Ik volg een IT-traineeship van twee jaar bij NS. Nu werk ik bij NS International. Daar houd ik me bezig met het verbeteren van de NS International-reisapp en daarmee dus ook de reisondersteuning voor klanten. Zo voegen we bijvoorbeeld meer meldingen in de app toe wanneer een reis niet volgens planning verloopt. En werken we aan een mooier design.
Ook krijg ik binnen NS de ruimte om te ontdekken wat ik nog meer leuk vind. Zo hebben we regelmatig vakmodules met masterclasses of cursussen over een onderwerp dat niets met mijn functie te maken heeft. Ik heb bijvoorbeeld geleerd hoe een trein eigenlijk draait en hoe je dienstroosters maakt. Op die manier krijg je als trainee veel facetten van NS mee. Je krijgt dus genoeg vrijheid, maar wordt daarbij ook goed begeleid.
De mensen uit het team waarmee ik samenwerk zijn allemaal vrij nieuw. Niemand zit er langer dan één jaar en dat maakt dat je samen veel moet ontdekken. Je moet veel uitpluizen en bespreken. Dat samen ontdekken zorgt voor een dynamisch karakter, waarbij iedereen open staat voor feedback en nieuwe kennis. Dat kan ik enorm waarderen.
De band met mijn collega’s is heel goed. Tijdens de lunch gaan we wel eens lekker lang wandelen en frisse lucht nemen. Met medetrainees zoek je na werk vaak de borrels op. Zeker als starter is het van belang om een goede band te hebben met elkaar. Het maakt het werk niet alleen leuker, maar je voelt je ook meer op je gemak om collega’s om hulp te vragen.
We bezochten deze week met een gezellige groep trainees het onderhoudsbedrijf in Amsterdam, Watergraafsmeer. Een van de trainees had dit bezoek georganiseerd. Hier kregen we een enthousiaste rondleiding en werd ons verteld hoe treinen worden onderhouden. We kregen zelfs een sneakpeek van de nieuwste intercity, de Intercity Nieuwe Generatie. Toch wel vet om die als een van de eersten te kunnen zien!
Ook is het interessant om te weten wat er allemaal komt kijken bij het onderhouden van een trein. Ik hoorde factoren waar ik zelf nóóit aan zou denken. Ons bezoek werd ook enorm gewaardeerd. We werden met open armen ontvangen door de monteurs. Ze waren echt verrast dat we kwamen.
Herbert
Als UX Designer bij NS is Herbert (29) elke dag bezig om de NS-app te optimaliseren, zodat reizigers een goede reiservaring hebben. “Wij krijgen een probleem aangeleverd dat betrekking heeft tot de app. Zo kan een bepaalde functie niet goed werken of er ontbreekt een optie. Het is dan aan ons om hier een oplossing voor te vinden.”
Cindy
Hoe is het om te werken als developer bij NS? Zijn het eenzame nerds in een kelder of is dit beroep toch socialer dan je eerst zou denken? In deze aflevering duiken we achter de computer met Cindy.
Inge
Inge Mugge is Product Owner bij NS. Hier werkt ze al 5 jaar aan verschillende apps voor NS: denk aan de Ticketer app en de Wissel app. “Ik vind het echt heel gaaf wat wij doen. Je moet dingen kunnen versnellen, verbeteren of makkelijker maken” vertelt Inge. Samen met haar team zet Inge ontzettend toffe projecten neer. Dit is dan ook de reden dat ze samen met 5 andere teams de NS Digital Award 2023 heeft gewonnen voor de Wissel app!
Wij, en derde partijen, maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website goed functioneert, om jouw voorkeuren op te slaan, om inzicht te verkrijgen in bezoekersgedrag, maar ook voor marketing en social media doeleinden (laten zien van gepersonaliseerde advertenties). Door op ‘Accepteren’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies. In onze Cookieverklaring kun je meer lezen over de cookies die wij gebruiken en kun je jouw voorkeuren opslaan of wijzigen. Door ‘Weigeren’ te klikken ga je alleen akkoord met het gebruik van functionele cookies.