‘Toen ik vier jaar geleden vanuit Turkije naar Nederland verhuisde, dacht ik dat het als buitenlandse jurist moeilijk zou zijn om een baan te vinden. Maar NS heeft mij een mooie kans gegeven. Als jurist bij de Legal-afdeling volg ik zaken van onze medewerkers. Zaken die erop zijn gericht om de veiligheid in de trein en op het station te waarborgen. Mijn werkzaamheden zijn vooral van administratieve aard. Zo behandel ik brieven van de rechtbank, het Openbare Ministerie, de Hoge Raad en het Gerechtshof en stel ik schadedossiers op.’
‘Een van de mooie dingen van werken bij NS is de maatschappelijke relevantie. Om daaraan bij te kunnen dragen, dat maakt me trots. En ik word er blij van om te horen dat medewerkers zich ondersteund voelen. Jouw werk kan voor mensen veel verschil maken.’
'Toen ik pas in Nederland woonde, raadde iedereen mij aan om bij NS te werken. En ik snap waarom. NS is een fantastische werkgever: duurzaam én maatschappelijk. Ik waardeer het enorm hoe ze mij de ruimte hebben gegeven om mezelf te bewijzen, ook al spreek ik nog geen vloeiend Nederlands. Iedereen is heel sociaal en behulpzaam en wil altijd vragen beantwoorden. En af en toe zijn er uitjes, waarbij collega’s met elkaar lunchen. De afdeling is dus ook nog eens heel gezellig.’
‘Laatst kreeg een medewerker een schadevergoeding. Het motiveerde me enorm om deze werknemer zo dankbaar en blij te zien. Heel fijn was dat! Wij werken er hard aan om ervoor te zorgen dat onze medewerkers zich gesteund voelen.’
Hanneke
Tussen 08.00 en 16.30 uur stuurt Hanneke (37) als manager productie vijftig mensen aan. En daarbuiten zorgt ze voor haar kleine van 2 jaar oud. Die combinatie – het ouderschap en een verantwoordelijke functie – kan pittig zijn. Mede daarom switchte ze van werkgever en kwam ze bij NS terecht: “Ik koos voor een gezin, en zocht daarom een plek met goede voorwaarden voor ouderschap.”
Floor
Floor is IT-trainee bij NS. Op de afdeling Reisbegeleiding gaat ze samen met haar team over de omreisadviezen bij een verstoring op het spoor. “Als er iets gebeurt op het spoor, dan komt dat bij het OCCR (operationeel controle centrum rail) binnen. Medewerkers van het OCCR gebruiken dan onze applicatie om de verstoring in te voeren en aan de hand van de informatie die wordt ingevoerd genereren wij de omreisadviezen. Dit vind je terug in onder andere de omroepberichten op het station, want dat komt van mijn team. Dat is super leuk, super concreet en heel zichtbaar.”
Bibi
Voor Bibi Zwolman (59) geen 9-tot-5-baan. Want als medewerker van de klantenservice bij NS staat ze de hele avond paraat voor reizigers met vragen. Hoe houd je met deze tijden een goede werk-privébalans? Ze vertelt: Ik doe webcare voor NS. Samen met mijn collega’s proberen we alle vragen van reizigers te beantwoorden.’
Wij, en derde partijen, maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website goed functioneert, om jouw voorkeuren op te slaan, om inzicht te verkrijgen in bezoekersgedrag, maar ook voor marketing en social media doeleinden (laten zien van gepersonaliseerde advertenties). Door op ‘Accepteren’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies. In onze Cookieverklaring kun je meer lezen over de cookies die wij gebruiken en kun je jouw voorkeuren opslaan of wijzigen. Door ‘Weigeren’ te klikken ga je alleen akkoord met het gebruik van functionele cookies.