Voordat ik als student bij de TechniekFabriek begon, wist ik niks van treinen. Ik had nul verstand van de techniek ervan. Nu weet ik, ook dankzij goede begeleiding, zoveel over de technische onderdelen van een trein. Je past de theorie namelijk meteen toe op de werkplaats, tijdens de stageweken van je studie. Je volgt namelijk eerst zes weken de opleiding, daarna loop je twee weken stage, daarna weer zes weken opleiding, enzovoorts.
De werkplaats is een grote hal met losse componenten waar je de theorie uit de lessen op kan toepassen. Hier staan bijvoorbeeld losse koppelingen, vacuüm bio-toiletten en deurinstallaties. De onderdelen waar stroom bij komt kijken, vind ik het meest interessant. De hoog- en laagspanning waar treinen op rijden bijvoorbeeld. Er komt zoveel bij kijken. Als reiziger sta je daar natuurlijk niet bij stil.
Aan het begin van het collegejaar moest iedereen nog aan elkaar wennen. Maar na drie weken leer je elkaar echt kennen. Dan ontdek je welke mensen uit de groep het beste bij je passen. Gelukkig kan ik met iedereen in de groep goed overweg. En de groep is best klein, dus je bent met iedereen in contact, ook in de pauzes.
De werkplaatsen waar je tijdens de stageweken in terechtkomt, verschillen qua locatie. Sommige plekken zijn vrij groot, daar werken wel tweehonderd mensen. Maar ik heb ook stages gehad bij kleine werkplaatsen, waar je met één tot drie collega’s per dienst werkt. Ik vind kleine teams wel prettig. Je leert elkaar namelijk veel beter kennen in zo’n kleine groep.
Afgelopen week heb ik geleerd over de werking van het klimaatsysteem. Dat zit op het dak van een trein en onderaan het rijtuig. Dat systeem is nogal veelzijdig. Het kan verwarmen, koelen en ventileren. Het mooie is dat ik de theorie op de werkplaats gelijk kan toepassen. En dat je werkend leert. Je leest eerst een hoop over dit systeem. Maar wanneer je de hal inloopt en het systeem met eigen ogen ziet, vallen veel dingen op hun plek. Erg fijn dat ik gewoon altijd naar een praktijklokaal kan lopen. Bekijk hier al onze opleidingen.
Yordi
Yordi (31) begon negen jaar geleden bij de Railcatering van NS als bijbaan tijdens zijn studie. “Ik verkocht eten en drinken in de trein en raakte steeds meer geïnteresseerd in het werk van de conducteur.” Na zijn mediaopleiding merkte hij dat een kantoorbaan niets voor hem was. “9 tot 5 voelde als een sleur. Ik miste het contact met mensen.”
Renny
Maak kennis met conducteur Renny (57). Naast haar werk is ze ambassadeur suïcidepreventie, trotse ambassadeur van NS én mantelzorger bij Saar aan Huis. Ze maakt niet alleen offline maar ook online de wereld een stukje mooier. Renny: “Op LinkedIn deel ik de levenslessen die ik tegenkom in de trein.”
Michelle
Michelle (24) begon haar carrière als communicatiestudent, maar werkt nu als trotse conducteur. Een onverwachte carrièreswitch, maar precies wat bij haar past. Ze vertelt: "Tijdens mijn afstudeerjaar aan de hbo-opleiding Communicatie reisde ik al vijf jaar dagelijks met de trein naar school. Terwijl veel medestudenten klaagden over het reizen, dacht ik juist: ik ga deze treinritjes straks missen."
Wij, en derde partijen, maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website goed functioneert, om jouw voorkeuren op te slaan, om inzicht te verkrijgen in bezoekersgedrag, maar ook voor marketing en social media doeleinden (laten zien van gepersonaliseerde advertenties). Door op ‘Accepteren’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies. In onze Cookieverklaring kun je meer lezen over de cookies die wij gebruiken en kun je jouw voorkeuren opslaan of wijzigen. Door ‘Weigeren’ te klikken ga je alleen akkoord met het gebruik van functionele cookies.