“Na twintig jaar kantoorwerk wilde ik met mensen gaan werken. Daarom heb ik gesolliciteerd op mijn droombaan van vroeger: conducteur. En dat is gelukt!” Toen Marco Timmermans ongeveer negen jaar als uitkeringsdeskundige bij het UWV had gewerkt, vond hij het tijd voor iets nieuws. “Ik ben het gesprek aangegaan en heb uitgelegd dat ik weer fysiek werk wilde doen. Ik merkte: ik moet eruit, het kantoorwerk is passé. Conducteur leek me echt een leuk beroep, dat vond ik vroeger ook al. Dus ik ben het gewoon gaan proberen.”
“Toen corona begon werd alles digitaal, op afstand en thuis in een klein kamertje met twee beeldschermen. Daar werd ik helemaal gek van, ik heb mensen om me heen nodig en reuring. Ik floreer gewoon in chaos. Ook als ik na een paar maanden terug kon naar kantoor zaten er maar zes tot acht collega’s. Dat waren wel de collega’s waar ik altijd mee optrok, dus dat was wel leuk. Maar het was veranderd, veel collega’s zag je niet meer en het werk werd digitaal. Dus ik besloot geen kantoorwerk meer te doen. Ik wilde fysiek werk doen, met en voor mensen.”
Afgelopen zomer begon Marco steeds vaker fysieke klussen te doen. “Een vriend van mij heeft een brouwerij, hem hielp ik een paar festivals toen het met corona even kon. Ook ben ik gewoon een paar keer meegelopen bij een pannenkoekenrestaurant van een kennis. Dan maar wat minder verdienen, ik wilde gewoon weer een glimlach op mijn gezicht en met mensen werken.” Marco wilde wel weer vast werk gaan doen. “Ik wilde wel weer bij een groot bedrijf werken, want dan heb je toch veel meer zekerheid. Toen dacht ik, weet je wat? Van kleins af aan zeg ik al dat treinreizen geweldig is. Conducteur leek me echt een leuk beroep, dat vond ik vroeger ook al. Dus laat ik het gewoon eens proberen.”
Marco werd aangenomen en is erg blij dat hij nog bij NS aan de slag bleek te kunnen. “Ik ben nog ontzettend jong van geest, maar ik ben wel in de veertig. In de commerciële wereld willen ze vaak dat je vijfentwintig bent en tien jaar werkervaring hebt. Bij NS zoeken ze gewoon geschikte mensen, leeftijd speelt geen rol. Dat vind ik harstikke mooi.” Hij vindt het ook niet erg dat het geen negen tot vijf baan is: “als conducteur werk ik veel onregelmatiger, maar ik waardeer dat juist. Ik vind het helemaal niet erg om een ochtend vrij te zijn of een keer ’s avonds te werken. Die afwisseling vind ik fijn.”
Marco is nu hard bezig met de conducteursopleiding. “Ik ben weer ouderwets lichtelijk gespannen, want ik moet weer leren en examens doen. Ik heb maandag een introductiedag gehad, om kennis te maken en de facilitaire zaken te regelen. Gisteren ben ik gelijk mee de trein op geweest met mijn werkplekbegeleider, en vandaag weer. Ik ben gekoppeld aan een begeleider met wie ik gedurende mijn opleiding mag meelopen als ik de trein op mag. Het is echt een leuke collega, met wie ik gelijk een klik heb. Ik mag al veel doen en hij legt alles ontzettend goed uit. Ik heb al geholpen met adviseren, service verlenen en kaartcontroles. Het is pas de tweede dag op de trein, maar hij is al erg positief over me. Dat waardeer ik.”
Marco denkt genoeg uitdaging te krijgen als conducteur. “Na twee dagen meelopen merk ik al hoeveel verschil er zit tussen reizigers, dat vind ik al leuk. Ik heb al een paar zwartrijders gehad, dat ging nu allemaal goed. Maar in de toekomst gaat de maatschappij weer helemaal open, en dan kan je ook een trein vol lastige voetbalsupporters hebben of stappers die over de schreef gaan. Dat zijn lastige situaties, maar aan de andere kant wel mooie uitdagingen om tot een goed einde te brengen.”
Wat Marco’s indruk is van zijn nieuwe werkgever? “Ik ben een hele nieuwe wereld ingestapt. NS is een wij-bedrijf, iedereen begroet elkaar, iedereen staat open voor elkaar. Je voelt je echt welkom, het is een hele warme organisatie. Je merkt gewoon: als jij goed bent voor NS, dan is NS goed voor jou. Wellicht dat ik later nog wel doorstroom naar een andere functie. Het is zo’n groot bedrijf, dat dat in de verre toekomst absoluut zal kunnen. Maar ik wil eerst volleerd hoofdconducteur worden, en aan mezelf en NS bewijzen dat het een goede beslissing was om mij aan te nemen.”
“Ik ben iemand die reizen met het OV geweldig vindt, met name de trein. Nu werk ik zelf bij het spoor, dat is toch geweldig? Op dit moment zou ik echt niet meer terug willen naar een kantoorbaan. Dat heb ik twintig jaar gedaan, dat is nu voorbij. Mijn vader heeft dertig jaar bij NS gewerkt. Dus we gingen ook altijd met de trein op vakantie. Als ik nu na mijn werkdag bij mijn vader binnenkom zie ik een grote glimlach op zijn gezicht. Hij is trots dat zijn zoon nu ook bij het bedrijf aan de slag is waar hij zijn hele leven heeft gewerkt. Het is mijn eigen keuze, maar mijn vader vindt het heel erg leuk.”
Wil jij ook conducteur worden bij NS? Bekijk hier onze vacatures.
Quinten
Quinten (23), machinist in Venlo. “Als kind wilde ik al machinist worden, net als mijn opa. Maar dan niet zoals hij op een goederentrein, maar bij personenvervoer. Zo heb ik meer interactie met collega’s en reizigers. En doe ik iets voor een ander.” Sociaal contact is volgens Quinten een belangrijk aspect van zijn werk.
Joost
Hoe is het om na de mbo-opleiding tot machinist te beginnen bij NS? Bekijk de video. Collega Joost vertelt je er alles over.
Erik & Rens
Met maar liefst 22.000 collega’s is het onmogelijk om iedereen te kennen. Maar vandaag maken NS-collega’s Erik en Rens kennis met elkaar, zonder dat ze elkaar zien.
Wij, en derde partijen, maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website goed functioneert, om jouw voorkeuren op te slaan, om inzicht te verkrijgen in bezoekersgedrag, maar ook voor marketing en social media doeleinden (laten zien van gepersonaliseerde advertenties). Door op ‘Accepteren’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies. In onze Cookieverklaring kun je meer lezen over de cookies die wij gebruiken en kun je jouw voorkeuren opslaan of wijzigen. Door ‘Weigeren’ te klikken ga je alleen akkoord met het gebruik van functionele cookies.