Anticiperen op weersomstandigheden, op tijd vertrekken en goed communiceren met collega’s. Als machinist werk je samen met de conducteurs aan een goede reis en ben jij verantwoordelijk voor honderden reizigers. Heb jij het in je?
Je komt te werken als machinist bij NS met prachtig materieel in een leuk, hecht topteam. Samen zorgen jullie voor tevreden reizigers met jullie uitstekende service. Het is belangrijk dat je als machinist goed met verschillende mensen overweg kunt, goed en duidelijk kunt communiceren en snel weet te handelen bij bijvoorbeeld calamiteiten. Ook blijf je op de hoogte van de nieuwste technieken en leer je regelmatig hoe je deze kunt toepassen. Handig, want zo kun je zelf kleine storingen oplossen. Daarmee zet jij de boel in beweging en help je reizigers weer op weg.
Heb je al mbo werk- en denkniveau? Solliciteer dan op een vacature in dit overzicht. Je start dan bij ons met een opleiding van één jaar waarin we je alles leren over het besturen van treinen in het (online) leer-werktraject van het NS Leercentrum. In theorie én in de praktijk, want je mag al meteen aan de slag. Je oefent met een simulator, maar loopt ook mee in de praktijk met een mentor. Tijdens de opleiding ben je al in dienst bij NS, dus je krijgt al betaald.
Ben je scholier en ga je nog studeren? Kijk dan hier voor meer informatie over de mbo-opleiding tot conducteur.
Als machinist ben je altijd alert. Jij bent er namelijk verantwoordelijk voor dat honderden passagiers veilig en comfortabel op hun bestemming aankomen. Geen probleem voor jou. Jij werkt volgens de juiste procedures en blijft altijd jezelf, ook in stressvolle situaties. Vragen? Jij staat klaar voor je reizigers.
Machinist is een beroep voor jong en oud, man en vrouw. Machinist is een prachtvak voor iedereen en daarom nodigen we mannen én vrouwen uit om te solliciteren. Je hoeft niet technisch te zijn, maar wel houden van problemen oplossen. Vanaf je 18e kun je het interne leer-werktraject volgen. Ook op latere leeftijd kun je de overstap maken en machinist worden. Je bent (bijna) nooit te oud om het vak te leren!
Esme
Elke dag is anders als conducteur. De nachttrein is totaal verschillend van wanneer je in de ochtendspits werkt. Je hebt te maken met andere mensen, verschil in drukte en in of je alleen werkt of met een andere conducteur.
Jasper
Ik vind het belangrijk om de conducteur te spreken voordat we gaan rijden. Dat persoonlijke contact maakt je werkdag leuker, en stel dat er iets op de trein gebeurt, dan wil je weten wie je conducteur is. We zijn een team, en samen zorgen we voor de veiligheid aan boord.
Angela
Normaal gesproken maak ik graag grapjes. Als er iemand een bos bloemen bij zich heeft, is het ijs snel gebroken als ik zeg: “Nou, dat had u nou niet hoeven doen.” Vervolgens krijg ik dan de tofste reisverhalen te horen. Zo leuk!
Voor een goede werking van deze website worden cookies gebruikt. Cookies zijn kleine (tijdelijke) tekstbestanden die door je browser worden opgeslagen. Zo maken we gebruik van functionele cookies om je instellingen te onthouden en van analytische cookies om het gebruik van de website anoniem te analyseren en te verbeteren.