Als NS een nieuwe trein bestelt, is er een heel eisenpakket waaraan de trein moet voldoen. En dat pakket van eisen, moet natuurlijk ook getest worden. Ruben Sieraal is system engineer bij NS en hij houdt zich dagelijks bezig met het testen van pneumatische onderdelen (de onderdelen die werken op luchtdruk) zoals deuren en klimaatsystemen van NS-treinen. Ruben legt uit: “dan controleer ik de onderdelen en dan beoordeel ik of alles veilig is en aan de specificaties voldoet. Dit heb ik vooral gedaan bij de nieuwe intercity van NS (ICNG) om deze trein goedgekeurd te krijgen.”
Luchtvaart
Ruben werkte niet altijd met treinen, hij vertelt: “ik ben in 2010 bij NS terechtgekomen en ik heb een achtergrond in de luchtvaart. Ik heb lang geleden nog aan oude Fokkers gesleuteld en daar zaten ook allemaal pneumatische onderdelen in. Dus zodoende ben ik eigenlijk een beetje in de pneumatiek verzeild geraakt. De eerste vijf jaar bij NS heb ik in het Componentenbedrijf in Tilburg gewerkt, daar zette mijn team en ik revisietrajecten op voor componenten zoals deuren en airconditioningsystemen. In 2015 heb ik toen de overstap gemaakt naar Utrecht en toen heb ik eigenlijk die twee productgroepen onder mijn arm meegenomen en nu doe ik dat voor bijna alle treinen.”
“Ik kwam eigenlijk al heel snel bij NS uit, omdat ik hier natuurlijk ook in het vervoer van personen zit, net als in de luchtvaart. Je hebt namelijk toch wel te maken met dezelfde principes. Zo weet je dat het vervoersmiddel echt veilig moet zijn, dus die ervaring nam ik al mee. Daarnaast sta je ook midden in de maatschappij en is mijn werk erg waardevol voor NS en al haar reizigers.”
Team
Het team van Ruben bestaat ongeveer uit zo'n 30 engineers, die zijn onderverdeeld in verschillende subafdelingen. Ruben legt uit: “onze afdeling houdt zich bezig met de pneumatische onderdelen, maar er zijn dus ook andere afdelingen die zich bezighouden met alle elektrische onderdelen, cybersecurity of mechanische onderdelen. Ook heeft iedereen binnen zijn afdeling weer zijn eigen specialisatie. Hierdoor hebben we collega’s die heel veel verstand hebben van bijvoorbeeld de ventilatoren, schakelaars of alle software in de trein.”
“Het leukste van werken bij NS is dat je dus echt impact maakt. Maar daarnaast is het binnen ons team ook erg gezellig. Wij hebben een heel hecht team van vijf medewerkers en het leuke is dat er vaak ruimte is voor een etentje en een borreltje. Dit komt ook omdat we erg op een lijn zitten met elkaar. We zijn namelijk ook allemaal in ons vrije tijd best wel bezig met techniek en dat klikt gewoon lekker.”
Nieuwe intercity
De ICNG betekent ‘Intercity Nieuwe Generatie’ en zal binnenkort de huidige intercity’s gaan vervangen. Ruben vertelt over de nieuwe trein: “de ICNG is niet alleen geschikt voor de hogesnelheidslijn maar ook voor het hoofdrailnet. Dit is een uitdaging omdat dat betekent dat de trein twee verschillende hoogspanningsinstallaties nodig heeft. Dit komt omdat op hogesnelheidslijn andere hoogspanning aanwezig is dan op het hoofdrailnet. Het is dus best wel een bijzondere trein geworden. Zo kan hij 200 km per uur rijden en is hij druk dicht zodat hij in tunnels kan rijden zonder dat reizigers last krijgen van hun oren.”
Ruben is erg trots op de ICNG: “het tofste is dat mijn bijdrage in de nieuwe intercity zit. Het is namelijk wel de trein die de komende 30 jaar het landschap van Nederland gaat bepalen. Overal in Nederland waar je de komende jaren rijdt, fietst, wandelt en langs de sporen komt, zie je deze trein.”
Toekomst
De trein is officieel toegelaten op het Nederlandse spoor en de eerste ICNG heeft vorige week zijn debuut gemaakt met het vervoeren van reizigers. Het is nu nog een kwestie van tijd tot de ICNG nog meer huidige IC gaat vervangen. Ondertussen is Ruben alweer aan het volgende project begonnen:
“Nu staan we aan de start van een nieuw project, want we krijgen een nieuwe dubbeldekker. Daarin doe ik eigenlijk hetzelfde werk als bij de ICNG. Ik ben in maart naar Spanje geweest om daar het team van de treinenbouwer te ontmoeten en onze plannen te gaan maken voor de nieuwe trein. Dat is natuurlijk superleuk, maar daarnaast heb ik ook nog wel wat werkzaamheden hier in Nederland. Ook voor de huidige treinen want de treinen die al rijden moeten natuurlijk ook onderhouden worden. Zo ben ik bezig om te kijken of we het onderhoud van de airco’s over iets langere termijn uit kunnen smeren zodat ze minder vaak in onderhoud hoeven en dus vaker en langer kunnen rijden.”
Hielke
Van je hobby je werk maken: monteur Hielke (19) kreeg het voor elkaar. “Ik had als kind al een fascinatie voor treinen. Mijn moeder nam me altijd met de trein mee op pad naar opa en oma. Toen is die liefde voor treinen ontstaan, en nooit meer weggegaan.”
Philippe
Philippe is geruime tijd werkzaam bij NS en werkt nu als praktijkopleider en stagebegeleider bij de TechniekFabriek in het Brabantse Berkel-Enschot. "Ik leid jonge techneuten op om te werken aan de treinen van NS. Ik begeleid ze op alle vlakken: van techniek tot loopbaanontwikkeling. Daarnaast ben ik stagebegeleider. In totaal coach ik veertien studenten. Het is een leuke en dynamische bedoening hier. Geen dag is hetzelfde."
Kieran
Studeren, maar óók de handen uit de mouwen steken. Dat zag Kieran (22) wel zitten. En dus meldde hij zich bij de TechniekFabriek aan als leerling-monteur: “Een theoretische opleiding is niet voor mij weggelegd. Ik wil juist met mijn handen werken.”
Wij, en derde partijen, maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website goed functioneert, om jouw voorkeuren op te slaan, om inzicht te verkrijgen in bezoekersgedrag, maar ook voor marketing en social media doeleinden (laten zien van gepersonaliseerde advertenties). Door op ‘Accepteren’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies. In onze Cookieverklaring kun je meer lezen over de cookies die wij gebruiken en kun je jouw voorkeuren opslaan of wijzigen. Door ‘Weigeren’ te klikken ga je alleen akkoord met het gebruik van functionele cookies.