vakmanschap. Dat vind ik schitterend. Het ene moment ben ik bezig zoiets te herstellen, het andere moment ben ik juist bezig met een hypermodern station.”
Dick
Sinds kort kun je met de nieuwe in- en uitcheckzone nog sneller en gemakkelijker de fietsenstalling in met een fietstag in Amsterdam Amstel. Product Owner Bemenst Fietsparkeren van Services Dick Woudenberg houdt zich hiermee bezig en is trots op het resultaat. "We hebben het zelf bedacht en ontwikkeld met andere partijen."
Reliability engineers voeren onder meer statistische analyses uit. Die verbinden ze met het technisch inzicht dat nodig is om de ernst van een storing of defect te kunnen inschatten, te kunnen beslissen wat er met de trein moet gebeuren, en zo objectief te kunnen beoordelen wat er speelt binnen een specifieke materieelserie.
Reliability engineers voeren onder meer statistische analyses uit. Die verbinden ze met het technisch inzicht dat nodig is om de ernst van een storing of defect te kunnen inschatten, te kunnen beslissen wat er met de trein moet gebeuren, en zo objectief te kunnen beoordelen wat er speelt binnen een specifieke materieelserie.
Marco
Na twintig jaar kantoorwerk vond Marco het tijd voor iets nieuws. Mede door corona wilde hij weer fysiek werk gaan doen. Hij maakte een bijzondere overstap naar conducteur bij NS. Lees hoe de eerste dagen in de conducteursopleiding hem bevallen.
Tom
Na 34 jaar gevlogen te hebben als piloot voor KLM, heeft Tom de overstap gemaakt naar machinist: “De manier waarop je door Nederland rijdt is erg mooi. Elke dag is het gewoon hartstikke leuk om te doen. Ik heb eerst de wereld mogen leren kennen, en nu mag ik Nederland leren kennen.”
Als machinist of conducteur doe je mooi en belangrijk werk. In onze laatste campagne hebben we het niet voor niks over ons 'Topteam op de trein'. En ook op deze site staan veel enthousiaste verhalen van collega's uit de dagelijkse praktijk. Maar de andere kant van deze beroepen is minstens zo belangrijk. Want wat verdien je nou precies?
Marjolijn
Marjolijn zorgt als category manager dat het aanbod op stations continu gezonder wordt. Zo heeft ze het sandwich assortiment aangepast naar 100% volkoren zonder dat reizigers het merkten. Ook vertelt Marjolijn op wat voor manier ze zich binnen NS ontwikkelt.
Predeep
‘Een van mijn taken is de reiziger zich veilig te laten voelen. En als ik één ding heb geleerd in dit vreemde jaar, is dat je dat doet door persoonlijk contact.’ Toevallig, want Predeep kwam zo twee jaar geleden ook bij NS terecht: hij sprak op het station met medewerkers Veiligheid & Service en solliciteerde enthousiast.
In het Ontwerp- en Bouwteam gaat het om tastbare techniek. Je hebt echt het gevoel dat je waarde toevoegt aan de trein. Denk aan een opdracht om de aerodynamica van 81 VIRM-dubbeldekkers te verbeteren, een trein die NS begin jaren negentig voor het vervoer van reizigers in gebruik nam. Het idee was een dakkap toe te voegen, die een bestaande inham afdekt zodat er geen turbulentie ontstaat, de lucht vloeiender langs stroomt en dus minder weerstand veroorzaakt.
Elke vijftien jaar krijgt een trein een grote onderhoudsbeurt. We combineren dat met een modernisering. De trein van nu moet immers aan andere eisen en wensen voldoen dan een trein van twintig jaar geleden. De treinreiziger heeft nu andere wensen. Technologische ontwikkelingen maken vernieuwingen mogelijk. Maar ook wetgeving verandert. Denk aan een nieuw interieur, een reizigersinformatiesysteem aan de wand, internet, airco.
Een van de intercityvloten van NS, de ICM-enkeldekstreinen (in de volksmond ook wel Koploper genoemd) omvat 137 treinstellen, samen goed voor 460 rijtuigen. Het onderhoudsbudget bedraagt tientallen miljoenen per jaar, dus het is belangrijk dat we in het beheer de juiste keuzes maken.
