Ik ben Daniël, dertig jaar oud en Tooling engineer bij NS in Haarlem. Ik ontwikkel tools die oplossingen bieden voor processen die uitgevoerd worden door onze treinmonteurs. Denk bijvoorbeeld aan het uitvoeren van een revisie wanneer er nieuw materieel geïntroduceerd wordt op de werkplaats. Eigenlijk is mijn voornaamste taak om de monteurs alle handvatten te bieden om hun werk goed uit te kunnen voeren. Ook zorg ik voor mechanische oplossingen, wanneer monteurs tegen een technisch probleem aanlopen. Ik vind het fantastisch om te zien dat iets wat eerst onmogelijk leek, toch werkelijkheid kan worden door slimme oplossingen. Wat het meest uitdagend aan mijn werk is? Om met een oplossing te komen waar alle belanghebbenden, van engineers tot monteurs, blij mee zijn. Hiervoor is het belangrijk om duidelijk te communiceren en verwachtingen goed te managen.
Een van de leukste dingen aan werken bij NS zijn toch wel mijn collega’s. In deze rol ben ik de spin in het web en heb ik regelmatig contact met veel verschillende mensen. Ieder met een eigen achtergrond. Dat maakt mijn werkplek een leuke en diverse omgeving om dagelijks in te verkeren. Ik zit niet alleen op kantoor, maar ben ook vaak op de werkplaats te vinden waar ik mijn handen vies kan maken. Die combinatie en afwisseling vind ik heel fijn. Ook leuk: mijn directe collega’s zijn allemaal jong en ambitieus. We doen regelmatig gezellige dingen met elkaar, zo gooien we in de pauze graag samen een dartpijltje.
Mijn absolute toppunt van de afgelopen periode is toch wel het feit dat het nu mogelijk is om ook revisies van een magneetrem hier in Haarlem te kunnen uitvoeren. Voorheen was dit niet mogelijk en kon dit alleen in Tilburg. Lastig, want Tilburg is niet bepaald om de hoek. Dus toen hier in Haarlem een grote revisie van een magneetrem nodig was, heb ik slimme tools bedacht en processen ingericht om het ook in Haarlem mogelijk te maken. Hiervoor werkte ik nauw samen met monteurs en engineers. Een toppunt in mijn carrière!
Rolinka
Rolinka Otten werkt al 24 jaar bij NS en adviseert tegenwoordig over het onderhoud van stations in Noordoost-Nederland, waaronder Groningen, Friesland en Drenthe. Ze kwam binnen via een stage tijdens haar laatste jaar mbo-bouwkunde en heeft sindsdien altijd in onderhoud gewerkt. “Vanuit die stage kreeg ik de aanbieding om nog een jaartje mee te lopen, onder het mom van ‘staat leuk op je CV.’ Maar ik zit er nog steeds!”
Otty
Toen hij op 16-jarige leeftijd vanuit Curaçao naar Nederland kwam, wist Otty (43) al wat hij wilde worden: fietstechniscus. “Nadat ik klaar was met de Technische School ging ik werken om mijn cv uit te breiden. Ik startte als fietsenmaker en ging verder leren om monteur te worden. Daarna was ik nog niet uitgeleerd, en nu heb ik de titel ‘fietstechnicus’. “
Jaap
Dankzij zijn 32-urige werkweek houdt productie engineer Jaap (41) ook genoeg uren over om zijn steentje bij te dragen aan de maatschappij. Een bhv-cursus op werk stimuleerde zijn interesse om mensen te helpen. Vlak na de cursus meldde hij zich daarom aan als EHBO-vrijwilliger bij het Rode Kruis.
Wij, en derde partijen, maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website goed functioneert, om jouw voorkeuren op te slaan, om inzicht te verkrijgen in bezoekersgedrag, maar ook voor marketing en social media doeleinden (laten zien van gepersonaliseerde advertenties). Door op ‘Accepteren’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies. In onze Cookieverklaring kun je meer lezen over de cookies die wij gebruiken en kun je jouw voorkeuren opslaan of wijzigen. Door ‘Weigeren’ te klikken ga je alleen akkoord met het gebruik van functionele cookies.