Elke vijftien jaar krijgt een trein een grote onderhoudsbeurt. We combineren dat met een modernisering. De trein van nu moet immers aan andere eisen en wensen voldoen dan een trein van twintig jaar geleden. De treinreiziger heeft nu andere wensen. Technologische ontwikkelingen maken vernieuwingen mogelijk. Maar ook wetgeving verandert. Denk aan een nieuw interieur, een reizigersinformatiesysteem aan de wand, internet, airco.
Een airco-unit is ongeveer 1,5 x 2 meter en 1 meter hoog; die neemt dus best veel ruimte in. Bovendien moeten we rekening houden met de andere componenten op het wensenlijstje. Een DDZ-dubbeldekstrein is groot en hoog; daarom kan er niets aan de buitenkant bevestigd worden. De airco moet dus binnen de bestaande contouren van de trein worden gerealiseerd. De logische keuze was daarom ophangen aan het plafond van het balkon. De grote vraag was echter: monteren we ’m van binnenuit of hijsen we ’m er vanaf te buitenkant in?
In een trade-off-studie hebben we alle kosten gedurende de hele levenscyclus meegenomen. Een modificatie aan het dak is nu wel duurder, maar zorgt er tijdens onderhoud en vervanging voor dat de unit zich makkelijk laat uit en in hijsen. Anders duurt het wisselen in plaats van uren dagen. Bovendien heb je dan speciaal gereedschap nodig, want achthonderd kilo til je er niet zomaar via de deuren uit.
Uiteindelijk hebben we een gat van circa negen vierkante meter gezaagd en een nieuw stuk dak ingelast waarin precies een airco-unit past. De uitdaging was om het casco sterk te houden en alle elektrapijpen aan de binnenkant van het dak om te leggen. Na de pre-try-out en de try-out kon de installatie van de airco de serieproductie in.
"Toen ik vier jaar was, kreeg ik mijn eerste modeltrein. Sindsdien ging ik ieder weekend naar het Spoorwegmuseum en ontwikkelde ik een interesse in techniek. De spoorwegen bleven me al die tijd interesseren. Nu ben ik storingsmonteur en controleer ik de binnen- en buitenkant van treinen. Bijvoorbeeld de koppelingen, de kabels en de lampen die branden. Ook lees ik storingen uit en doe ik remproeven. Ik heb dus van mijn hobby mijn werk gemaakt."
Reliability engineers voeren onder meer statistische analyses uit. Die verbinden ze met het technisch inzicht dat nodig is om de ernst van een storing of defect te kunnen inschatten, te kunnen beslissen wat er met de trein moet gebeuren, en zo objectief te kunnen beoordelen wat er speelt binnen een specifieke materieelserie.
Reliability engineers voeren onder meer statistische analyses uit. Die verbinden ze met het technisch inzicht dat nodig is om de ernst van een storing of defect te kunnen inschatten, te kunnen beslissen wat er met de trein moet gebeuren, en zo objectief te kunnen beoordelen wat er speelt binnen een specifieke materieelserie.