Elke vijftien jaar krijgt een trein een grote onderhoudsbeurt. We combineren dat met een modernisering. De trein van nu moet immers aan andere eisen en wensen voldoen dan een trein van twintig jaar geleden. De treinreiziger heeft nu andere wensen. Technologische ontwikkelingen maken vernieuwingen mogelijk. Maar ook wetgeving verandert. Denk aan een nieuw interieur, een reizigersinformatiesysteem aan de wand, internet, airco.
Een airco-unit is ongeveer 1,5 x 2 meter en 1 meter hoog; die neemt dus best veel ruimte in. Bovendien moeten we rekening houden met de andere componenten op het wensenlijstje. Een DDZ-dubbeldekstrein is groot en hoog; daarom kan er niets aan de buitenkant bevestigd worden. De airco moet dus binnen de bestaande contouren van de trein worden gerealiseerd. De logische keuze was daarom ophangen aan het plafond van het balkon. De grote vraag was echter: monteren we ’m van binnenuit of hijsen we ’m er vanaf te buitenkant in?
In een trade-off-studie hebben we alle kosten gedurende de hele levenscyclus meegenomen. Een modificatie aan het dak is nu wel duurder, maar zorgt er tijdens onderhoud en vervanging voor dat de unit zich makkelijk laat uit en in hijsen. Anders duurt het wisselen in plaats van uren dagen. Bovendien heb je dan speciaal gereedschap nodig, want achthonderd kilo til je er niet zomaar via de deuren uit.
Uiteindelijk hebben we een gat van circa negen vierkante meter gezaagd en een nieuw stuk dak ingelast waarin precies een airco-unit past. De uitdaging was om het casco sterk te houden en alle elektrapijpen aan de binnenkant van het dak om te leggen. Na de pre-try-out en de try-out kon de installatie van de airco de serieproductie in.
“Het leek wel Sinterklaas met het uitpakken van het gereedschap.” De afgelopen periode ontvingen eerstejaarsstudenten van de NS TechniekFabriek een accuboormachine van Milwaukee en een rugzak vol gereedschap. Een mooie eerste beloning voor de inzet van deze studenten tijdens hun mbo-2 opleiding tot Monteur service en onderhoud (SOT2). De NS-opleiding die studenten voorbereidt op het werken als monteur TreinTechniek.
Geertje
Hoe is het om te werken als monteur bij NS? Kan je uit de voeten met een rol duct tape en een bus WD-40 of is het wat ingewikkelder? In deze aflevering inspecteren we een trein met Geertje.
Rolinka
Rolinka Otten werkt al 24 jaar bij NS en adviseert tegenwoordig over het onderhoud van stations in Noordoost-Nederland, waaronder Groningen, Friesland en Drenthe. Ze kwam binnen via een stage tijdens haar laatste jaar mbo-bouwkunde en heeft sindsdien altijd in onderhoud gewerkt. “Vanuit die stage kreeg ik de aanbieding om nog een jaartje mee te lopen, onder het mom van ‘staat leuk op je CV.’ Maar ik zit er nog steeds!”
Wij, en derde partijen, maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website goed functioneert, om jouw voorkeuren op te slaan, om inzicht te verkrijgen in bezoekersgedrag, maar ook voor marketing en social media doeleinden (laten zien van gepersonaliseerde advertenties). Door op ‘Accepteren’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies. In onze Cookieverklaring kun je meer lezen over de cookies die wij gebruiken en kun je jouw voorkeuren opslaan of wijzigen. Door ‘Weigeren’ te klikken ga je alleen akkoord met het gebruik van functionele cookies.