Mijn favoriete station is Den Haag Hollands Spoor, omdat ik de sierlijke details van het gebouw zo prachtig vind. Ook vind ik het moderne Rotterdam Centraal te gek. Ik ben bouwkundige bij NS en mijn taak is om de stations te onderhouden en er mooi uit te laten zien. Lekkages, schilderwerk en dakdekking vallen allemaal binnen mijn verantwoordelijkheid. Ik ga dan ook vaak op pad met een loodgieter of dakdekker. Daarnaast ga ik eens per jaar naar alle stations binnen mijn gebied voor een controle. Ieder station heeft een andere structuur, gekke hoekjes en bijzondere objecten. Dat is toch cool! Mijn droombaan is het renoveren van kastelen, dus mijn baan bij NS is een goede stap in die richting, toch? Ik heb het fantastische voorrecht om me dagelijks te buigen over prachtige gebouwen, van monumentale panden tot bijzondere moderne hoogstandjes.
Ik heb heel veel geluk met een collega als Hans, die al lang bij NS werkt en alles weet over het onderhouden van stations. Hij draagt zijn bouwkundige kennis aan mij over en dat is super waardevol. Als Adviseur Instandhouding ben je ervoor verantwoordelijk dat de stations goed worden onderhouden en daarom gaan we regelmatig op pad voor inspectie. We lopen door het stationsgebouw en over de perrons en kijken naar of er iets geschilderd moet worden, of we meten dingen op. Mijn baan is deels op kantoor en deels op locatie, zo’n 50/50 procent. Je moet goed kunnen communiceren met aannemers, contacten kunnen onderhouden met collega’s en reizigers spreken je ook aan. Het is dus wel een sociale baan, maar soms focus ik me rustig zelf op het maken van een onderhoudsjaarplan. Ik vind die afwisseling heerlijk!
Als je het hebt over het hoogtepunt van mijn werk, kan je dat woord vrij letterlijk nemen. Ik ga als bouwkundige namelijk regelmatig de hoogte in, ondanks mijn hoogtevrees. En ik ben er best trots op dat ik dat gewoon doe! Toen ik net begon met mijn functie moest er nieuwe dakbedekking komen op de perrongebouwen in station Hollands Spoor. Ik ging samen met collega’s kijken wat er precies moest gebeuren. We liepen door kleine gangen, smalle trappetjes op en over hoge ronde kappen. Dat was wel even spannend. Gelukkig zijn er veel maatregelen voor de veiligheid, zoals dat we veiligheidsharnassen dragen in zo’n situatie. Ook hadden mijn collega’s veel begrip voor mijn hoogtevrees en dat stelde me gerust. Mijn functie is in ieder geval niet saai!
Angelo & Luuk
,,Laat me met rust, eikel!’’ In een afgedankte trein bij station Amersfoort Centraal bootsen leerlingen van de opleiding tot veiligheids- en servicemedewerker van de NS levensechte situaties na. Zoals een woordenwisseling met een agressieve reiziger, bij wie alle remmen losgaan.
Veiligheid & Service
Collega’s van Veiligheid & Service staan de hele dag op scherp. Waar heeft de Meldkamer NS een klus voor ze? Waar kunnen ze helpen? Wanneer is ingrijpen nodig? Met behulp van een infographic geven wij een dag impressie van Veiligheid & Service medewerkers weer.
Kim & Jurgen
Hoe zorgen medewerkers veiligheid en service ervoor dat treinreizen niet alleen prettig en gemakkelijk, maar vooral ook veilig verlopen? Van handhaving en ingrijpen bij calamiteiten tot het helpen van reizigers en het toezicht houden op stations. Luister mee en ontdek hoe deze professionals samenwerken met de politie om te zorgen voor een veilige treinreis.
Wij, en derde partijen, maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website goed functioneert, om jouw voorkeuren op te slaan, om inzicht te verkrijgen in bezoekersgedrag, maar ook voor marketing en social media doeleinden (laten zien van gepersonaliseerde advertenties). Door op ‘Accepteren’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies. In onze Cookieverklaring kun je meer lezen over de cookies die wij gebruiken en kun je jouw voorkeuren opslaan of wijzigen. Door ‘Weigeren’ te klikken ga je alleen akkoord met het gebruik van functionele cookies.