Veertig jaar, dat is de gemiddelde levensduur van een trein. Door goed onderhoud gaan alle mechanische onderdelen probleemloos zo’n tijd mee. IT, dat is een ander verhaal, want op dat gebied gaan de ontwikkelingen snel. Neem nu de VIRM’s, de grote dubbeldekkers die als intercity worden ingezet. De eerste serie stamt uit het begin van de jaren negentig. Het On Board IT Systeem (OBIS) dus ook.
Tractie, tractiebesturing, tractiemotoren en tractie-elektronica op hoofdstroomgebied. Een aandachtsgebied waarin enorm veel ontwikkelingen plaatsvinden. Denk bijvoorbeeld aan technologieën om treinen zo snel mogelijk op te laten trekken, om energieverlies te beperken, en om energie terug te winnen uit remprocessen.
Hoe plan je al onze treinen in heel Nederland? Met vierhonderd planners en een complexe plannings- en toewijzingsapplicatie, Donna. Van personeel tot materieel, planning op knooppunten en natuurlijk het spoor zelf. Donna is onmisbaar.
Een trein plannen van Utrecht naar Amersfoort is één, maar welke trein gaat dat zijn en welk personeel gaat er mee? En past die trein wel op het geplande perron? Dat en meer wordt geregeld via de complexe IT-systemen van de afdeling Logistiek & Transportbesturings Service Organisatie (LTSO).
Zorgeloos inchecken zonder saldo? Met NS Flex ben je flexibel in het OV. Met een tik op de knop kan je je abonnement aanvragen, aanpassen of stopzetten. Drukke trein? Waarom wissel je niet even naar 1e klas? Met behulp van de nieuwste technieken als Spring-boot API’s tot Angular front end werk je als developer aan de NS app, backend of voor de webshop.
Graffiti vormt een kostenpost van miljoenen voor NS. Aanleiding voor onze app developers om met verschillende afdelingen te brainstormen. ‘Hoe mooi zou het zijn als wij op basis van foto’s van eerdere graffiti-meldingen direct kunnen herkennen wie de dader is?’ Aan de hand van de nieuwste technieken en artificial intelligence werd een applicatie ontwikkeld die bij een melding drie processen in gang zet: planning van de schoonmaak, daderidentificatie én aangifte en dossieropbouw bij de politie.
Makkelijk je NS Flex abonnement wijzigen, op het perron nog even upgraden naar de eerste klas of snel een kaartje kopen voor een familielid of misschien wel je trouwe viervoeter; de NS-app zit bomvol nieuwe features. Alles voor een zorgeloze reis. ‘Er is steeds meer mogelijk binnen de app’, vertelt een van de iOS-developers van het M-lab team dat de NS app ontwikkelt. ‘De uitdaging is: hoe houd je een app met zoveel features overzichtelijk en gebruiksvriendelijk?’
Inchecken bij je fiets, net als in de trein. Met het slimme slot hoef je straks alleen nog maar je ov-chipkaart voor het slot te houden om een ov-fiets te huren. Niet alleen makkelijker en sneller, maar ook praktisch: ‘Veel mensen steken automatisch de sleutel in hun zak als ze de ov-fiets inleveren en komen daar dan halverwege hun treinreis achter,’ vertelt een van de testers van het project.
Sander
Techniek bij NS staat nooit stil. Met welke technische innovaties is NS nu onder andere bezig? We vroegen het aan Sander van den Berg, techniek trainee bij NS.
Vandaag is het Keti Koti. Deze dag leeft ook bij NS. Collega’s deelden hun gedachten erover. Onder meer door campagnes zoals ‘Ik neem vrij op 1 juli, tot we allemaal vrij zijn’ is er nu meer aandacht voor de dag dan ooit hiervoor. NS staat als organisatie midden in de Nederlandse samenleving en vindt het belangrijk dat mensen zich er thuis voelen. En daar zetten we ons samen voor in.
