Ik ben Daniël, dertig jaar oud en Tooling engineer bij NS in Haarlem. Ik ontwikkel tools die oplossingen bieden voor processen die uitgevoerd worden door onze treinmonteurs. Denk bijvoorbeeld aan het uitvoeren van een revisie wanneer er nieuw materieel geïntroduceerd wordt op de werkplaats. Eigenlijk is mijn voornaamste taak om de monteurs alle handvatten te bieden om hun werk goed uit te kunnen voeren. Ook zorg ik voor mechanische oplossingen, wanneer monteurs tegen een technisch probleem aanlopen. Ik vind het fantastisch om te zien dat iets wat eerst onmogelijk leek, toch werkelijkheid kan worden door slimme oplossingen. Wat het meest uitdagend aan mijn werk is? Om met een oplossing te komen waar alle belanghebbenden, van engineers tot monteurs, blij mee zijn. Hiervoor is het belangrijk om duidelijk te communiceren en verwachtingen goed te managen.
Een van de leukste dingen aan werken bij NS zijn toch wel mijn collega’s. In deze rol ben ik de spin in het web en heb ik regelmatig contact met veel verschillende mensen. Ieder met een eigen achtergrond. Dat maakt mijn werkplek een leuke en diverse omgeving om dagelijks in te verkeren. Ik zit niet alleen op kantoor, maar ben ook vaak op de werkplaats te vinden waar ik mijn handen vies kan maken. Die combinatie en afwisseling vind ik heel fijn. Ook leuk: mijn directe collega’s zijn allemaal jong en ambitieus. We doen regelmatig gezellige dingen met elkaar, zo gooien we in de pauze graag samen een dartpijltje.
Mijn absolute toppunt van de afgelopen periode is toch wel het feit dat het nu mogelijk is om ook revisies van een magneetrem hier in Haarlem te kunnen uitvoeren. Voorheen was dit niet mogelijk en kon dit alleen in Tilburg. Lastig, want Tilburg is niet bepaald om de hoek. Dus toen hier in Haarlem een grote revisie van een magneetrem nodig was, heb ik slimme tools bedacht en processen ingericht om het ook in Haarlem mogelijk te maken. Hiervoor werkte ik nauw samen met monteurs en engineers. Een toppunt in mijn carrière!
Philippe
Philippe is geruime tijd werkzaam bij NS en werkt nu als praktijkopleider en stagebegeleider bij de TechniekFabriek in het Brabantse Berkel-Enschot. "Ik leid jonge techneuten op om te werken aan de treinen van NS. Ik begeleid ze op alle vlakken: van techniek tot loopbaanontwikkeling. Daarnaast ben ik stagebegeleider. In totaal coach ik veertien studenten. Het is een leuke en dynamische bedoening hier. Geen dag is hetzelfde."
Kieran
Studeren, maar óók de handen uit de mouwen steken. Dat zag Kieran (22) wel zitten. En dus meldde hij zich bij de TechniekFabriek aan als leerling-monteur: “Een theoretische opleiding is niet voor mij weggelegd. Ik wil juist met mijn handen werken.”
Als alles goed gaat, kunnen treinen met vlakke plaatsen op de wielen vanaf de herfst 2024 naar de splinternieuwe kuilwielenbank bij het onderhoudsbedrijf in Leidschendam. Ze kunnen, na een behandeling van 20 minuten per wielas, met perfect ronde wielen de dienstregeling weer inrollen. Lees hier meer over de nieuwe kuilwielenbank.
Wij, en derde partijen, maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website goed functioneert, om jouw voorkeuren op te slaan, om inzicht te verkrijgen in bezoekersgedrag, maar ook voor marketing en social media doeleinden (laten zien van gepersonaliseerde advertenties). Door op ‘Accepteren’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies. In onze Cookieverklaring kun je meer lezen over de cookies die wij gebruiken en kun je jouw voorkeuren opslaan of wijzigen. Door ‘Weigeren’ te klikken ga je alleen akkoord met het gebruik van functionele cookies.