‘Toen ik vier jaar geleden vanuit Turkije naar Nederland verhuisde, dacht ik dat het als buitenlandse jurist moeilijk zou zijn om een baan te vinden. Maar NS heeft mij een mooie kans gegeven. Als jurist bij de Legal-afdeling volg ik zaken van onze medewerkers. Zaken die erop zijn gericht om de veiligheid in de trein en op het station te waarborgen. Mijn werkzaamheden zijn vooral van administratieve aard. Zo behandel ik brieven van de rechtbank, het Openbare Ministerie, de Hoge Raad en het Gerechtshof en stel ik schadedossiers op.’
‘Een van de mooie dingen van werken bij NS is de maatschappelijke relevantie. Om daaraan bij te kunnen dragen, dat maakt me trots. En ik word er blij van om te horen dat medewerkers zich ondersteund voelen. Jouw werk kan voor mensen veel verschil maken.’
'Toen ik pas in Nederland woonde, raadde iedereen mij aan om bij NS te werken. En ik snap waarom. NS is een fantastische werkgever: duurzaam én maatschappelijk. Ik waardeer het enorm hoe ze mij de ruimte hebben gegeven om mezelf te bewijzen, ook al spreek ik nog geen vloeiend Nederlands. Iedereen is heel sociaal en behulpzaam en wil altijd vragen beantwoorden. En af en toe zijn er uitjes, waarbij collega’s met elkaar lunchen. De afdeling is dus ook nog eens heel gezellig.’
‘Laatst kreeg een medewerker een schadevergoeding. Het motiveerde me enorm om deze werknemer zo dankbaar en blij te zien. Heel fijn was dat! Wij werken er hard aan om ervoor te zorgen dat onze medewerkers zich gesteund voelen.’
“Als ik samenwerk in een team met collega's uit verschillende bedrijven levert dit niet alleen nieuwe invalshoeken en creatieve ideeën op, het zorgt er ook voor dat wij nog meer impact kunnen maken met kunstmatige intelligentie (AI).” Luca Verhees is naast data scientist bij NS, ambassadeur voor de TechDays van Kickstart AI.
“FLUX doet een voorspelling over welke trein(en) een reiziger heeft genomen om op zijn of haar bestemming te komen. Hierdoor kunnen we ook per trein kijken hoeveel reizigers erin zaten op bepaalde momenten van de dag of op bepaalde trajecten.” Rozemarijn de Zwart is data engineer bij NS en is samen met haar FLUX team binnen de afdeling Data Innovatie en Analyse dagelijks bezig met ontwikkelen en verbeteren van FLUX voor allerlei NS-teams. “FLUX is namelijk een model dat de reizigers verdeelt over de treinen die ze hadden kunnen nemen. Het programma gaat ervan uit dat je de meest logische reis genomen hebt. Als we dit van al onze reizigers bij elkaar optellen, kunnen we hierdoor berekenen hoe druk onze treinen zijn.”
Martijn
Als scrum master houd ik me bezig met treinmodernisering. Dat gebeurt op een industrieterrein in Haarlem. Veel mensen weten het niet, maar aan de rand van het centrum van Haarlem bevindt zich een werkplaats van NS van 14 hectare groot. Verouderde treinstellen komen hier binnen en worden on-site volledig gemoderniseerd. Het team waar ik onderdeel van ben, houdt zich vooral bezig met de modernisering van het IT-gedeelte in een trein.
Voor een goede werking van deze website worden cookies gebruikt. Cookies zijn kleine (tijdelijke) tekstbestanden die door je browser worden opgeslagen. Zo maken we gebruik van functionele cookies om je instellingen te onthouden en van analytische cookies om het gebruik van de website anoniem te analyseren en te verbeteren.