Ik werk als revisiemonteur bij het Componentenbedrijf in Berkel-Enschot, bij de afdeling Sanitair. De werkzaamheden bestaan vooral uit het schoonmaken en reviseren van toilet units. Reviseren houdt in dat we versleten onderdelen van een treinobject vervangen, zoals boutjes, moertjes en ringetjes. Wij vernieuwen die onderdelen zodat een object weer goed kan functioneren. Mijn werkplek is eigenlijk één grote hal met pallets en werkbanken waar gereedschapsborden aan vast zijn gemaakt.
Dat reviseren is nodig, omdat er op elk onderdeel een doorlooptijd zit. Wij krijgen die versleten onderdelen in een kunststof box aangeleverd. In de hal gaan we ermee aan de slag. Verder werk ik ook aan de remklauwen van een trein en heb ik voor een korte periode gewerkt aan de deurmechanismes. Van alles dus. Mijn werk is momenteel ook uitdagender dan voorheen, omdat ik mezelf aan het opwerken ben tot hoofdmonteur.
De werksfeer vind ik heel prettig. Iedereen op de werkvloer is prettig in de omgang en staat altijd klaar om te helpen. Dat vind ik heel fijn, want dankzij de leuke collega’s ga ik met plezier naar mijn werk. Collega’s kunnen je werk maken of breken, vind ik. We doen ook wel eens leuke dingen samen. Elk jaar is er ook een groot bedrijfsuitje. Vorig jaar zijn we bijvoorbeeld gaan reballen met z’n allen: een soort paintball met rubberen balletjes. Daarna zijn we lekker gaan steengrillen, dat was erg leuk. Elk jaar is er ook een kerstborrel en een zomerborrel.
Ik ben enorm blij met de diversiteit binnen het werk bij NS. De ontwikkelingsmogelijkheden zijn erg groot. Er zijn veel verschillende afdelingen waar je een kijkje mag nemen. Maar ook binnen de afdeling is er veel ruimte om te leren. In onze hal komen namelijk veel verschillende producten binnen die net iets van elkaar afwijken. Dat maakt dat je scherp moet blijven en wordt uitgedaagd. Maar het zorgt ook voor afwisseling in je werk. Geen dag is voorspelbaar.
Karim
Wat maakt een traineeship zo’n waardevolle start van je carrière? En waarom is dit voor starters vaak een betere keus dan een normale baan? We gingen in gesprek met Karim Bayoumy over hoe zijn traineeship bij NS hem de kans biedt om te groeien, te experimenteren en impact te maken op het treinverkeer in binnen- en buitenland.
“Het leek wel Sinterklaas met het uitpakken van het gereedschap.” De afgelopen periode ontvingen eerstejaarsstudenten van de NS TechniekFabriek een accuboormachine van Milwaukee en een rugzak vol gereedschap. Een mooie eerste beloning voor de inzet van deze studenten tijdens hun mbo-2 opleiding tot Monteur service en onderhoud (SOT2). De NS-opleiding die studenten voorbereidt op het werken als monteur TreinTechniek.
Richard & Mees
Met maar liefst 22.000 collega’s is het onmogelijk om iedereen te kennen. Maar vandaag maken NS-collega’s Richard en Mees kennis met elkaar, zonder dat ze elkaar zien.
Wij, en derde partijen, maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website goed functioneert, om jouw voorkeuren op te slaan, om inzicht te verkrijgen in bezoekersgedrag, maar ook voor marketing en social media doeleinden (laten zien van gepersonaliseerde advertenties). Door op ‘Accepteren’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies. In onze Cookieverklaring kun je meer lezen over de cookies die wij gebruiken en kun je jouw voorkeuren opslaan of wijzigen. Door ‘Weigeren’ te klikken ga je alleen akkoord met het gebruik van functionele cookies.