Reliability engineers voeren onder meer statistische analyses uit. Die verbinden ze met het technisch inzicht dat nodig is om de ernst van een storing of defect te kunnen inschatten, te kunnen beslissen wat er met de trein moet gebeuren, en zo objectief te kunnen beoordelen wat er speelt binnen een specifieke materieelserie. Ze zijn vaak in de werkplaats om te overleggen met onderhoudsmonteurs, technisch medewerkers en de monteurs die gespecialiseerd zijn in complexe storingen bij Sprinter Light Trains.
Neem nu de lagers in de wielen. Zoals vrijwel elk onderdeel in een voertuig kunnen ook lagers defect raken. Onze inspanningen zijn erop gericht de prestaties van alle onderdelen te borgen. Daarom zoeken we naar verschillende signalen die aangeven dat er iets aan de hand is met het lager, zodat we de prestaties van het lager in stand kunnen houden. Het uitvoeren en vervolgens interpreteren van de specifieke metingen doen reliability engineers samen met technici van de leverancier, system engineers en monteurs. Bij de lagers in de wielen voert het team bijvoorbeeld metingen uit door middel van temperatuursensoren op de aspotten en camera’s in het spoor om temperatuursveranderingen en de toestand van het wiel te monitoren.
System engineers zijn gespecialiseerd in fysieke verschijnselen die in treinsystemen optreden en kijken vanuit een ander perspectief. Zo meet van de engineers de actuele status van de lagers met behulp van trillingssensoren die op verschillende plaatsen op de wielassen zijn aangebracht. Die metingen vergroten ons inzicht in de prestaties van de lagers, zodat we ze op tijd kunnen vervangen. Op basis van al deze meetgegevens en de bevindingen van het fysiek technisch onderzoek kunnen we de juiste vervolgacties bepalen.
Lisa
Je talent voor techniek inzetten voor een maatschappelijk doel: bij NS kan het! We spraken met Lisa Ye over haar uitdagende traineeship bij NS en over haar ambities en idealen voor de toekomst. Een gesprek over kansen grijpen, nieuwe dingen leren en keuzes maken na je studie.
Sinéad
Sinéad Overman werkt al tien jaar bij NS. Ze begon als machinist en is nu zes maanden teamleider techniek bij Onderhoud & Service. "Ik stuur monteurs aan die storingen oplossen en treinen controleren. Mijn taak is ervoor zorgen dat zij hun werk goed kunnen doen, met de juiste middelen en ondersteuning."
Karim
Wat maakt een traineeship zo’n waardevolle start van je carrière? En waarom is dit voor starters vaak een betere keus dan een normale baan? We gingen in gesprek met Karim Bayoumy over hoe zijn traineeship bij NS hem de kans biedt om te groeien, te experimenteren en impact te maken op het treinverkeer in binnen- en buitenland.
Wij, en derde partijen, maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website goed functioneert, om jouw voorkeuren op te slaan, om inzicht te verkrijgen in bezoekersgedrag, maar ook voor marketing en social media doeleinden (laten zien van gepersonaliseerde advertenties). Door op ‘Accepteren’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies. In onze Cookieverklaring kun je meer lezen over de cookies die wij gebruiken en kun je jouw voorkeuren opslaan of wijzigen. Door ‘Weigeren’ te klikken ga je alleen akkoord met het gebruik van functionele cookies.