Nieuwe kuilwielenbank voor onderhoudsbedrijf Leidschendam

Kuilwielenbank NS

Op rolletjes

Als alles goed gaat, kunnen treinen met vlakke plaatsen op de wielen vanaf de herfst 2024 naar de splinternieuwe kuilwielenbank bij het onderhoudsbedrijf in Leidschendam. Ze kunnen, na een behandeling van 20 minuten per wielas, met perfect ronde wielen de dienstregeling weer inrollen. 
Enkelen feiten op een rij
  • Alle treinentypes kunnen op deze kuilwielenbank behandeld worden. Dat voorkomt dat treinen naar een andere locatie gestuurd moeten worden.
  • Per jaar kunnen er straks 11.000 wielassen gedraaid worden in Leidschendam.
  • Veiligheidshekken zorgen er straks voor dat operators niet bij de draaiende delen van de kuilwielenbank in de buurt komen.
  • Met een bereik van 170 meter voor en achter de kuilwielenbank en door een landelijk inzetbare tandem-as machine kunnen langere treinen naar de kuilwielenbank. Dit is efficiënter en zorgt voor minder rangeerbewegingen. Operators kunnen twee assen met in totaal vier wielen tegelijkertijd laten draaien.
  • Het gebouw waarin de kuilwielenbank straks staat is duurzaam en circulair. Met veel aandacht voor energie, milieu, groenvoorziening en wateropvang. Het gebouw is gasloos en voorzien van zonnepanelen. De gevel bestaat uit 1.000 hergebruikte ramen uit de gemoderniseerde VIRM's (bekende intercitytreinen). Op het dak komt sedum (vetplantjes) te liggen.
  • De nieuwe trekkracht (de lier die de trein op zijn plaats zet) is heel nauwkeurig. Hierdoor staat de trein met de te behandelen wielassen binnen no time op de juiste plek op de kuilwielenbank.
  • Virtual Reality helpt de gebruikers bij het leren kennen van de kuilwielenbank. Hierdoor zijn in de aanloopfase al verbeterpunten naar voren gekomen. Voordat de nieuwe kuilwielenbank in gebruik wordt genomen, krijgen de operators instructie via VR.
  • Met infraroodverwarming pas je de gevoelstemperatuur in de kuil aan. Zo hoeft niet de hele hal verwarmd te worden.
  • De spanen die als afval van de wielen komen, wordt gehakseld en gelijkmatig verdeeld over de spanenbak.
  • Met digitale metingen geeft het systeem van de kuilwielenbank een behandeladvies. Natuurlijk is het eindoordeel van de operator een belangrijke meerwaarde en van doorslaggevende betekenis.
  • De oude kuilwielenbank blijft draaien tot de nieuwe kuilwielenbank volledig en volgens alle veiligheidsvoorschriften werkt.
NS vacature alert

Jouw droombaan in je mailbox?

Mis nooit meer jouw ideale vacature met onze persoonlijke vacature alerts.