Ik werk als revisiemonteur bij het Componentenbedrijf in Berkel-Enschot, bij de afdeling Sanitair. De werkzaamheden bestaan vooral uit het schoonmaken en reviseren van toilet units. Reviseren houdt in dat we versleten onderdelen van een treinobject vervangen, zoals boutjes, moertjes en ringetjes. Wij vernieuwen die onderdelen zodat een object weer goed kan functioneren. Mijn werkplek is eigenlijk één grote hal met pallets en werkbanken waar gereedschapsborden aan vast zijn gemaakt.
Dat reviseren is nodig, omdat er op elk onderdeel een doorlooptijd zit. Wij krijgen die versleten onderdelen in een kunststof box aangeleverd. In de hal gaan we ermee aan de slag. Verder werk ik ook aan de remklauwen van een trein en heb ik voor een korte periode gewerkt aan de deurmechanismes. Van alles dus. Mijn werk is momenteel ook uitdagender dan voorheen, omdat ik mezelf aan het opwerken ben tot hoofdmonteur.
De werksfeer vind ik heel prettig. Iedereen op de werkvloer is prettig in de omgang en staat altijd klaar om te helpen. Dat vind ik heel fijn, want dankzij de leuke collega’s ga ik met plezier naar mijn werk. Collega’s kunnen je werk maken of breken, vind ik. We doen ook wel eens leuke dingen samen. Elk jaar is er ook een groot bedrijfsuitje. Vorig jaar zijn we bijvoorbeeld gaan reballen met z’n allen: een soort paintball met rubberen balletjes. Daarna zijn we lekker gaan steengrillen, dat was erg leuk. Elk jaar is er ook een kerstborrel en een zomerborrel.
Ik ben enorm blij met de diversiteit binnen het werk bij NS. De ontwikkelingsmogelijkheden zijn erg groot. Er zijn veel verschillende afdelingen waar je een kijkje mag nemen. Maar ook binnen de afdeling is er veel ruimte om te leren. In onze hal komen namelijk veel verschillende producten binnen die net iets van elkaar afwijken. Dat maakt dat je scherp moet blijven en wordt uitgedaagd. Maar het zorgt ook voor afwisseling in je werk. Geen dag is voorspelbaar.
Als NS een nieuwe trein bestelt, is er een heel eisenpakket waaraan de trein moet voldoen. En dat pakket van eisen, moet natuurlijk ook getest worden. Ruben Sieraal is system engineer bij NS en hij houdt zich dagelijks bezig met het testen van pneumatische onderdelen (de onderdelen die werken op luchtdruk) zoals deuren en klimaatsystemen van NS-treinen. Ruben legt uit: “dan controleer ik de onderdelen en dan beoordeel ik of alles veilig is en aan de specificaties voldoet. Dit heb ik vooral gedaan bij de nieuwe intercity van NS (ICNG) om deze trein goedgekeurd te krijgen.”
Jasper
Ik werk als revisiemonteur bij het Componentenbedrijf in Berkel-Enschot, bij de afdeling Sanitair. De werkzaamheden bestaan vooral uit het schoonmaken en reviseren van toilet units. Reviseren houdt in dat we versleten onderdelen van een treinobject vervangen, zoals boutjes, moertjes en ringetjes. Wij vernieuwen die onderdelen zodat een object weer goed kan functioneren. Mijn werkplek is eigenlijk één grote hal met pallets en werkbanken waar gereedschapsborden aan vast zijn gemaakt.
Roberto
Ik ben hoofdmonteur bij de afdeling Componenten. Mijn werkzaamheden bestaan uit het herstellen van onderdelen en het begeleiden van monteurs, zodat zij mooie onderdelen kunnen maken voor de spoorwegen. Op onze werkplaats in Berkel-Enschot krijgen wij regelmatig onderdelen aangeleverd. Samen met een andere hoofdmonteur bespreken we op basis van de technische moeilijkheidsgraad wie met welke onderdelen aan de slag gaat.
Voor een goede werking van deze website worden cookies gebruikt. Cookies zijn kleine (tijdelijke) tekstbestanden die door je browser worden opgeslagen. Zo maken we gebruik van functionele cookies om je instellingen te onthouden en van analytische cookies om het gebruik van de website anoniem te analyseren en te verbeteren.