Ik ben Daniël, dertig jaar oud en Tooling engineer bij NS in Haarlem. Ik ontwikkel tools die oplossingen bieden voor processen die uitgevoerd worden door onze treinmonteurs. Denk bijvoorbeeld aan het uitvoeren van een revisie wanneer er nieuw materieel geïntroduceerd wordt op de werkplaats. Eigenlijk is mijn voornaamste taak om de monteurs alle handvatten te bieden om hun werk goed uit te kunnen voeren. Ook zorg ik voor mechanische oplossingen, wanneer monteurs tegen een technisch probleem aanlopen. Ik vind het fantastisch om te zien dat iets wat eerst onmogelijk leek, toch werkelijkheid kan worden door slimme oplossingen. Wat het meest uitdagend aan mijn werk is? Om met een oplossing te komen waar alle belanghebbenden, van engineers tot monteurs, blij mee zijn. Hiervoor is het belangrijk om duidelijk te communiceren en verwachtingen goed te managen.
Een van de leukste dingen aan werken bij NS zijn toch wel mijn collega’s. In deze rol ben ik de spin in het web en heb ik regelmatig contact met veel verschillende mensen. Ieder met een eigen achtergrond. Dat maakt mijn werkplek een leuke en diverse omgeving om dagelijks in te verkeren. Ik zit niet alleen op kantoor, maar ben ook vaak op de werkplaats te vinden waar ik mijn handen vies kan maken. Die combinatie en afwisseling vind ik heel fijn. Ook leuk: mijn directe collega’s zijn allemaal jong en ambitieus. We doen regelmatig gezellige dingen met elkaar, zo gooien we in de pauze graag samen een dartpijltje.
Mijn absolute toppunt van de afgelopen periode is toch wel het feit dat het nu mogelijk is om ook revisies van een magneetrem hier in Haarlem te kunnen uitvoeren. Voorheen was dit niet mogelijk en kon dit alleen in Tilburg. Lastig, want Tilburg is niet bepaald om de hoek. Dus toen hier in Haarlem een grote revisie van een magneetrem nodig was, heb ik slimme tools bedacht en processen ingericht om het ook in Haarlem mogelijk te maken. Hiervoor werkte ik nauw samen met monteurs en engineers. Een toppunt in mijn carrière!
Karim
Wat maakt een traineeship zo’n waardevolle start van je carrière? En waarom is dit voor starters vaak een betere keus dan een normale baan? We gingen in gesprek met Karim Bayoumy over hoe zijn traineeship bij NS hem de kans biedt om te groeien, te experimenteren en impact te maken op het treinverkeer in binnen- en buitenland.
“Het leek wel Sinterklaas met het uitpakken van het gereedschap.” De afgelopen periode ontvingen eerstejaarsstudenten van de NS TechniekFabriek een accuboormachine van Milwaukee en een rugzak vol gereedschap. Een mooie eerste beloning voor de inzet van deze studenten tijdens hun mbo-2 opleiding tot Monteur service en onderhoud (SOT2). De NS-opleiding die studenten voorbereidt op het werken als monteur TreinTechniek.
Richard & Mees
Met maar liefst 22.000 collega’s is het onmogelijk om iedereen te kennen. Maar vandaag maken NS-collega’s Richard en Mees kennis met elkaar, zonder dat ze elkaar zien.
Wij, en derde partijen, maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website goed functioneert, om jouw voorkeuren op te slaan, om inzicht te verkrijgen in bezoekersgedrag, maar ook voor marketing en social media doeleinden (laten zien van gepersonaliseerde advertenties). Door op ‘Accepteren’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies. In onze Cookieverklaring kun je meer lezen over de cookies die wij gebruiken en kun je jouw voorkeuren opslaan of wijzigen. Door ‘Weigeren’ te klikken ga je alleen akkoord met het gebruik van functionele cookies.