Voordat ik als student bij de TechniekFabriek begon, wist ik niks van treinen. Ik had nul verstand van de techniek ervan. Nu weet ik, ook dankzij goede begeleiding, zoveel over de technische onderdelen van een trein. Je past de theorie namelijk meteen toe op de werkplaats, tijdens de stageweken van je studie. Je volgt namelijk eerst zes weken de opleiding, daarna loop je twee weken stage, daarna weer zes weken opleiding, enzovoorts.
De werkplaats is een grote hal met losse componenten waar je de theorie uit de lessen op kan toepassen. Hier staan bijvoorbeeld losse koppelingen, vacuüm bio-toiletten en deurinstallaties. De onderdelen waar stroom bij komt kijken, vind ik het meest interessant. De hoog- en laagspanning waar treinen op rijden bijvoorbeeld. Er komt zoveel bij kijken. Als reiziger sta je daar natuurlijk niet bij stil.
Aan het begin van het collegejaar moest iedereen nog aan elkaar wennen. Maar na drie weken leer je elkaar echt kennen. Dan ontdek je welke mensen uit de groep het beste bij je passen. Gelukkig kan ik met iedereen in de groep goed overweg. En de groep is best klein, dus je bent met iedereen in contact, ook in de pauzes.
De werkplaatsen waar je tijdens de stageweken in terechtkomt, verschillen qua locatie. Sommige plekken zijn vrij groot, daar werken wel tweehonderd mensen. Maar ik heb ook stages gehad bij kleine werkplaatsen, waar je met één tot drie collega’s per dienst werkt. Ik vind kleine teams wel prettig. Je leert elkaar namelijk veel beter kennen in zo’n kleine groep.
Afgelopen week heb ik geleerd over de werking van het klimaatsysteem. Dat zit op het dak van een trein en onderaan het rijtuig. Dat systeem is nogal veelzijdig. Het kan verwarmen, koelen en ventileren. Het mooie is dat ik de theorie op de werkplaats gelijk kan toepassen. En dat je werkend leert. Je leest eerst een hoop over dit systeem. Maar wanneer je de hal inloopt en het systeem met eigen ogen ziet, vallen veel dingen op hun plek. Erg fijn dat ik gewoon altijd naar een praktijklokaal kan lopen. Bekijk hier al onze opleidingen.
Philippe
Philippe is geruime tijd werkzaam bij NS en werkt nu als praktijkopleider en stagebegeleider bij de TechniekFabriek in het Brabantse Berkel-Enschot. "Ik leid jonge techneuten op om te werken aan de treinen van NS. Ik begeleid ze op alle vlakken: van techniek tot loopbaanontwikkeling. Daarnaast ben ik stagebegeleider. In totaal coach ik veertien studenten. Het is een leuke en dynamische bedoening hier. Geen dag is hetzelfde."
Kieran
Studeren, maar óók de handen uit de mouwen steken. Dat zag Kieran (22) wel zitten. En dus meldde hij zich bij de TechniekFabriek aan als leerling-monteur: “Een theoretische opleiding is niet voor mij weggelegd. Ik wil juist met mijn handen werken.”
Job
Vier jaar oud was hij, toen Job van der Schouw (21) wist: ik wil machinist worden. Over een paar maanden is het zover en mag deze aspirant-machinist zelfstandig een trein besturen. “Het idee dat je een gigantisch voertuig met honderden mensen bestuurt, leek me als kind al waanzinnig.”
Wij, en derde partijen, maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website goed functioneert, om jouw voorkeuren op te slaan, om inzicht te verkrijgen in bezoekersgedrag, maar ook voor marketing en social media doeleinden (laten zien van gepersonaliseerde advertenties). Door op ‘Accepteren’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies. In onze Cookieverklaring kun je meer lezen over de cookies die wij gebruiken en kun je jouw voorkeuren opslaan of wijzigen. Door ‘Weigeren’ te klikken ga je alleen akkoord met het gebruik van functionele cookies.