Modernisering van A tot Z: als Engineer werken bij Treinmodernisering Haarlem

Engineer NS

“Hoe vet is het dat je treinen ziet rondrijden in Nederland die jij met je team van begin tot eind hebt gemoderniseerd?” Chantal is Junior Engineer bij NS Treinmodernisering in Haarlem. Met haar team zorgt ze ervoor dat alle elektrische (sub)systemen aan elkaar gekoppeld worden in treinen die gemoderniseerd worden. Chantal legt uit: “Wij als productgroep Energievoorziening zorgen eigenlijk voor alle bekabeling in de trein, de kabelloop van de bekabeling en de kabeldragers waar de bekabeling in gemonteerd wordt. Ook zijn wij verantwoordelijk voor het ontwerpen en beheren van alle elektrische panelen, zoals de DCM (Down Chopper Module) op de afbeelding in dit artikel. Tevens werken wij de elektrische schema’s bij van de treinen die gemoderniseerd worden.” Momenteel is Chantal voornamelijk bezig met het moderniseren van de intercitytreinen van het type VIRM4. Een ander groot project is het inbouwen van ETCS, een nieuw beveiligingssysteem voor treinen ter vervanging van het ruim vijftig jaar oude ATB-systeem.   

Studie

Chantal heeft de opleiding hbo Elektrotechniek gedaan in Alkmaar. Na haar studie oriënteerde zij zich op de arbeidsmarkt: “Ik was aan het kijken naar verschillende vacatures die aansloten op mijn interesses en opleiding. Toen kwam ik de vacature van NS tegen en daar werd ik direct enthousiast van. De verhalen van medewerkers in de vacaturetekst en op de website van NS spraken mij erg aan. Na mijn eerste sollicitatiegesprek op locatie ervaarde ik zelf meteen dat je bij NS Treinmodernisering naast de productiehal komt te werken. Hoe uniek is het dat je op kantoor iets kan bedenken en dit vervolgens zelf kan controleren in de productiehal op de trein? Na een vervolggesprek ben ik aangenomen en in september 2022 gestart. Vanaf de eerste dag werd ik warm ontvangen in Haarlem en nog steeds ben ik ontzettend blij met de keuze die ik toen gemaakt heb om bij NS Treinmodernisering te komen werken!” 

Treinmodernisering 

Wat Chantal doet in Haarlem is het volledig moderniseren van bepaalde treinen: “Wij werken met diverse teams aan de modernisering. Ieder team is verantwoordelijk voor zijn eigen (sub)systeem of product in de trein. Zo zijn er bijvoorbeeld de productgroepen Interieur en Verlichting en Klimaat en Sanitair. Ik zit zelf in de productgroep Energievoorziening. Met de diverse teams werken wij in verschillende fases aan de modernisering. We valideren ons ontwerp eerst op één treinstel. Dit is ons prototype in de zogenoemde pre try-out fase. Na veel overleggen, onderzoeken en testen gaan we uiteindelijk over op het moderniseren van de complete treinserie. We pakken namelijk niet alleen het interieur en exterieur van de trein aan. We zorgen er ook voor dat treinen voorzien worden van nieuwe technieken en nieuwe bekabeling.” 

Het team 

Een groot pluspunt van het werken als Engineer bij NS in Haarlem is volgens Chantal het team: “We hebben een heel divers team met een platte hiërarchie. Ik werk samen met veel verschillende collega's, bijvoorbeeld met engineers, production engineers, monteurs, inkopers en collega’s van logistiek. In de lunchpauze zitten we met verschillende afdelingen aan tafel en praten we over allerlei zaken. Supergezellig! Bijkomend voordeel is dat je gemakkelijker hulp kunt vragen bij collega’s van andere afdelingen, doordat je elkaar al persoonlijk kent.” 

Chantal loopt soms ook een dagje mee met een andere collega: “Laatst heb ik een monteur geholpen met kabels trekken. Ik vind het belangrijk om te weten wie de collega's zijn die de ontwerpen van Engineering realiseren. Ik wil de processen in de productiehal ook beter begrijpen en zien hoe alles precies werkt.” Uitnodigingen om mee te lopen met een collega komen vaak voor in Haarlem: “Vooral als je hier net binnenkomt, krijg je regelmatig de vraag om mee te komen kijken met een collega. En als iemand een interessant klusje heeft, ben je altijd vrij om even mee te kijken of te helpen, ook als je al wat langer in het vak zit. Dat is niet alleen leuk, maar ook enorm leerzaam.” 

Extra werkzaamheden 

Naast het meewerken aan de modernisering van treinen heeft Chantal ook nog wat extra werkzaamheden: “Ik heb voor mezelf de taak opgepakt om mijn functie wat meer te promoten op hogescholen. Binnenkort ga ik bijvoorbeeld voorlichting geven over mijn werk. Ik ervaar zelf hoe tof deze functie is. Mijn enthousiasme wil ik graag overdragen aan andere mensen. Dat ik dat nu mag gaan doen, vind ik erg leuk. Dit soort initiatieven en extra uitdagingen worden ook erg gepromoot vanuit NS. Er zijn volop kansen, ook op het gebied van doorgroeien. Volgend jaar hoop ik bijvoorbeeld te promoveren naar Engineer. Kortom, mijn werk is gewoon veel te leuk, uitdagend en uniek. Ik verwacht daarom dat ik nog vele jaren bij NS Treinmodernisering zal blijven werken." 

Ben jij benieuwd naar de technische mogelijkheden binnen NS? Bekijk de vacatures hier.

Jouw droombaan in je mailbox?

Mis nooit meer jouw ideale vacature met onze persoonlijke vacature alerts.