De treinen van NS zijn rijdende informatiebronnen. De RealTime Monitoring (RTM) applicatie van NS stuurt een enorme hoeveelheid technische informatie vanuit de trein naar de wal. “Denk aan de toestand van de trein, sensor data, prestatietellers en nog veel meer”, vertelt Bart du Chatinier, Aspectmanager binnen NS Techniek. “Daarmee kunnen we de treinen nog beter beheren, zowel live als via analyse.”
Dat helpt om stilstand en vertraging van treinen te voorkomen. “Binnen NS staat de reiziger centraal, dat merk ik elke dag bij NS. Veel klanten letten niet op werking van een trein tot het mis gaat. Met digitalisering van treinen gaat NS voor een betere dienstverlening, dat is waar ik elke dag voor werk.” Binnen de afdeling Treindigitalisering werkt de aspectmanager aan beleid & specificaties van digitale systemen op treinmaterieel, zodat de data uit treinen veilig en betrouwbaar voor innovatieve toepassingen gebruikt kan worden. “Mijn functie als aspectmanager is om te zorgen dat alle digitale ontwikkelingen rondom treinmaterieel bij elkaar samenkomen. Zoals beter en sneller onderhoud van treinen, waardoor de reiziger veilig en comfortabel van A naar B kan reizen.
Binnen Treindigitalisering werken experts uit allerlei gebieden. Dat levert waardevolle input vanuit verschillende perspectieven. “In zogenaamde waardestromen werken we doelgericht samen aan technieken om het vervoeren en onderhouden van treinen naar een hoger niveau te tillen.” Want NS mag dan een historisch bedrijf van meer dan tachtig jaar zijn, de focus ligt vol op de reis van morgen. Verschillende Agile teams werken keihard aan het spoor van de toekomst. Dit doet NS door te investeren in nieuwe ideeën, innovaties en moderne technieken. Deze zijn nodig om Nederland duurzaam bereikbaar te houden.
“Vroeger waren treinen gigantische machines op stoom of diesel, nu zijn het rijdende computers op 100% windenergie. De uitdaging is aan de ene kant te leren van het verleden terwijl je aan de andere kant kritisch kijkt of het nu beter kan.” En die mogelijkheden om het anders te doen, die zijn er bij NS. “Binnen NS is een heel open cultuur, er wordt naar je geluisterd. Het maakt hier niet uit waar je vandaan komt of hoeveel ervaring je hebt.” De reis van morgen begint namelijk altijd bij onze medewerkers. “Ik ben bij NS begonnen via het IT traineeship. Dit gaf mij de ruimte om ervaring op te doen in twee functies die dicht bij mijn interessegebied lagen. Na een paar jaar werkervaring ben ik uiteindelijk aspectmanager geworden. De open cultuur van NS zorgt ervoor dat ik alle vrijheid voel om aan de treinreis van morgen te werken.”
“Wat ik mooi vind aan NS is de diversiteit, flexibiliteit en het respect naar elkaar. We geven echt om onze collega’s en staan voor iedereen open.” vertelt Wesam Alkfere trots. “Collega’s zijn hier heel open-minded om samen te werken met mensen verschillende culturen. Ik denk dat je op die manier ook het beste talent aan kan trekken.”
Dennis
"Als Local Information Security Officer (LISO) is het onder andere mijn taak om teams weerbaar te maken tegen cyber security-aanvallen. NS heeft een complexe infrastructuur met veel ‘deurtjes’ en daardoor veel aanvalsmogelijkheden."
Isaiah
"Ik volg een IT-traineeship van twee jaar bij NS. Nu werk ik bij NS International. Daar houd ik me bezig met het verbeteren van de NS International-reisapp en daarmee dus ook de reisondersteuning voor klanten. Zo voegen we bijvoorbeeld meer meldingen in de app toe wanneer een reis niet volgens planning verloopt. En werken we aan een mooier design."
Voor een goede werking van deze website worden cookies gebruikt. Cookies zijn kleine (tijdelijke) tekstbestanden die door je browser worden opgeslagen. Zo maken we gebruik van functionele cookies om je instellingen te onthouden en van analytische cookies om het gebruik van de website anoniem te analyseren en te verbeteren.