Altijd overal je telefoon opladen

Sarper

Hoe voorkom je vertraging door bladeren op het spoor?

Een trein moderniseren heeft zowel voor de reiziger als voor NS veel voordelen. Treinen van twintig jaar oud kunnen wel een opknapbeurt gebruiken. Materialen kunnen duurzaam hergebruikt worden. “Dit wordt allemaal gedaan op de afdeling NS Treinmodernisering in Haarlem” vertelt engineer Sarper die aan het werkpakket Stroompunten werkt dat deel uitmaakt van het moderniseringsproject van VIRMm 2/3 materieel. VIRM materieel zijn dubbeldektreinen, de afkorting staat voor Verlenging Inter Regionaal Materieel.  Eenmaal gemoderniseerd komt er een ‘m’ achter te staan. Het getal daarachter staat voor de specifieke modernisering die is toegepast. VIRMm 2/3 is momenteel de nieuwste trein die rondrijdt. “Het werkpakket Stroompunten is niet geheel nieuw in het VIRM materieel. In de gemoderniseerde VIRMm 1 hebben we reeds stopcontacten geïntroduceerd. Hier zijn ze alleen geplaatst in de eerste klas, voor de modernisering van de VIRM 2/3 plaatsen we ook usb-stroompunten en dat bij vrijwel alle zitplekken!”

Het vervangen van alle bedrading betekent voor NS nog betrouwbaardere treinen waarin alle elektrische systemen de komende decennia goed werken. Voor de reizigers betekent dit dat zij, waar dan ook in de trein, met een usb-kabel hun elektronica kunnen opladen. “In de eerste klas kunnen met de 230V stopcontacten ook laptops opgeladen worden, wat mij betreft hebben we hiermee de VIRMm 2/3 gereed gemaakt voor de toekomst waar het gebruik van (mobiele) elektronische apparatuur steeds belangrijker zal worden.”

"Indien een van de onderdelen niet op tijd klaar is, gaat het feest niet door. Het brengt me dan ook veel voldoening wanneer alles goed is geregeld en de testen positief zijn uitgevoerd."

Uitdaging en samenwerken

“Het is erg leuk om zo’n belangrijk systeem uit te rollen in het gemoderniseerde materieel. Daarnaast is het ook een uitdaging om een zo goed mogelijk systeem, volledig volgens de gestelde eisen, niet te duur en binnen de deadline te realiseren. De reiziger staat voor mij op plek 1, 2 en 3 en daar sta ik dan ook dagelijks bij stil als ik bezig ben met het ontwerp, de realisatie en de nazorg. Het nazorgteam is verantwoordelijk voor eventuele updates, aanpassingen en correcties aan het gemoderniseerde materieel. We doen het voor de reiziger, dus dan doen we het goed of niet!”

Samenwerken is het sleutelwoord bij NS Treinmodernisering: “Ik werk samen met verschillende collega’s die allemaal andere werkpakketten hebben. Zo ook met een collega van het werkpakket Stoelen. De stroompunten die ik heb bedacht zullen geïntegreerd moeten worden in onder andere de stoelen. Zo’n samenwerking begint al vroeg tijdens het conceptontwerp en gaat door tot tijdens de bouw van de VIRM 2/3. Soms kom je erachter dat er iets is bedacht dat in de werkelijke situatie helemaal niet kan. Zo hadden we tijdens de basisontwerpfase samen met het werkpakket Stoelen een kabelbundel bedacht voor veertien stoelen op een rij. Op een gegeven moment kwamen we erachter dat ze bij het werkpakket Stoelen iets veranderd hadden en dat we een bundel voor dertien stoelen nodig hadden. Het kan dan een uitdaging zijn om snel te schakelen en met een goed alternatief te komen, zonder dat dit impact heeft op de gestelde eisen. Uiteindelijk hebben we dit kunnen oplossen door het aanpassen van de bundel die al in de trein zat, de gecorrigeerde bundel te testen en na te bespreken met het stoelenteam.”

Testen

“Een ander type samenwerking is met externe leveranciers of met de NoBo. De NoBo is een partij die meekijkt of onze systemen wel volgens de afgesproken specificaties of de geldende normen zijn gebouwd. Tijdens het testen van de stroompunten werken we nauw samen met deze partij. Het inregelen van de testen is altijd al een uitdaging geweest. Je hebt te maken met regelgeving op ons terrein en rijtuigen die op een bepaald moment test klaar moeten zijn. Indien een van de onderdelen niet op tijd klaar is, gaat het feest niet door. Het brengt me dan ook veel voldoening wanneer alles goed is geregeld en de testen positief zijn uitgevoerd. Het testen van de bekabeling van de stroompunten doen we overigens met een zeer geavanceerde testkast. Het doormeten gaat razendsnel en daarom is handmatig testen met testgereedschap niet meer nodig. Hier winnen we dus ook tijd en geld mee. Uiteraard werk ik ook samen met de collega’s van productie. Dat wat ik bedacht heb, zal toch echt een keer ingebouwd moeten worden in het rijtuig en dat doen de collega’s van productie. Er vindt altijd veel afstemming plaats tussen de werkplaats en mijzelf.”

Herinnering aan studententijd

“Het leukste moment tijdens dit project was toen er eindelijk spanning op de trein stond en ik mijn telefoon kon opladen met een usb-stroompunt ergens op een klapstoel in het halletje van de trein. Ik moest terugdenken aan mijn studententijd toen ik een powerbank nodig had om mijn telefoon op te laden in de trein. De reiziger in het VIRMm2/3 materieel hoeft alleen nog maar een kabeltje bij zich te hebben!”

Jouw droombaan in je mailbox?

Mis nooit meer jouw ideale vacature met onze persoonlijke job alerts.