Hoe kunnen we het potentieel van het spoor nog beter benutten? De afdeling Conflictsignalering werkt aan een nieuwe deelapplicatie die het mogelijk maakt om te plannen op sectieniveau, de kleinste meetbare eenheid van het spoor. Daardoor kunnen treinen dichter op elkaar rijden. ‘Dat vraagt enorm veel rekenkracht,’ vertelt een van de testers. ‘Het is niet alleen code, maar echte treinritten. De spoorwereld in Nederland is enorm complex.’
Hoe zorgen we dat reizigers voldoende afstand kunnen houden, ook als de COVID-19 maatregelen op het station en in de trein straks verder versoepelen? Een speciaal opgericht DevOps team ontwikkelde een app waarmee reizigers vooraf hun reis kunnen registreren en reisadvies krijgen over minder drukke tijdstippen. De testmanager van het team vertelt: ‘Je maakt echt een maatschappelijk tastbaar product dat ertoe doet.’
De afdeling RTSO (Reisinformatie en IT Service Organisatie) verzorgt alle comfort-IT die je tegenkomt op de trein. Van een geautomatiseerde welkomstboodschap in de nieuwste sprinter tot de grote LED-panelen met de bestemming van de trein aan de buitenkant, en uiteraard een belangrijke levensbehoefte: gratis wifi. Al die niet-operationele functies worden aangestuurd door het softwarepakket OBIS, vertelt een van de testers van het team.
Actuele reisinformatie is essentieel voor onze reizigers. Daarom zorgen onze testers dat onze software voldoet aan strenge performance eisen. Een van de testers vertelt: "Er mag maximaal 10 seconden zitten tussen een wijziging in de dienstregeling en het informeren van reizigers, dat is best een uitdaging."
Hoe maak je alle geplande treinritten van NS overzichtelijk? In Donna, het centrale planningssysteem van NS, werken dagelijks honderden planners met interfaces die talloze datastromen visueel maken. Eén van de DevOps teams van Donna ontwikkelt nieuwe grafische schermen. "Donna stuurt alles aan, alle treintijden komen hier vandaan," vertelt een tester uit het team.
Naam, telefoonnummer, woonplaats: als je reist met de trein of komt werken bij NS, wil je dat jouw gegevens veilig worden opgeslagen en verwerkt. "Wij maken persoonlijke gegevens anoniem en AVG-compliant, zodat we realistische testen kunnen draaien met echte data," vertelt een test data engineer.
Bart
De treinen van NS zijn rijdende informatiebronnen. De RealTime Monitoring (RTM) applicatie van NS stuurt een enorme hoeveelheid technische informatie vanuit de trein naar de wal. “Denk aan de toestand van de trein, sensor data, prestatietellers en nog veel meer”, vertelt Bart du Chatinier.
Vincent & Rick
Een webcast georganiseerd in samenwerking met NLJUG. Sprekers vanuit NS, Vincent van der Zijden en Rick Roelofsen, vertellen over "Using JFR for performance tuning" en NLJUG expert Miroslav Wegner over "JFR: Under the Hood".
Ontdek welke complexe en technisch uitgebreide IT-oplossingen ervoor zorgen dat de juiste reisinformatie op de informatieborden getoond wordt. Testers vanuit het NS Test Competence Center gaan in op zowel het ontwikkelproces als de testoplossingen.
Sarper
Een trein moderniseren heeft zowel voor de reiziger als voor NS veel voordelen. Treinen van twintig jaar oud kunnen wel een opknapbeurt gebruiken. Materialen kunnen duurzaam hergebruikt worden. “Dit wordt allemaal gedaan op de afdeling NS Treinmodernisering in Haarlem” vertelt engineer Sarper.
Patrick
NS en ProRail bestrijden samen gladde sporen als gevolg van vallende bladeren in de herfst. NS stelt treinen beschikbaar waar een ProRail-installatie in gebouwd kan worden. Dit is een systeem dat bestaat uit onder andere computers, kleppen en compressoren die waar nodig Sandite gel aanbrengen op het spoor. Engineer Patrick vertelt over het project dat ervoor zorgt dat het Sandite systeem ingebouwd wordt in treinen.
