Nederland duurzaam bereikbaar houden voor iedereen, dat is waar we voor staan. NS onderneemt fossielvrij, circulair en groen. Dit doen wij voor onze klanten, onze planeet en onze toekomst. Onze reizigers reizen al klimaatneutraal. Dit betekent energiezuinig én met gebruik van groene energie, dus zonder CO2-uitstoot. Wereldwijd zijn we de eerste treinvervoerder die volledig op windenergie rijdt en nu werken we aan de volgende stap in de energietransitie.

Voorbeeldrol

NS is een afspiegeling van de Nederlandse samenleving. We zijn ons ervan bewust dat we als marktleider binnen de branche een voorbeeldfunctie hebben. Die duurzaamheid willen we overal in terug zien. Zeker in onze bedrijfsvoering. Onze medewerkers zijn onze ambassadeurs. Samen zetten we ons in voor een zo duurzaam mogelijke reis.
Stap je in bij NS, dan maak je direct deel uit van een organisatie die midden in de maatschappij staat. Hierdoor werk je mee aan een goede balans tussen economische, ecologische en maatschappelijke belangen.

Fossielvrij, circulair en groen

Wij ondernemen fossielvrij, dat betekent dat we zo min mogelijk energie gebruiken. We gebruiken onze eigen gebouwen en gronden voor het opwekken van energie. Mocht er toch nog extra energie nodig zijn, dan kopen we dit fossielvrij in. Onze doelstelling is om in 2030 80% minder aardgas te gebruiken en in 2040 volledig fossielvrij te zijn.
Maar we doen meer, we ondernemen zo circulair mogelijk. We willen het gebruik van nieuwe grondstoffen zoveel mogelijk beperken en de grondstoffen die we gebruiken zo lang mogelijk in de kringloop houden. Al het afval verwerken wij zo duurzaam mogelijk tot nieuwe grondstoffen.
Ook dragen we jaarlijks positief bij aan biodiversiteit en klimaatverandering. We zorgen voor meer én gevarieerdere natuur bij onze stations en werkplaatsen. Maar ook meer plantaardig aanbod in onze winkels en bedrijfskantines.

Duurzame voorbeelden

Naast dat onze treinen op groene stroom rijden, bieden we onze reizigers alternatieven van groene mobiliteit aan, zoals Greenwheels, de OV-fiets, GO Sharing scooters en de NS Zonetaxi. Reizigers worden letterlijk en figuurlijk in beweging gebracht. De gemiddelde treinreiziger krijgt maar liefst 38 minuten beweging per dag. Zo blijven we fit en nemen we onze verantwoordelijkheid om het milieu zo min mogelijk te belasten. We kijken voortdurend naar de toekomst met al onze medewerkers.
Reizigers met OV fiets

Verhalen van onze collega's

Kantoor

Accountmanager

Ik help grote organisaties, van corporates tot de overheid, vooruit in hun zoektocht naar duurzame mobiliteit. Ik adviseer hen over hoe medewerkers gebruik kunnen maken van NS als brede mobiliteitsaanbieder. Een mooi voorbeeld van wat NS bijvoorbeeld biedt is NS Go, een dienst waarmee een werknemer zijn reis van deur tot deur plant en alle ritten met fiets, trein en auto plant, boekt en declareert via de NS app. Mijn werk zorgt voor interessante vraagstukken, zoals deze: door corona werken mensen vaker thuis. Dus waar werkgevers eerst een NS-Business Card aanboden aan medewerkers om full-time naar kantoor te reizen, willen ze nu een alternatief gericht op hybride werken. Dan is het mijn taak om te kijken hoe we als NS het aanbod kunnen laten aansluiten op die wens.

Hoe een bijzondere dienstregeling tot stand komt

Twaalf treinen per uur waar er normaal twee rijden? Procesleider Jeroen van Piggelen is verantwoordelijk voor de dienstregelingen in de laatste fase, bij de afdeling Netwerkontwikkeling & -Ontwerp. “Ik ben procesleider van de dienstregeling voor de specifieke dagen. Specifieke dagen betekent dat wij elke week een dienstregeling overdragen die op een specifiek aantal dagen is aangepast op de actualiteit.” Dit is bijvoorbeeld het geval bij buitendienststellingen, uitval van treinen of grote evenementen waarvoor een aangepaste dienstregeling nodig is. Zoals tijdens de Dutch Grand Prix afgelopen zomer.

Kantoor

Expertise Lead

Als Expertise Lead help ik NS'ers die binnen de afdeling Data, Innovatie & Analyse werken om zich verder te ontwikkelen op werkvlak. Het mooiste aan mijn werk vind ik het als een medewerker een sessie binnenkomt met een zorg en naar buiten gaat met een lach. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren door coaching, een opleiding of een training aanbieden of door te zorgen voor de juiste omgeving waarin de medewerker kan groeien.

Jouw droombaan in je mailbox?

Mis nooit meer jouw ideale vacature met onze persoonlijke vacature alerts.