Volg jij de opleiding tot machinist? Dan heb je straks de titel ‘Machinist volledig bevoegd’ achter je naam staan. Jij kent de regels op het spoor. En je weet hoe je kleine storingen kunt oplossen. Als machinist rij jij straks blindelings een trein van A naar B. Ondertussen heb jij je ook op persoonlijk vlak ontwikkeld. Want goede communicatie naar reizigers hoort ook bij jouw rol. Het theoretische deel van de opleiding volg je via jouw school, NS verzorgt als leerbedrijf je praktijkplaats.
In je werk als machinist moet jij zorgen dat honderden reizigers of tonnen aan goederen veilig worden vervoerd. Daarom is het in dit beroep belangrijk dat je:
goed overweg kunt met verschillende mensen;
helder en duidelijk in je communicatie bent en snel weet te handelen.
Stage lopen is een belangrijk deel van de opleiding. En kan altijd in de buurt. In het eerste jaar loop je één week per maand stage, in het tweede jaar loop je meer uren stage.
Wil je meer informatie over de opleiding en de scholen met wie NS samenwerkt? Dat kan. Binnenkort organiseren de scholen open dagen, die worden dan hieronder toegevoegd.
Wil jij machinist worden? Schrijf je dan direct in voor de opleiding tot machinst bij een van de onderstaande scholen.
Job
Vier jaar oud was hij, toen Job van der Schouw (21) wist: ik wil machinist worden. Over een paar maanden is het zover en mag deze aspirant-machinist zelfstandig een trein besturen. “Het idee dat je een gigantisch voertuig met honderden mensen bestuurt, leek me als kind al waanzinnig.”
Emma
Als je net als hoofdconducteur Emma (29) uit een NS-familie komt, dan lopen werk en privé nog al eens door elkaar. Gelukkig heeft Emma daar geen enkel probleem mee. “Mijn man, vader en zwager werken als machinist bij NS. Mijn schoonvader is inmiddels met pensioen, maar ook hij werkte bij het spoor. Mijn man kom ik niet vaak tegen, want we wisselen elkaar af in de zorg voor de kinderen. Mijn vader daarentegen wel, die zie ik regelmatig.”
Jordy
Als graphic designer maakte Jordy lange dagen. Na twaalf jaar had hij behoefte aan een baan met meer structuur en minder stress. Bij NS kan hij bovendien iets voor de maatschappij betekenen: 'Als machinist breng je reizigers letterlijk van A naar B. Dat ik daarbij help, geeft een goed gevoel.’
Wij, en derde partijen, maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website goed functioneert, om jouw voorkeuren op te slaan, om inzicht te verkrijgen in bezoekersgedrag, maar ook voor marketing en social media doeleinden (laten zien van gepersonaliseerde advertenties). Door op ‘Accepteren’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies. In onze Cookieverklaring kun je meer lezen over de cookies die wij gebruiken en kun je jouw voorkeuren opslaan of wijzigen. Door ‘Weigeren’ te klikken ga je alleen akkoord met het gebruik van functionele cookies.