Defecten zo snel mogelijk oplossen, daar gaat het bij ons om

NS MBN
“Geen dag is hier hetzelfde en dat maakt het werk zo leuk.” Sander Hodes is planner service herstel en onderhoud op het materieelbesturingscentrum Nederland. Momenteel is hij tijdelijk gedetacheerd als voorbereider van dienst. Binnen deze functie werkt Sander aan het classificeren en efficiënt aanbieden van defecten aan de treinen van NS: “Binnen het materieel besturingscentrum werken we met een helpdeskmedewerker, een senior helpdeskmedewerker, twee planners en een voorbereider van dienst. Die voorbereider van dienst is een nieuwe functie die het werkproces nog efficiënter moet gaan maken. Het vormgeven van de nieuwe werkwijze is erg leuk om te doen.”
Carrière
Sander is in februari 2023 begonnen op het materieel besturingscentrum. Hij is bij NS terechtgekomen via zijn vorige werkgever: “Ik heb een aantal jaar gewerkt bij Alstom, een fabrikant van treinen. Daar beoefende ik een soortgelijke functie als wat wij kennen als kernteam specialist. Ik had elke dag een andere werkplek en ging het hele land door om te sleutelen aan de treinen. Toen NS ging testen met de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) werd er gezocht naar een aantal Nederlandssprekende Alstom collega's om de helpdesk op het MBN te ondersteunen. Dat ben ik gaan doen en zo ben ik in contact gekomen met mijn huidige manager. Wat mij erg aansprak aan het materieel besturingscentrum is de vastigheid. In mij vorige baan ging ik het hele land door, terwijl ik bij NS elke werkdag in Utrecht aan de slag kon gaan. Daarom ben ik gaan solliciteren en zo ben ik bij NS gekomen.”
Materieel besturingscentrum
“Ons doel op het materieel besturingscentrum is het zo snel mogelijk en zo goed mogelijk verhelpen van storingen aan treinen. Zodra er storingen zijn, worden wij gebeld en komen we in actie. We gaan de storing bijvoorbeeld indelen in een bepaalde categorie en de defecte trein doorsturen naar de juiste technische locatie. Elke storing is weer anders waardoor sommige treinen naar een servicebedrijf moeten en andere treinen weer naar het onderhoudsbedrijf. In sommige gevallen is het zelfs nodig om een specialistenteam in te schakelen.” 
Die grote diversiteit vindt Sander zo leuk aan zijn werk: “Er is niets zo verraderlijk als het spoor. Elke storing is anders en heeft een andere oplossing nodig. Ook de hoeveelheid storingen op een dag verschilt enorm. Soms heb je bijvoorbeeld een piek waardoor je even creatief moet handelen. Er met elkaar voor zorgen dat die treinen weer zo snel mogelijk kunnen rijden, is een erg mooie klus.”
Voorbereider van dienst
“Ik ben begonnen als planner service herstel en onderhoud. Al snel kreeg ik echter de vraag of ik tijdelijk aan de slag wilde gaan als voorbereider van dienst. Vooral om deze nieuwe functie wat meer vorm te geven. Dat gebeurt nu nog veel achter de schermen, maar binnenkort gaan we proberen ons enthousiasme ook over te brengen op de collega's op de werkvloer. Dit hele proces doen wij met een groepje medewerkers van het materieel besturingscentrum, maar ook met veranderbegeleiders vanuit NS.” 
Het vormgeven van de nieuwe functie bevalt Sander erg goed: “Het is heel erg leuk om met elkaar in gesprek te gaan over de precieze invulling van de nieuwe functie. Iedereen heeft weer een andere kijk op het hoe en wat. Met elkaar kom je uiteindelijk tot de beste oplossing. Het is daarbij fijn dat je samenwerkt met mensen die al ervaring hebben op het besturingscentrum.” Voorlopig zit Sander dan ook nog prima op zijn plek: “Ik zit op een hele toffe werkplek met een divers en gezellig team. Voor nu heb ik dus geen plannen om iets anders te gaan doen, maar binnen het MBN zijn er zeker mogelijkheden mocht ik toch een andere functie willen.”
Wil jij ook graag aan de slag op het MBN? Bekijk de vacatures hier: 

Jouw droombaan in je mailbox?

Mis nooit meer jouw ideale vacature met onze persoonlijke vacature alerts.