Ik werk als revisiemonteur bij het Componentenbedrijf in Berkel-Enschot, bij de afdeling Sanitair. De werkzaamheden bestaan vooral uit het schoonmaken en reviseren van toilet units. Reviseren houdt in dat we versleten onderdelen van een treinobject vervangen, zoals boutjes, moertjes en ringetjes. Wij vernieuwen die onderdelen zodat een object weer goed kan functioneren. Mijn werkplek is eigenlijk één grote hal met pallets en werkbanken waar gereedschapsborden aan vast zijn gemaakt.
Dat reviseren is nodig, omdat er op elk onderdeel een doorlooptijd zit. Wij krijgen die versleten onderdelen in een kunststof box aangeleverd. In de hal gaan we ermee aan de slag. Verder werk ik ook aan de remklauwen van een trein en heb ik voor een korte periode gewerkt aan de deurmechanismes. Van alles dus. Mijn werk is momenteel ook uitdagender dan voorheen, omdat ik mezelf aan het opwerken ben tot hoofdmonteur.
De werksfeer vind ik heel prettig. Iedereen op de werkvloer is prettig in de omgang en staat altijd klaar om te helpen. Dat vind ik heel fijn, want dankzij de leuke collega’s ga ik met plezier naar mijn werk. Collega’s kunnen je werk maken of breken, vind ik. We doen ook wel eens leuke dingen samen. Elk jaar is er ook een groot bedrijfsuitje. Vorig jaar zijn we bijvoorbeeld gaan reballen met z’n allen: een soort paintball met rubberen balletjes. Daarna zijn we lekker gaan steengrillen, dat was erg leuk. Elk jaar is er ook een kerstborrel en een zomerborrel.
Ik ben enorm blij met de diversiteit binnen het werk bij NS. De ontwikkelingsmogelijkheden zijn erg groot. Er zijn veel verschillende afdelingen waar je een kijkje mag nemen. Maar ook binnen de afdeling is er veel ruimte om te leren. In onze hal komen namelijk veel verschillende producten binnen die net iets van elkaar afwijken. Dat maakt dat je scherp moet blijven en wordt uitgedaagd. Maar het zorgt ook voor afwisseling in je werk. Geen dag is voorspelbaar.
Chantal
“Hoe vet is het dat je treinen ziet rondrijden in Nederland die jij met je team van begin tot eind hebt gemoderniseerd?” Chantal is Junior Engineer bij NS Treinmodernisering in Haarlem. Met haar team zorgt ze ervoor dat alle elektrische (sub)systemen aan elkaar gekoppeld worden in treinen die gemoderniseerd worden. Chantal legt uit: “Wij als productgroep Energievoorziening zorgen eigenlijk voor alle bekabeling in de trein, de kabelloop van de bekabeling en de kabeldragers waar de bekabeling in gemonteerd wordt."
Anass
“Nieuwe uitdagingen zoeken en altijd blijven leren zit gewoon in mij.” Anass Rizki is Kernteam Specialist van het NS onderhoudsbedrijf in Leidschendam. In deze functie spoort hij complexe storingen op binnen de treinen van NS. Anass heeft na zijn opleiding tot monteur aan de NS TechniekFabriek in Amsterdam diverse stappen gezet om naar zijn huidige functie door te groeien: “Na mijn opleiding aan de TechniekFabriek ben ik doorgegaan met een mbo niveau 3 opleiding. Niet lang na het behalen van mijn diploma ben ik begonnen met een niveau 4 opleiding. Momenteel zit ik in de laatste fase van deze opleiding. Als ik ook deze opleiding heb afgerond kan ik helemaal zelfstandig aan de slag.”
Altijd al willen weten hoe de treinen van NS gemoderniseerd worden? In een aflevering van het televisieprogramma Van Passie naar Droombaan met als thema ‘De Makers van Morgen’ krijg je een exclusief kijkje achter de schermen bij NS Treinmodernisering in Haarlem. In deze werkplaats worden verouderde treinstellen volledig opgeknapt. Niet alleen op het gebied van techniek krijgen de treinstellen een upgrade, maar ook het uiterlijk van de treinen wordt hier volledig gemoderniseerd.
Voor een goede werking van deze website worden cookies gebruikt. Cookies zijn kleine (tijdelijke) tekstbestanden die door je browser worden opgeslagen. Zo maken we gebruik van functionele cookies om je instellingen te onthouden en van analytische cookies om het gebruik van de website anoniem te analyseren en te verbeteren.