Adviseur Instandhouding

Laura

Bouwkundige bij NS

Even voorstellen

Mijn favoriete station is Den Haag Hollands Spoor, omdat ik de sierlijke details van het gebouw zo prachtig vind. Ook vind ik het moderne Rotterdam Centraal te gek. Ik ben bouwkundige bij NS en mijn taak is om de stations te onderhouden en er mooi uit te laten zien. Lekkages, schilderwerk en dakdekking vallen allemaal binnen mijn verantwoordelijkheid. Ik ga dan ook vaak op pad met een loodgieter of dakdekker. Daarnaast ga ik eens per jaar naar alle stations binnen mijn gebied voor een controle. Ieder station heeft een andere structuur, gekke hoekjes en bijzondere objecten. Dat is toch cool! Mijn droombaan is het renoveren van kastelen, dus mijn baan bij NS is een goede stap in die richting, toch? Ik heb het fantastische voorrecht om me dagelijks te buigen over prachtige gebouwen, van monumentale panden tot bijzondere moderne hoogstandjes.  

"Het is wel een sociale baan, maar soms focus ik me rustig zelf op het maken van een onderhoudsjaarplan.
Ik vind die afwisseling heerlijk!"

Mijn collega's

Ik heb heel veel geluk met een collega als Hans, die al lang bij NS werkt en alles weet over het onderhouden van stations. Hij draagt zijn bouwkundige kennis aan mij over en dat is super waardevol. Als Adviseur Instandhouding ben je ervoor verantwoordelijk dat de stations goed worden onderhouden en daarom gaan we regelmatig op pad voor inspectie. We lopen door het stationsgebouw en over de perrons en kijken naar of er iets geschilderd moet worden, of we meten dingen op. Mijn baan is deels op kantoor en deels op locatie, zo’n 50/50 procent. Je moet goed kunnen communiceren met aannemers, contacten kunnen onderhouden met collega’s en reizigers spreken je ook aan. Het is dus wel een sociale baan, maar soms focus ik me rustig zelf op het maken van een onderhoudsjaarplan. Ik vind die afwisseling heerlijk!  

Inspecties met collega's
Inspecties met collega's
NS-stations inspecteren

Leukste moment van de week

Als je het hebt over het hoogtepunt van mijn werk, kan je dat woord vrij letterlijk nemen. Ik ga als bouwkundige namelijk regelmatig de hoogte in, ondanks mijn hoogtevrees. En ik ben er best trots op dat ik dat gewoon doe! Toen ik net begon met mijn functie moest er nieuwe dakbedekking komen op de perrongebouwen in station Hollands Spoor. Ik ging samen met collega’s kijken wat er precies moest gebeuren. We liepen door kleine gangen, smalle trappetjes op en over hoge ronde kappen. Dat was wel even spannend. Gelukkig zijn er veel maatregelen voor de veiligheid, zoals dat we veiligheidsharnassen dragen in zo’n situatie. Ook hadden mijn collega’s veel begrip voor mijn hoogtevrees en dat stelde me gerust. Mijn functie is in ieder geval niet saai!  

Onze mensen op het station

Station

"Kalmte bewaren bij onrust, dat leer ik in deze functie goed."

Als Rutger Bouw (25) niet aan het werk is, reist hij graag door Europa. Als het kan, zoveel mogelijk met de trein. En al die reiservaring komt goed van pas bij zijn functie als Servicemedewerker Internationaal. “Aan de balie kunnen we die persoonlijke touch meer bieden dan via een app of website.”

Station

Dat reizigers mij ook aanspreken als ik niet aan het werk ben, dat is heel mooi

“Het contact met de reizigers die hier vaak dagelijks hun fiets komen stallen, dat is voor mij enorm waardevol.” Leon van Ham is fietsenmaker in de fietsenstalling op Station Tilburg. Binnen deze functie repareert Leon fietsen van reizigers. Ook repareert hij regelmatig OV-fietsen zodat er altijd genoeg fietsen beschikbaar zijn in de fietsenstalling: “Ik doe dit werk inmiddels 43 jaar in dezelfde fietsenstalling en nog altijd met veel plezier. Drie maanden lang heb ik een andere baan geprobeerd, maar al snel begon ik de fietsenstalling te missen. Naast een korte onderbreking voor mijn militaire dienst ben ik daarom altijd in de fietsenstalling blijven werken.”

Station
Kantoor

Werken aan de toekomst in ‘the store of the future’

“Een glazen bol waarin ik zou kunnen zien waar toekomstige reizigers behoefte aan hebben zou fantastisch zijn.” Semih Turan is Business Developer bij NS Stations. Binnen deze functie is hij constant bezig met het verbeteren van de verschillende winkels op het station: “Het inspelen op toekomstige trends en toekomstige behoeftes van de reiziger is een belangrijk deel van mijn functie. Ik ben veel bezig met kansen zien, kansen benutten en kansen creëren.”

Jouw droombaan in je mailbox?

Mis nooit meer jouw ideale vacature met onze persoonlijke vacature alerts.