Met het drukste spoorwegnet van Europa en steeds meer aanvullende vervoersmogelijkheden zoals de OV-fiets werken we samen aan een operatie van formaat. Daarin ben jij onmisbaar! Voor dag en dauw, maar ook ‘s avonds laat brengen wij onze reizigers naar hun bestemming. Naar vrienden, familie of kantoor. Wij zijn continu in beweging. Dat geldt ook voor jou, want bij NS werk je flexibel en krijg je alle ruimte om jezelf verder te ontwikkelen. Wil jij ook het verschil maken voor de reiziger? Bekijk onze vacatures!
Ik krijg van reizigers vaak de vraag: "Waarom ben je machinist, en wat maakt het nou zo leuk?" Ik leg ze graag uit dat je als machinist een grote verantwoordelijkheid draagt voor de veiligheid van passagiers en daarmee een veilige treinreis waarborgt. Ik geniet van de zelfstandigheid, terwijl je verantwoordelijk bent voor het veilig en tijdig aankomen op de bestemming.
Machinist Emma: "Al een half jaar bestuur ik zelfstandig de trein. Vaak krijg ik de vraag: 'Hoe voelt dat nou, alleen in de cabine?'. In het begin vond ik het spannend, vooral als ik me bedenk dat er soms wel 1000 mensen in de trein kunnen zitten. Inmiddels gaat het goed, is de spanning weg en geniet ik elke dag van mijn baan. Soms denk ik terug aan de opleidingstijd en zeg ik tegen mezelf: 'Dat heb je toch maar even geflikt, op je 19e al machinist zijn!'"
Conducteur Tio: "Vijf jaar geleden ben ik vanuit de horeca bij NS gaan werken als conducteur. Nooit gedacht dat het werk wat ik zou gaan doen zoveel raakvlakken had. Ik werk graag voor mensen, en die zijn er genoeg in de trein. Maar ook het contact met mijn collega's vind ik heel erg fijn. Hier ben ik samen met 3 Bossche collega's de trein op gegaan om de conducteur van de volgende trein te helpen met de controle. Kortom: zichtbaarheid, controle en heel veel lol!"
Collega Emma: "Het mooiste van machinist zijn, vind ik dat je de controle hebt over zo’n grote machine waar soms wel een paar honderd mensen in zitten. Elk met hun eigen verhaal. Dat ik de verantwoordelijkheid heb over de trein met zoveel mensen erin geeft echt een kick! Ik rij nu een paar maanden zelfstandig en ik geniet elke dag van mijn werk. De opleiding was best pittig, maar het was de leukste tijd van mijn leven. We hadden allemaal hetzelfde doel: zelfstandig een trein besturen. Deze foto is gemaakt door mijn mentor toen ik voor het eerst een trein mocht besturen."
Collega Emma: "Als machinist bij NS kan ik een bijdrage leveren aan de samenleving door reizigers naar hun bestemming te brengen! Ik voel mij op mijn plek hier en daarnaast is het werk heel afwisselend en raak ik nooit uitgekeken."
Conducteur Tio: "Voor vroege vogels is het heerlijk om om half zes in de ochtend te beginnen. Koffie is dan meer dan welkom!"
Wij, en derde partijen, maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website goed functioneert, om jouw voorkeuren op te slaan, om inzicht te verkrijgen in bezoekersgedrag, maar ook voor marketing en social media doeleinden (laten zien van gepersonaliseerde advertenties). Door op ‘Accepteren’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies. In onze Cookieverklaring kun je meer lezen over de cookies die wij gebruiken en kun je jouw voorkeuren opslaan of wijzigen. Door ‘Weigeren’ te klikken ga je alleen akkoord met het gebruik van functionele cookies.