Nieuwsgierig waar je aan gaat werken? Onze treinen zitten vol technische innovaties die je blijven uitdagen. Wat dacht je van talloze sensoren die waardevolle data geven aan IT-systemen, usb-oplaadpunten, de automatisch uitschuivende drempel als je de trein instapt. En dan zijn er ook de essentiële onderdelen van de trein, zoals goed onderhouden wielen en veilige hoogspanning. Met zoveel variatie is geen dag hetzelfde.
Van kleine modificaties aan airco’s of draai- en wielstellen tot de revisie van een complete treinserie: na revisie zijn onze producten helemaal klaar om weer ruim een miljoen kilometer af te leggen!
Bij onze TechniekFabriek in Zwolle of Amsterdam word je binnen twee jaar opgeleid tot monteur mechatronica (mbo-2). In deze unieke combinatie van werken en leren draai je volledig mee in een team in de operatie. Zo leer je de nieuwste technieken kennen en ben jij helemaal klaar voor een baan als monteur. NS verzorgt de stages en jouw volledige studiekosten. Bovendien ontvang jij al salaris in het tweede jaar!
"Toen ik vier jaar was, kreeg ik mijn eerste modeltrein. Sindsdien ging ik ieder weekend naar het Spoorwegmuseum en ontwikkelde ik een interesse in techniek. De spoorwegen bleven me al die tijd interesseren. Nu ben ik storingsmonteur en controleer ik de binnen- en buitenkant van treinen. Bijvoorbeeld de koppelingen, de kabels en de lampen die branden. Ook lees ik storingen uit en doe ik remproeven. Ik heb dus van mijn hobby mijn werk gemaakt."
Reliability engineers voeren onder meer statistische analyses uit. Die verbinden ze met het technisch inzicht dat nodig is om de ernst van een storing of defect te kunnen inschatten, te kunnen beslissen wat er met de trein moet gebeuren, en zo objectief te kunnen beoordelen wat er speelt binnen een specifieke materieelserie.
Reliability engineers voeren onder meer statistische analyses uit. Die verbinden ze met het technisch inzicht dat nodig is om de ernst van een storing of defect te kunnen inschatten, te kunnen beslissen wat er met de trein moet gebeuren, en zo objectief te kunnen beoordelen wat er speelt binnen een specifieke materieelserie.