Geavanceerde treinen, de beste service en de wetgeving, gebruiken en talen van verschillende landen. Als machinist ICE moet je wel wat in huis hebben! Naast 2 jaar ervaring als volledig bevoegd machinist (met een geldige vergunning) heb jij diverse kwaliteiten.
Als machinist ICE heb je een groot verantwoordelijkheidsgevoel voor de veiligheid en het comfort van je passagiers en het boordpersoneel. Daarbij is het belangrijk dat je erg punctueel bent: jij zorgt dat de trein op tijd vertrekt en aankomt, volgens de geldende (veiligheids)regels. Daarnaast kun je zelfstandig werken, bijvoorbeeld voor de dagelijkse controle, het gereedmaken en de aan- en afvoer naar het rangeerterrein.
Als machinist ICE ben je nooit zomaar een machinist. Jij staat aan het hoofd van Europa’s meest geliefde reiservaring. Binnen Nederland of over de grens; jij kent de weg en staat klaar voor je passagiers. Daarom verwachten we dat je initiatief neemt als aanspreekpunt op de perrons, voor het vertrek, op het station en na aankomst van de trein. Omdat je werkt met een klein en hecht team weet jij het verschil te maken!
Als machinist ICE heb je te maken met geavanceerd materieel op hoge snelheid, andere spoorweg veiligheidsregels en Duitse en Oostenrijkse collega’s. Om jou klaar te stomen volg je in 4 maanden tot een jaar tijd diverse uitdagende opleidingen in het Duits. Daarom is het belangrijk dat je je thuis voelt in de Duitse taal en leergierig bent. Passen al deze kwaliteiten helemaal bij jou? Dan horen we graag van je!
Job
Vier jaar oud was hij, toen Job van der Schouw (21) wist: ik wil machinist worden. Over een paar maanden is het zover en mag deze aspirant-machinist zelfstandig een trein besturen. “Het idee dat je een gigantisch voertuig met honderden mensen bestuurt, leek me als kind al waanzinnig.”
Emma
Als je net als hoofdconducteur Emma (29) uit een NS-familie komt, dan lopen werk en privé nog al eens door elkaar. Gelukkig heeft Emma daar geen enkel probleem mee. “Mijn man, vader en zwager werken als machinist bij NS. Mijn schoonvader is inmiddels met pensioen, maar ook hij werkte bij het spoor. Mijn man kom ik niet vaak tegen, want we wisselen elkaar af in de zorg voor de kinderen. Mijn vader daarentegen wel, die zie ik regelmatig.”
Jordy
Als graphic designer maakte Jordy lange dagen. Na twaalf jaar had hij behoefte aan een baan met meer structuur en minder stress. Bij NS kan hij bovendien iets voor de maatschappij betekenen: 'Als machinist breng je reizigers letterlijk van A naar B. Dat ik daarbij help, geeft een goed gevoel.’
Wij, en derde partijen, maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website goed functioneert, om jouw voorkeuren op te slaan, om inzicht te verkrijgen in bezoekersgedrag, maar ook voor marketing en social media doeleinden (laten zien van gepersonaliseerde advertenties). Door op ‘Accepteren’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies. In onze Cookieverklaring kun je meer lezen over de cookies die wij gebruiken en kun je jouw voorkeuren opslaan of wijzigen. Door ‘Weigeren’ te klikken ga je alleen akkoord met het gebruik van functionele cookies.