Nieuwsgierig waar je aan gaat werken? Onze treinen zitten vol technische innovaties die je blijven uitdagen. Wat dacht je van talloze sensoren die waardevolle data geven aan IT-systemen, usb-oplaadpunten, de automatisch uitschuivende drempel als je de trein instapt. En dan zijn er ook de essentiële onderdelen van de trein, zoals goed onderhouden wielen en veilige hoogspanning. Met zoveel variatie is geen dag hetzelfde.
Van kleine modificaties aan airco’s of draai- en wielstellen tot de revisie van een complete treinserie: na revisie zijn onze producten helemaal klaar om weer ruim een miljoen kilometer af te leggen!
Bij onze TechniekFabriek in Zwolle of Amsterdam word je binnen twee jaar opgeleid tot monteur mechatronica (mbo-2). In deze unieke combinatie van werken en leren draai je volledig mee in een team in de operatie. Zo leer je de nieuwste technieken kennen en ben jij helemaal klaar voor een baan als monteur. NS verzorgt de stages en jouw volledige studiekosten. Bovendien ontvang jij al salaris in het tweede jaar!
Als NS een nieuwe trein bestelt, is er een heel eisenpakket waaraan de trein moet voldoen. En dat pakket van eisen, moet natuurlijk ook getest worden. Ruben Sieraal is system engineer bij NS en hij houdt zich dagelijks bezig met het testen van pneumatische onderdelen (de onderdelen die werken op luchtdruk) zoals deuren en klimaatsystemen van NS-treinen. Ruben legt uit: “dan controleer ik de onderdelen en dan beoordeel ik of alles veilig is en aan de specificaties voldoet. Dit heb ik vooral gedaan bij de nieuwe intercity van NS (ICNG) om deze trein goedgekeurd te krijgen.”
Jasper
Ik werk als revisiemonteur bij het Componentenbedrijf in Berkel-Enschot, bij de afdeling Sanitair. De werkzaamheden bestaan vooral uit het schoonmaken en reviseren van toilet units. Reviseren houdt in dat we versleten onderdelen van een treinobject vervangen, zoals boutjes, moertjes en ringetjes. Wij vernieuwen die onderdelen zodat een object weer goed kan functioneren. Mijn werkplek is eigenlijk één grote hal met pallets en werkbanken waar gereedschapsborden aan vast zijn gemaakt.
Roberto
Ik ben hoofdmonteur bij de afdeling Componenten. Mijn werkzaamheden bestaan uit het herstellen van onderdelen en het begeleiden van monteurs, zodat zij mooie onderdelen kunnen maken voor de spoorwegen. Op onze werkplaats in Berkel-Enschot krijgen wij regelmatig onderdelen aangeleverd. Samen met een andere hoofdmonteur bespreken we op basis van de technische moeilijkheidsgraad wie met welke onderdelen aan de slag gaat.
Voor een goede werking van deze website worden cookies gebruikt. Cookies zijn kleine (tijdelijke) tekstbestanden die door je browser worden opgeslagen. Zo maken we gebruik van functionele cookies om je instellingen te onthouden en van analytische cookies om het gebruik van de website anoniem te analyseren en te verbeteren.