Als Expertise Lead help ik NS'ers die binnen de afdeling Data, Innovatie & Analyse werken om zich verder te ontwikkelen op werkvlak. Vorig jaar waren resultaat en ontwikkeling binnen de afdeling nog erg verweven, maar nu zijn die twee uit elkaar getrokken. Daardoor kan ik me er nu volledig op richten om mensen te helpen hun baan weer te gek te vinden.
Mijn dag start met het doornemen van personeelszaken, zoals vacatures, ziekteverzuim of verleningen van contracten. Maar veel van mijn tijd steek ik in de medewerkers zelf. Ik help ze om in hun kracht te staan en te blijven. Ik heb daarom veel overleg met en voor deze toppers.
Het mooiste aan mijn werk vind ik het als een medewerker een sessie binnenkomt met een zorg en naar buiten gaat met een lach. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren door coaching, een opleiding of een training aanbieden of door te zorgen voor de juiste omgeving waarin de medewerker kan groeien.
Twee keer per week kom ik samen met vijf andere Expertise Leads binnen Data, Innovatie & Analyse. Ons doel is om te kunnen zorgen dat medewerkers zich fijn voelen bij hun baan en dat zij zich blijven ontwikkelen.
Het is belangrijk voor mij om te sparren met collega’s die hetzelfde werk doen als ik. Maar vergeet niet dat alle mensen die ik help, net zo goed voelen als collega’s. Ik mag dan wel het woordje ‘lead’ in mijn functie hebben, maar een hiërarchisch gevoel heb ik niet.
Een paar maanden terug was een van mijn teams gefrustreerd, omdat ze niet wisten wat de waarde van hun data was. Ze stonden te ver bij de gebruikers vandaan. We hebben toen gebruikers aan het team toegevoegd en nu horen ze direct wat er met deze toffe data gebeurt en hoe waardevol hun werk dus is. Dat werkt super motiverend.
Het leukste aan mijn werk is dat ik mensen kan laten inzien hoe waardevol hun werk is. Ik coach NS’ers die binnen de afdeling Data, Innovatie & Analyse werken en soms voelt het resultaat van hun werk best abstract. Ik help hen beseffen hoeveel ze bereiken met hun werk!
Een voorbeeld hiervan is een team dat enorme hoeveelheden data verwerkt over en voor de planning. Hierdoor sluit de planning steeds beter aan op de reizigersbehoefte. Door de medewerker zich hiervan bewust te maken, ziet hij in hoe waardevol zijn werk is.
Ik richt me in de sessies ook op individuele ontwikkeling. Zo help ik als een medewerker moeite heeft om zich uit te spreken en dat wil verbeteren, of als iemand een luisterend oor nodig heeft. Dat vind ik zo mooi aan de gesprekken: het gaat echt over de mensen.
“Het was erg tof dat de opdracht gaat over een product wat ik zelf wekelijks gebruik en dat ik de functionaliteit zelf ook nog mis in de NS-app.” Sannerien is zowel stagiaire bij NS als masterstudent artificial intelligence aan de Universiteit van Utrecht. “Ik ben begin juli bij NS begonnen als stagiair via het Summer of AI-event. Ik ben dus eigenlijk al de hele zomer lekker fulltime op het kantoor van NS, hier werk ik met plezier aan oplossing voor de OV-fiets dienst.”
Freek
“Komend weekend ga ik naar een feestje en dan pak ik weer een OV-fiets. Dat is natuurlijk supergaaf als ik eraan gewerkt heb.” Freek Claessen is projectmanager bij NS-stations services. Hij werkt dagelijks aan de OV-fiets, OV-Ebike, de (onbemande) fietsenstallingen, toiletten en bagagekluizen.
Vandaag viert Ismail Amghar het Offerfeest. Ismail, Product Owner vertelt: “jaarlijks mag ik bij NS drie christelijke feestdagen omruilen voor drie niet-christelijke feestdagen. Dankzij deze regeling kan ik tijdens het Offerfeest gewoon vrij zijn en bijvoorbeeld met kerst werken. Ik vind dit echt een geweldige regeling, omdat ik zo elk jaar tijdens islamitische feesten zoals het Suikerfeest en het Offerfeest zonder problemen vrij kan nemen.”
Voor een goede werking van deze website worden cookies gebruikt. Cookies zijn kleine (tijdelijke) tekstbestanden die door je browser worden opgeslagen. Zo maken we gebruik van functionele cookies om je instellingen te onthouden en van analytische cookies om het gebruik van de website anoniem te analyseren en te verbeteren.