Je komt te werken als machinist bij NS met prachtig materieel in een leuk, hecht topteam. Samen zorgen jullie voor tevreden reizigers met jullie uitstekende service. Het is belangrijk dat je als machinist goed met verschillende mensen overweg kunt, goed en duidelijk kunt communiceren en snel weet te handelen bij bijvoorbeeld calamiteiten. Ook blijf je op de hoogte van de nieuwste technieken en leer je regelmatig hoe je deze kunt toepassen. Handig, want zo kun je zelf kleine storingen oplossen. Daarmee zet jij de boel in beweging en help je reizigers weer op weg.
Ben je scholier en ga je nog studeren? Kijk dan hier voor meer informatie over de mbo-opleiding tot machinist.
Als machinist ben je altijd alert. Jij bent er namelijk verantwoordelijk voor dat honderden passagiers veilig en comfortabel op hun bestemming aankomen. Geen probleem voor jou. Jij werkt volgens de juiste procedures en blijft altijd jezelf, ook in stressvolle situaties. Vragen? Jij staat klaar voor je reizigers.
Machinist is een beroep voor jong en oud, man en vrouw. Machinist is een prachtvak voor iedereen en daarom nodigen we mannen én vrouwen uit om te solliciteren. Je hoeft niet technisch te zijn, maar wel houden van problemen oplossen. Vanaf je 18e kun je het interne leer-werktraject volgen. Ook op latere leeftijd kun je de overstap maken en machinist worden. Je bent (bijna) nooit te oud om het vak te leren!
Joost
Hoe is het om na de mbo-opleiding tot machinist te beginnen bij NS? Bekijk de video. Collega Joost vertelt je er alles over.
Erik & Rens
Met maar liefst 22.000 collega’s is het onmogelijk om iedereen te kennen. Maar vandaag maken NS-collega’s Erik en Rens kennis met elkaar, zonder dat ze elkaar zien.
Yari
Geïnspireerd door enkele collega’s, besloot Yari (28) twee jaar geleden om, naast zijn fulltimebaan bij NS als Studieleider Materieel, de opleiding tot Machinist te volgen. In zijn kantoorbaan zorgde hij er al voor dat al het benodigde materieel beschikbaar stond voor de dienstregeling, maar hij besloot nog een stap verder te gaan en te leren hoe hij zelf treinen kon besturen. Dit vroeg om een grote portie eigen inzet, maar ook om de flexibiliteit van zijn collega’s om een goede werk-privé balans te behouden.
Wij, en derde partijen, maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website goed functioneert, om jouw voorkeuren op te slaan, om inzicht te verkrijgen in bezoekersgedrag, maar ook voor marketing en social media doeleinden (laten zien van gepersonaliseerde advertenties). Door op ‘Accepteren’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies. In onze Cookieverklaring kun je meer lezen over de cookies die wij gebruiken en kun je jouw voorkeuren opslaan of wijzigen. Door ‘Weigeren’ te klikken ga je alleen akkoord met het gebruik van functionele cookies.