Machinist worden was mijn jongensdroom. Ik woonde op hoorafstand van het spoor en het geluid van de treinen wekte mijn interesse. Die nieuwsgierigheid is nooit meer weggegaan en op mijn achttiende besloot ik dan ook een opleiding tot machinist te volgen. Mijn droom is uitgekomen en dat voelt super goed. Ik geniet van de afwisseling die mijn baan biedt. Soms zie ik vanuit de cabine een prachtige zonsopgang en een andere dag een zonsondergang. De ene dag rijd ik veel lokale ritten en een andere dag rijd ik van Heerlen naar Alkmaar. Ik draai veel vroege shifts en dat betekent dat ik op op tijd weer klaar ben met werken. Ik heb best veel energie, dus als ik om vier uur thuis kom ga ik graag nog even wandelen of sporten. Heerlijk, toch?
In de trein vorm ik een team met de conducteur. Als een trein die ons tegemoet rijdt defect raakt, gaan de conducteur en ik samen in actie. Dan kijken we naar wat er aan de hand is en of we als tegentrein kunnen helpen. Dat geeft een teamgevoel. Naast het samenwerken met de conducteurs kom ik ook regelmatig collega’s tegen in de kantine, waar ik dan mee lunch of een kopje koffie drink. En ik heb contact met mijn Teammanager, te zien op deze foto, bij wie ik terechtkan voor een goed gesprek. Als machinist moet je wel op jezelf kunnen zijn, want de meeste tijd breng je toch alleen door. Dan kan je genieten van de rust die je hebt als je in de cabine zit.
Ik vind het fantastisch om mensen te inspireren door een kijkje te geven in mijn leven als machinist. Daarom ben ik actief op mijn eigen Instagram en daar laat ik vanalles zien: van hoe mijn diensten eruit zien tot wat je tegenkomt tijdens een rit. Ik laat de treinen zien waarin ik rijd, van Sprinters tot Intercity’s, enkeldekkers en dubbeldekkers en ga zo maar door. Mijn favoriete trein is de DDZ Intercity, die na lange tijd aan de kant hebben gestaan weer in dienst is. Die rijdt een beetje als een locomotief. Het lijkt me ontzettend leuk om bijvoorbeeld op basisscholen praatjes te houden, om kinderen te kunnen vertellen over mijn vak. Misschien vinden zij het wel net zo magisch als ik!
“Het was erg tof dat de opdracht gaat over een product wat ik zelf wekelijks gebruik en dat ik de functionaliteit zelf ook nog mis in de NS-app.” Sannerien is zowel stagiaire bij NS als masterstudent artificial intelligence aan de Universiteit van Utrecht. “Ik ben begin juli bij NS begonnen als stagiair via het Summer of AI-event. Ik ben dus eigenlijk al de hele zomer lekker fulltime op het kantoor van NS, hier werk ik met plezier aan oplossing voor de OV-fiets dienst.”
Freek
“Komend weekend ga ik naar een feestje en dan pak ik weer een OV-fiets. Dat is natuurlijk supergaaf als ik eraan gewerkt heb.” Freek Claessen is projectmanager bij NS-stations services. Hij werkt dagelijks aan de OV-fiets, OV-Ebike, de (onbemande) fietsenstallingen, toiletten en bagagekluizen.
Vandaag viert Ismail Amghar het Offerfeest. Ismail, Product Owner vertelt: “jaarlijks mag ik bij NS drie christelijke feestdagen omruilen voor drie niet-christelijke feestdagen. Dankzij deze regeling kan ik tijdens het Offerfeest gewoon vrij zijn en bijvoorbeeld met kerst werken. Ik vind dit echt een geweldige regeling, omdat ik zo elk jaar tijdens islamitische feesten zoals het Suikerfeest en het Offerfeest zonder problemen vrij kan nemen.”
Voor een goede werking van deze website worden cookies gebruikt. Cookies zijn kleine (tijdelijke) tekstbestanden die door je browser worden opgeslagen. Zo maken we gebruik van functionele cookies om je instellingen te onthouden en van analytische cookies om het gebruik van de website anoniem te analyseren en te verbeteren.