Robert & Erica
In Van code tot coupé duikt Vivianne Bendermacher in de wereld van IT bij NS. In de vijfde aflevering komt Vivianne aan op haar eindstation Eindhoven Centraal en checkt uit met haar OV-chipkaart. Binnenkort kan in- en uitchecken ook met je bankpas of telefoon. Wat daar allemaal voor moet gebeuren? Daarover praat Vivianne met Robert en Erica.
Arjen & Niek
In Van code tot coupé duikt Vivianne Bendermacher in de wereld van IT bij NS. In de vierde aflevering stuit Vivianne op een wisselstoring. Calamiteiten op het spoor komen helaas voor. De afdeling die ervoor zorgt dat reizigers bij calamiteiten zoveel mogelijk volgens plan kunnen doorreizen, is de afdeling Bijsturing. Vivianne gaat langs bij de thuiswerkplek van Arjen. Ook spreekt ze met Niek.
Leslie & Colin
In Van code tot coupé duikt Vivianne Bendermacher in de wereld van IT bij NS. In de derde aflevering opent Vivianne de NS-app om realtime te zien in welke trein ze zit en hoe de reis verloopt. Dat is een nieuwe functie: ‘treindetectie’. Deze functie is ontwikkeld in de NS Lab-app. In de trein ontmoet Vivianne Leslie & Colin.
Jeroen & Wian
In Van code tot coupé duikt Vivianne Bendermacher in de wereld van IT bij NS. In de tweede aflevering stapt Vivianne in de trein. Als ze gaat zitten kijkt ze op het scherm of ze in de goede trein zit. Maar wat is er allemaal voor nodig om al die informatie op de schermen in de trein te krijgen? Vivianne gaat in gesprek met Jeroen en Wian.
Willem & Nelleke
In Van code tot coupé duikt Vivianne Bendermacher in de wereld van IT bij NS. In de eerste aflevering start Vivianne haar reis. Daarvoor kijkt ze in de NS-app waarin ze alle reisinformatie vindt die ze nodig heeft. Aan de basis daarvan ligt de dienstregeling die al een jaar vooruit wordt gepland. Daarover spreekt ze met Willem en Nelleke.
Wist je dat NS in samenwerking met diverse scholen en Randstad scholieren opleidt tot machinist, conducteur en monteur? Ontdek de inhoud van de mbo-opleidingen bij NS tijdens deze stream van de open dag op 10 februari 2022.
Als je met de trein reist, denk je dan aan de technologische oplossingen die je rit leuker, comfortabeler en veiliger maken? Gaat je hart sneller kloppen van CI/CD, AWS of Azure? Dan is dit webinar iets voor jou.
Abdu
Altijd al een kijkje in de treincabine willen nemen? Dit is je kans! Bekijk de aflevering van Het Klokhuis, waarin machinist Abdu de kijkers meeneemt in zijn werk als machinist.
Remco & Sep
In deze webcast vertellen Remco Bunder en Sep Schetters hoe zij bouwkundige inspecties van stationsgebouwen uitvoeren met behulp van drones.
Nick
Om te zorgen dat mensen in 2030 goed met de trein kunnen reizen, moeten we nu al heel veel doen. Om meer treinen te kunnen rijden, hebben we extra sporen nodig. Als we die over 10 jaar willen hebben, moeten we nu al hard aan de slag. Ik hou me met dat soort grote én kleinere vraagstukken bezig.
Saskia
Als scrum master ben ik het ene moment mentor, het volgende moment probleemoplosser of mediator. Alles om te zorgen dat de mensen in mijn twee teams zo goed mogelijk samenwerken.
Nadia
Ik wist nooit wat ik wilde worden, maar ik heb mijn droombaan gevonden. Het is super zelfstandig werk, wat ik erg fijn vind en je hebt enorme verantwoordelijkheid. Dat past perfect bij me.
Wij, en derde partijen, maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website goed functioneert, om jouw voorkeuren op te slaan, om inzicht te verkrijgen in bezoekersgedrag, maar ook voor marketing en social media doeleinden (laten zien van gepersonaliseerde advertenties). Door op ‘Accepteren’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies. In onze Cookieverklaring kun je meer lezen over de cookies die wij gebruiken en kun je jouw voorkeuren opslaan of wijzigen. Door ‘Weigeren’ te klikken ga je alleen akkoord met het gebruik van functionele cookies.