Reliability engineers voeren onder meer statistische analyses uit. Die verbinden ze met het technisch inzicht dat nodig is om de ernst van een storing of defect te kunnen inschatten, te kunnen beslissen wat er met de trein moet gebeuren, en zo objectief te kunnen beoordelen wat er speelt binnen een specifieke materieelserie. Ze zijn vaak in de werkplaats om te overleggen met onderhoudsmonteurs, technisch medewerkers en de monteurs die gespecialiseerd zijn in complexe storingen bij Sprinter Light Trains.
Neem nu de lagers in de wielen. Zoals vrijwel elk onderdeel in een voertuig kunnen ook lagers defect raken. Onze inspanningen zijn erop gericht de prestaties van alle onderdelen te borgen. Daarom zoeken we naar verschillende signalen die aangeven dat er iets aan de hand is met het lager, zodat we de prestaties van het lager in stand kunnen houden. Het uitvoeren en vervolgens interpreteren van de specifieke metingen doen reliability engineers samen met technici van de leverancier, system engineers en monteurs. Bij de lagers in de wielen voert het team bijvoorbeeld metingen uit door middel van temperatuursensoren op de aspotten en camera’s in het spoor om temperatuursveranderingen en de toestand van het wiel te monitoren.
System engineers zijn gespecialiseerd in fysieke verschijnselen die in treinsystemen optreden en kijken vanuit een ander perspectief. Zo meet van de engineers de actuele status van de lagers met behulp van trillingssensoren die op verschillende plaatsen op de wielassen zijn aangebracht. Die metingen vergroten ons inzicht in de prestaties van de lagers, zodat we ze op tijd kunnen vervangen. Op basis van al deze meetgegevens en de bevindingen van het fysiek technisch onderzoek kunnen we de juiste vervolgacties bepalen.
“Het leek wel Sinterklaas met het uitpakken van het gereedschap.” De afgelopen periode ontvingen eerstejaarsstudenten van de NS TechniekFabriek een accuboormachine van Milwaukee en een rugzak vol gereedschap. Een mooie eerste beloning voor de inzet van deze studenten tijdens hun mbo-2 opleiding tot Monteur service en onderhoud (SOT2). De NS-opleiding die studenten voorbereidt op het werken als monteur TreinTechniek.
Geertje
Hoe is het om te werken als monteur bij NS? Kan je uit de voeten met een rol duct tape en een bus WD-40 of is het wat ingewikkelder? In deze aflevering inspecteren we een trein met Geertje.
Rolinka
Rolinka Otten werkt al 24 jaar bij NS en adviseert tegenwoordig over het onderhoud van stations in Noordoost-Nederland, waaronder Groningen, Friesland en Drenthe. Ze kwam binnen via een stage tijdens haar laatste jaar mbo-bouwkunde en heeft sindsdien altijd in onderhoud gewerkt. “Vanuit die stage kreeg ik de aanbieding om nog een jaartje mee te lopen, onder het mom van ‘staat leuk op je CV.’ Maar ik zit er nog steeds!”
Wij, en derde partijen, maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website goed functioneert, om jouw voorkeuren op te slaan, om inzicht te verkrijgen in bezoekersgedrag, maar ook voor marketing en social media doeleinden (laten zien van gepersonaliseerde advertenties). Door op ‘Accepteren’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies. In onze Cookieverklaring kun je meer lezen over de cookies die wij gebruiken en kun je jouw voorkeuren opslaan of wijzigen. Door ‘Weigeren’ te klikken ga je alleen akkoord met het gebruik van functionele cookies.