Conducteur zijn bij NS is veel meer dan vervoersbewijzen controleren. Als jij mbo werk- en denkniveau hebt, leren wij jou in 18 weken alles wat je nodig hebt om onze reizigers een goede reis te bezorgen. Online, in ons opleidingscentrum in Amersfoort en in de praktijk. Zo leren wij je handige treinvaardigheden, zoals het veilig en op tijd laten vertrekken van de trein, klantgerichte service, verschillende kaartsoorten en sociale veiligheid, zodat jij elke situatie de baas bent!
Met het drukste spoorwegnet van Europa en steeds meer aanvullende vervoersmogelijkheden zoals de OV-fiets werken we samen aan een operatie van formaat. Daarin ben jij onmisbaar! Voor dag en dauw, maar ook ‘s avonds laat brengen wij onze reizigers naar hun bestemming. Naar vrienden, familie of kantoor. Wij zijn continu in beweging. Dat geldt ook voor jou, want bij NS werk je flexibel en krijg je alle ruimte om jezelf verder te ontwikkelen. Wil jij ook het verschil maken voor de reiziger? Bekijk onze vacatures!
Als medewerker V&S verleen je service op zowel het station als in de trein. Je helpt reizigers die niet weten op welk perron ze moeten zijn of je assisteert bij de incheckpoortjes. Maar je bent ook bezig met het handhaven van de veiligheid. Zo grijp je in bij zwartrijders in de trein of bij agressieve reizigers. Je bent bevoegd om hen aan te houden.
Collega Emma: "Het mooiste van machinist zijn, vind ik dat je de controle hebt over zo’n grote machine waar soms wel een paar honderd mensen in zitten. Elk met hun eigen verhaal. Dat ik de verantwoordelijkheid heb over de trein met zoveel mensen erin geeft echt een kick! Ik rij nu een paar maanden zelfstandig en ik geniet elke dag van mijn werk. De opleiding was best pittig, maar het was de leukste tijd van mijn leven. We hadden allemaal hetzelfde doel: zelfstandig een trein besturen. Deze foto is gemaakt door mijn mentor toen ik voor het eerst een trein mocht besturen."
Collega Emma: "Als machinist bij NS kan ik een bijdrage leveren aan de samenleving door reizigers naar hun bestemming te brengen! Ik voel mij op mijn plek hier en daarnaast is het werk heel afwisselend en raak ik nooit uitgekeken."
Conducteur Tio: "Voor vroege vogels is het heerlijk om om half zes in de ochtend te beginnen. Koffie is dan meer dan welkom!"
"Ik wist nooit wat ik wilde worden, maar nu heb ik mijn droombaan gevonden," glundert machinist Nadia. "Het is super zelfstandig werk, wat ik erg fijn vind. Maar daarnaast heb je wel een enorme verantwoordelijkheid. Dat past perfect bij me." "Ik heb hiervoor een opleiding gedaan voor verpleegkundigen, maar daar zat je zo dicht bij mensen op de huid. Dat vond ik niet prettig. Als machinist kan ik voor heel veel mensen iets betekenen, maar heb ik wel helemaal mijn eigen plekje in de cabine."
"Ik had nooit verwacht dat ik eerder een trein zou besturen dan zou autorijden!" lacht de 17-jarige machinist in opleiding Emma de Jager. "Op de peuterschool ging ik met een rugzak van Thomas de stoomlocomotief naar school en had ik al een broodtrommel van NS. Na de middelbare school vroeg mijn vader me: “Waarom wordt je geen machinist? De kwaliteiten en de passie voor treinen heb je!” Toen was de keuze snel gemaakt." "Het leuke van de opleiding is dat je al gauw de trein op stapt."
"Dat reizigers naar mij toekomen om te vertellen dat ze zo’n fijne reis hebben gehad, is echt het allermooiste aan mijn baan," vertelt Rodney, trainmanager op de Eurostar en de Thalys. "Dat is ook iedere werkdag mijn doel: de reiziger met een fijn en veilig gevoel naar de plek van bestemming brengen. Ik probeer daarbij altijd de vraag voor te zijn. Als ik bijvoorbeeld iemand met zijn sjaal en muts op in de trein zie, vraag ik of ik de airco lager moet zetten."
Voor een goede werking van deze website worden cookies gebruikt. Cookies zijn kleine (tijdelijke) tekstbestanden die door je browser worden opgeslagen. Zo maken we gebruik van functionele cookies om je instellingen te onthouden en van analytische cookies om het gebruik van de website anoniem te analyseren en te verbeteren.