NS is een afspiegeling van de Nederlandse samenleving. We zijn ons ervan bewust dat we als marktleider binnen de branche een voorbeeldfunctie hebben. Die duurzaamheid willen we overal in terug zien. Zeker in onze bedrijfsvoering. Onze medewerkers zijn onze ambassadeurs. Samen zetten we ons in voor een zo duurzaam mogelijke reis. Stap je in bij NS, dan maak je direct deel uit van een organisatie die midden in de maatschappij staat. Hierdoor werk je mee aan een goede balans tussen economische, ecologische en maatschappelijke belangen.
Wij ondernemen fossielvrij, dat betekent dat we zo min mogelijk energie gebruiken. We gebruiken onze eigen gebouwen en gronden voor het opwekken van energie. Mocht er toch nog extra energie nodig zijn, dan kopen we dit fossielvrij in. Onze doelstelling is om in 2030 80% minder aardgas te gebruiken en in 2040 volledig fossielvrij te zijn. Maar we doen meer, we ondernemen zo circulair mogelijk. We willen het gebruik van nieuwe grondstoffen zoveel mogelijk beperken en de grondstoffen die we gebruiken zo lang mogelijk in de kringloop houden. Al het afval verwerken wij zo duurzaam mogelijk tot nieuwe grondstoffen. Ook dragen we jaarlijks positief bij aan biodiversiteit en klimaatverandering. We zorgen voor meer én gevarieerdere natuur bij onze stations en werkplaatsen. Maar ook meer plantaardig aanbod in onze winkels en bedrijfskantines.
Hanneke
Tussen 08.00 en 16.30 uur stuurt Hanneke (37) als manager productie vijftig mensen aan. En daarbuiten zorgt ze voor haar kleine van 2 jaar oud. Die combinatie – het ouderschap en een verantwoordelijke functie – kan pittig zijn. Mede daarom switchte ze van werkgever en kwam ze bij NS terecht: “Ik koos voor een gezin, en zocht daarom een plek met goede voorwaarden voor ouderschap.”
Hielke
Van je hobby je werk maken: monteur Hielke (19) kreeg het voor elkaar. “Ik had als kind al een fascinatie voor treinen. Mijn moeder nam me altijd met de trein mee op pad naar opa en oma. Toen is die liefde voor treinen ontstaan, en nooit meer weggegaan.”
Floor
Floor is IT-trainee bij NS. Op de afdeling Reisbegeleiding gaat ze samen met haar team over de omreisadviezen bij een verstoring op het spoor. “Als er iets gebeurt op het spoor, dan komt dat bij het OCCR (operationeel controle centrum rail) binnen. Medewerkers van het OCCR gebruiken dan onze applicatie om de verstoring in te voeren en aan de hand van de informatie die wordt ingevoerd genereren wij de omreisadviezen. Dit vind je terug in onder andere de omroepberichten op het station, want dat komt van mijn team. Dat is super leuk, super concreet en heel zichtbaar.”
Wij, en derde partijen, maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website goed functioneert, om jouw voorkeuren op te slaan, om inzicht te verkrijgen in bezoekersgedrag, maar ook voor marketing en social media doeleinden (laten zien van gepersonaliseerde advertenties). Door op ‘Accepteren’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies. In onze Cookieverklaring kun je meer lezen over de cookies die wij gebruiken en kun je jouw voorkeuren opslaan of wijzigen. Door ‘Weigeren’ te klikken ga je alleen akkoord met het gebruik van functionele cookies.