Elektrisch naar je eindbestemming

OV-fiets NS

“Het mooiste aan mijn functie vind ik om te creëren; van niets, iets te maken.” Claire van Vlijmen is product owner bij NS en is samen met haar team verantwoordelijk voor de komst van de OV-ebike; de elektrische variant van de OV-fiets. “Als product owner ben ik verantwoordelijk voor de ontwikkeling van dit nieuwe product. Van het neerzetten van het concept tot aan de implementatie ben ik betrokken. Samen met collega’s van verschillende disciplines werken we als één team samen om een nieuw product in de markt te zetten.”

“In mijn rol houd ik me bezig met innovatie en het ontwikkelen van nieuwe producten en services voor NS. Ik ben de brug tussen verschillende stakeholders en mijn team. Ik vind het leuk om een productvisie neer te zetten en vanuit die visie ervoor te zorgen dat er een goed product voor de reiziger beschikbaar komt. Daar krijg ik heel veel energie van.”

Wens van de reiziger

Met de komst van de OV-ebike komt een lang gekoesterde reizigerswens in vervulling. “De e-bike heeft een enorme vlucht in populariteit genomen de afgelopen jaren. We zien al langer dat de reiziger er naar vraagt. Omdat NS inzet op bredere mobiliteit, dus meer dan alleen trein, denken we dat de e-bike een waardevolle aanvulling is op ons huidige aanbod.”

Het aanbieden van de e-bike is op 30 september 2022 gestart als pilot op station Driebergen-Zeist, daar komen op een later moment nog drie extra stations bij. “We werken agile bij NS, wat erop gericht is om snel waarde aan de reiziger te leveren. Dat betekent dat we in korte sprints werken waarbij we al heel snel een product naar buiten brengen. We hebben nu een jaar de tijd om te experimenteren en onderzoeken waar het product uiteindelijk aan moet voldoen. We denken dat het voor de sociaal recreatieve reizigers heel interessant is, voor een dagje uit bijvoorbeeld. Maar we denken ook dat het voor de zakelijke reiziger aantrekkelijk is om sneller en comfortabeler bij een afspraak te komen. Dit zijn enkele aannames die we gedurende de pilot proberen te onderzoeken en verifiëren.”

Uitdagingen

Een nieuw product brengt ook uitdagingen en risico’s met zich mee. In het geval van een ebike bijvoorbeeld diefstal of brandveiligheid. Ook daar is rekening mee gehouden. “We gaan in deze pilot ook leren hoe we daar mee omgaan. Er zit GPS-tracking in de fiets, zodat we de fiets bij vermissing of diefstal terug kunnen vinden.”

Uit veiligheidsoverwegingen is het niet mogelijk om als reiziger zelf de accu op te laden. “De accu’s worden opgeladen door de medewerkers van de fietsenstalling. Dit doen we om ervoor te zorgen dat de kwaliteit van de accu’s geborgd is. Als een accu beschadigd raakt, loop je het risico dat hij niet meer goed functioneert, niet meer goed op kan laden of in het ergste geval kan ontbranden. Als de fiets wordt ingenomen zal de accu gecontroleerd worden en weer in de laadkast worden gelegd.”

De stations

De pilot vindt plaats op station Driebergen-Zeist plus drie aanvullende stations op een later moment, maar hoe is die selectie gegaan? Dat heeft volgens Claire met het leerproces te maken. “We hebben gekeken naar verschillende typen stations. Je wilt een minimaal aantal reizigers hebben waarvan je denkt dat ze er gebruik van gaan maken. Daarnaast hebben we gekeken naar verschillende kenmerken en doelgroepen. Het ene station heeft meer recreatieve reizigers en het andere meer zakelijk. We hebben ervoor gekozen om voor een periode van een jaar het product te testen, omdat we ook alle seizoenen mee willen pakken. Is er verschil tussen de zomer en de winter? En wat is de invloed van het weer op het aantal ritten en het vermogen van de accu’s?”

Na de pilot

Als de pilot slaagt, is het de bedoeling om de OV-ebike landelijk uit te gaan rollen. “De lessen van de pilot zullen uitwijzen welke locaties geschikt zijn en aan welke aantallen we dan denken. De huidige fietsen zijn een ‘off the shelf’ product, oftewel een bestaand model dat in de herkenbare NS-kleuren is uitgevoerd. Na de pilot weten we aan welke eisen onze uiteindelijke OV-ebike moet voldoen voordat we ze voor de lange termijn uitrollen.”

“Ik ben er trots op dat we binnen een relatief korte tijd een heel nieuw product hebben kunnen introduceren. Ik denk dat dit mogelijk is geweest omdat we in het team alle juiste kennis bij elkaar hebben. Maar ik ben vooral heel blij dat we de eerste locatie hebben geopend en dat de eerste tevreden reizigers van de OV-ebike gebruik hebben gemaakt.”

Wil jij ook meewerken aan nieuwe producten en diensten voor NS? Kijk dan op deze pagina.

Elektrische ov fiets NS
NS vacature alert

Jouw droombaan in je mailbox?

Mis nooit meer jouw ideale vacature met onze persoonlijke vacature alerts.