Ik volg een IT-traineeship van twee jaar bij NS. Nu werk ik bij NS International. Daar houd ik me bezig met het verbeteren van de NS International-reisapp en daarmee dus ook de reisondersteuning voor klanten. Zo voegen we bijvoorbeeld meer meldingen in de app toe wanneer een reis niet volgens planning verloopt. En werken we aan een mooier design.
Ook krijg ik binnen NS de ruimte om te ontdekken wat ik nog meer leuk vind. Zo hebben we regelmatig vakmodules met masterclasses of cursussen over een onderwerp dat niets met mijn functie te maken heeft. Ik heb bijvoorbeeld geleerd hoe een trein eigenlijk draait en hoe je dienstroosters maakt. Op die manier krijg je als trainee veel facetten van NS mee. Je krijgt dus genoeg vrijheid, maar wordt daarbij ook goed begeleid.
De mensen uit het team waarmee ik samenwerk zijn allemaal vrij nieuw. Niemand zit er langer dan één jaar en dat maakt dat je samen veel moet ontdekken. Je moet veel uitpluizen en bespreken. Dat samen ontdekken zorgt voor een dynamisch karakter, waarbij iedereen open staat voor feedback en nieuwe kennis. Dat kan ik enorm waarderen.
De band met mijn collega’s is heel goed. Tijdens de lunch gaan we wel eens lekker lang wandelen en frisse lucht nemen. Met medetrainees zoek je na werk vaak de borrels op. Zeker als starter is het van belang om een goede band te hebben met elkaar. Het maakt het werk niet alleen leuker, maar je voelt je ook meer op je gemak om collega’s om hulp te vragen.
We bezochten deze week met een gezellige groep trainees het onderhoudsbedrijf in Amsterdam, Watergraafsmeer. Een van de trainees had dit bezoek georganiseerd. Hier kregen we een enthousiaste rondleiding en werd ons verteld hoe treinen worden onderhouden. We kregen zelfs een sneakpeek van de nieuwste intercity, de Intercity Nieuwe Generatie. Toch wel vet om die als een van de eersten te kunnen zien!
Ook is het interessant om te weten wat er allemaal komt kijken bij het onderhouden van een trein. Ik hoorde factoren waar ik zelf nóóit aan zou denken. Ons bezoek werd ook enorm gewaardeerd. We werden met open armen ontvangen door de monteurs. Ze waren echt verrast dat we kwamen.
“Het was erg tof dat de opdracht gaat over een product wat ik zelf wekelijks gebruik en dat ik de functionaliteit zelf ook nog mis in de NS-app.” Sannerien is zowel stagiaire bij NS als masterstudent artificial intelligence aan de Universiteit van Utrecht. “Ik ben begin juli bij NS begonnen als stagiair via het Summer of AI-event. Ik ben dus eigenlijk al de hele zomer lekker fulltime op het kantoor van NS, hier werk ik met plezier aan oplossing voor de OV-fiets dienst.”
Freek
“Komend weekend ga ik naar een feestje en dan pak ik weer een OV-fiets. Dat is natuurlijk supergaaf als ik eraan gewerkt heb.” Freek Claessen is projectmanager bij NS-stations services. Hij werkt dagelijks aan de OV-fiets, OV-Ebike, de (onbemande) fietsenstallingen, toiletten en bagagekluizen.
Vandaag viert Ismail Amghar het Offerfeest. Ismail, Product Owner vertelt: “jaarlijks mag ik bij NS drie christelijke feestdagen omruilen voor drie niet-christelijke feestdagen. Dankzij deze regeling kan ik tijdens het Offerfeest gewoon vrij zijn en bijvoorbeeld met kerst werken. Ik vind dit echt een geweldige regeling, omdat ik zo elk jaar tijdens islamitische feesten zoals het Suikerfeest en het Offerfeest zonder problemen vrij kan nemen.”
Voor een goede werking van deze website worden cookies gebruikt. Cookies zijn kleine (tijdelijke) tekstbestanden die door je browser worden opgeslagen. Zo maken we gebruik van functionele cookies om je instellingen te onthouden en van analytische cookies om het gebruik van de website anoniem te analyseren en te verbeteren.