Ik werk als revisiemonteur bij het Componentenbedrijf in Berkel-Enschot, bij de afdeling Sanitair. De werkzaamheden bestaan vooral uit het schoonmaken en reviseren van toilet units. Reviseren houdt in dat we versleten onderdelen van een treinobject vervangen, zoals boutjes, moertjes en ringetjes. Wij vernieuwen die onderdelen zodat een object weer goed kan functioneren. Mijn werkplek is eigenlijk één grote hal met pallets en werkbanken waar gereedschapsborden aan vast zijn gemaakt.
Dat reviseren is nodig, omdat er op elk onderdeel een doorlooptijd zit. Wij krijgen die versleten onderdelen in een kunststof box aangeleverd. In de hal gaan we ermee aan de slag. Verder werk ik ook aan de remklauwen van een trein en heb ik voor een korte periode gewerkt aan de deurmechanismes. Van alles dus. Mijn werk is momenteel ook uitdagender dan voorheen, omdat ik mezelf aan het opwerken ben tot hoofdmonteur.
De werksfeer vind ik heel prettig. Iedereen op de werkvloer is prettig in de omgang en staat altijd klaar om te helpen. Dat vind ik heel fijn, want dankzij de leuke collega’s ga ik met plezier naar mijn werk. Collega’s kunnen je werk maken of breken, vind ik. We doen ook wel eens leuke dingen samen. Elk jaar is er ook een groot bedrijfsuitje. Vorig jaar zijn we bijvoorbeeld gaan reballen met z’n allen: een soort paintball met rubberen balletjes. Daarna zijn we lekker gaan steengrillen, dat was erg leuk. Elk jaar is er ook een kerstborrel en een zomerborrel.
Ik ben enorm blij met de diversiteit binnen het werk bij NS. De ontwikkelingsmogelijkheden zijn erg groot. Er zijn veel verschillende afdelingen waar je een kijkje mag nemen. Maar ook binnen de afdeling is er veel ruimte om te leren. In onze hal komen namelijk veel verschillende producten binnen die net iets van elkaar afwijken. Dat maakt dat je scherp moet blijven en wordt uitgedaagd. Maar het zorgt ook voor afwisseling in je werk. Geen dag is voorspelbaar.
Philippe
Philippe is geruime tijd werkzaam bij NS en werkt nu als praktijkopleider en stagebegeleider bij de TechniekFabriek in het Brabantse Berkel-Enschot. "Ik leid jonge techneuten op om te werken aan de treinen van NS. Ik begeleid ze op alle vlakken: van techniek tot loopbaanontwikkeling. Daarnaast ben ik stagebegeleider. In totaal coach ik veertien studenten. Het is een leuke en dynamische bedoening hier. Geen dag is hetzelfde."
Kieran
Studeren, maar óók de handen uit de mouwen steken. Dat zag Kieran (22) wel zitten. En dus meldde hij zich bij de TechniekFabriek aan als leerling-monteur: “Een theoretische opleiding is niet voor mij weggelegd. Ik wil juist met mijn handen werken.”
Als alles goed gaat, kunnen treinen met vlakke plaatsen op de wielen vanaf de herfst 2024 naar de splinternieuwe kuilwielenbank bij het onderhoudsbedrijf in Leidschendam. Ze kunnen, na een behandeling van 20 minuten per wielas, met perfect ronde wielen de dienstregeling weer inrollen. Lees hier meer over de nieuwe kuilwielenbank.
Wij, en derde partijen, maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website goed functioneert, om jouw voorkeuren op te slaan, om inzicht te verkrijgen in bezoekersgedrag, maar ook voor marketing en social media doeleinden (laten zien van gepersonaliseerde advertenties). Door op ‘Accepteren’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies. In onze Cookieverklaring kun je meer lezen over de cookies die wij gebruiken en kun je jouw voorkeuren opslaan of wijzigen. Door ‘Weigeren’ te klikken ga je alleen akkoord met het gebruik van functionele cookies.