Treinprestaties doormeten tot in de kleinste details

trein techniek

Reliability engineers voeren onder meer statistische analyses uit. Die verbinden ze met het technisch inzicht dat nodig is om de ernst van een storing of defect te kunnen inschatten, te kunnen beslissen wat er met de trein moet gebeuren, en zo objectief te kunnen beoordelen wat er speelt binnen een specifieke materieelserie. Ze zijn vaak in de werkplaats om te overleggen met onderhoudsmonteurs, technisch medewerkers en de monteurs die gespecialiseerd zijn in complexe storingen bij Sprinter Light Trains.

Neem nu de lagers in de wielen. Zoals vrijwel elk onderdeel in een voertuig kunnen ook lagers defect raken. Onze inspanningen zijn erop gericht de prestaties van alle onderdelen te borgen. Daarom zoeken we naar verschillende signalen die aangeven dat er iets aan de hand is met het lager, zodat we de prestaties van het lager in stand kunnen houden. Het uitvoeren en vervolgens interpreteren van de specifieke metingen doen reliability engineers samen met technici van de leverancier, system engineers en monteurs. Bij de lagers in de wielen voert het team bijvoorbeeld metingen uit door middel van temperatuursensoren op de aspotten en camera’s in het spoor om temperatuursveranderingen en de toestand van het wiel te monitoren.

System engineers zijn gespecialiseerd in fysieke verschijnselen die in treinsystemen optreden en kijken vanuit een ander perspectief. Zo meet van de engineers de actuele status van de lagers met behulp van trillingssensoren die op verschillende plaatsen op de wielassen zijn aangebracht. Die metingen vergroten ons inzicht in de prestaties van de lagers, zodat we ze op tijd kunnen vervangen. Op basis van al deze meetgegevens en de bevindingen van het fysiek technisch onderzoek kunnen we de juiste vervolgacties bepalen.

treinmonteur
hotbox installatie

Jouw droombaan in je mailbox?

Mis nooit meer jouw ideale vacature met onze persoonlijke vacature alerts.