Toen ik vier jaar was, kreeg ik mijn eerste modeltrein. Sindsdien ging ik ieder weekend naar het Spoorwegmuseum en ontwikkelde ik een interesse in techniek. De spoorwegen bleven me al die tijd interesseren. Drie jaar geleden ben ik daarom begonnen met de opleiding bij de Techniekfabriek van NS. Nu ben ik storingsmonteur en controleer ik de binnen- en buitenkant van treinen. Bijvoorbeeld de koppelingen, de kabels en de lampen die branden. Ook lees ik storingen uit en doe ik remproeven. Ik heb dus van mijn hobby mijn werk gemaakt.
En nog steeds ben ik ieder weekend in het Spoorwegmuseum te vinden! Daar werk ik nu als vrijwilliger. Ik doe hier hetzelfde als bij NS, namelijk het uitvoeren van controles en het plegen van onderhoud. Maar dan bij oud materieel. Wat ik zo leuk vind aan mijn baan bij NS is de grote verantwoordelijkheid. De trein die je controleert, vervoert later die dag heel veel reizigers. Tegelijkertijd is dat het uitdagende.
Hoewel je veel controles in je eentje uitvoert, voelt het niet alsof je alleen aan het werk bent. Je hoeft maar een belletje te plegen en een collega komt je helpen. We steunen elkaar en de sfeer is goed. Dat komt echt door de fijne collega’s om me heen. Op beide fronten zit het dus goed: de werksfeer én het werk zelf. We doen ook veel leuke dingen samen. Laatst waren we gaan bowlen als teamuitje. En soms bestellen we na een lange dienst samen wat eten.
Er zijn momenten dat we van alle markten thuis zijn. Dan ben je meer dan alleen monteur. In Rotterdam lopen we wel eens door het station en krijgen we allerlei vragen van reizigers. Je bent dan alles-in-1: servicemedewerker, monteur, perronleiding… Dat maakt een werkdag extra leuk.
Voor elk treintype moet je een apart examen afronden. Vorige week moest ik examen doen voor de SNG-trein, de nieuwste sprinter. Dat heb ik met succes gehaald! Nu mag ik die treinen ook controleren. Daar ben ik heel blij mee, want dat maakt mijn werk flexibeler. Het is natuurlijk niet vanzelfsprekend dat je zo’n examen haalt, maar ik ging er met volle vertrouwen in.
Een ander moment was toen ik een reiziger wakker moest maken. Die was na een feestje in slaap gevallen in de trein en werd pas tien uur ’s ochtends weer wakker. Hij had de hele nacht in een stilstaande trein geslapen! Dat maak ik vaker mee. Dat zijn toch wel grappige momenten.
“Het was erg tof dat de opdracht gaat over een product wat ik zelf wekelijks gebruik en dat ik de functionaliteit zelf ook nog mis in de NS-app.” Sannerien is zowel stagiaire bij NS als masterstudent artificial intelligence aan de Universiteit van Utrecht. “Ik ben begin juli bij NS begonnen als stagiair via het Summer of AI-event. Ik ben dus eigenlijk al de hele zomer lekker fulltime op het kantoor van NS, hier werk ik met plezier aan oplossing voor de OV-fiets dienst.”
Freek
“Komend weekend ga ik naar een feestje en dan pak ik weer een OV-fiets. Dat is natuurlijk supergaaf als ik eraan gewerkt heb.” Freek Claessen is projectmanager bij NS-stations services. Hij werkt dagelijks aan de OV-fiets, OV-Ebike, de (onbemande) fietsenstallingen, toiletten en bagagekluizen.
Vandaag viert Ismail Amghar het Offerfeest. Ismail, Product Owner vertelt: “jaarlijks mag ik bij NS drie christelijke feestdagen omruilen voor drie niet-christelijke feestdagen. Dankzij deze regeling kan ik tijdens het Offerfeest gewoon vrij zijn en bijvoorbeeld met kerst werken. Ik vind dit echt een geweldige regeling, omdat ik zo elk jaar tijdens islamitische feesten zoals het Suikerfeest en het Offerfeest zonder problemen vrij kan nemen.”
Voor een goede werking van deze website worden cookies gebruikt. Cookies zijn kleine (tijdelijke) tekstbestanden die door je browser worden opgeslagen. Zo maken we gebruik van functionele cookies om je instellingen te onthouden en van analytische cookies om het gebruik van de website anoniem te analyseren en te verbeteren.