Makkelijk je NS Flex abonnement wijzigen, op het perron nog even upgraden naar de eerste klas of snel een kaartje kopen voor een familielid of misschien wel je trouwe viervoeter; de NS-app zit bomvol nieuwe features. Alles voor een zorgeloze reis. ‘Er is steeds meer mogelijk binnen de app’, vertelt een van de iOS-developers van het M-lab team dat de NS app ontwikkelt. ‘De uitdaging is: hoe houd je een app met zoveel features overzichtelijk en gebruiksvriendelijk?’
Binnen het M-lab is er veel te doen voor de developers. Niet alleen zorgen dat de app actueel blijft, maar ook nieuwe features integreren en bestaande features verbeteren. ‘Zo hebben we bijvoorbeeld net de ticketshop vernieuwd’, vertelt de developer. ‘Laatst was op het nieuws dat de NS een nieuwe jongerencampagne begint voor de daluren kaart. Dat hebben wij aangegrepen om de ticketshop te herstructureren.’ Ook de Mijn NS-omgeving binnen de app kreeg een nieuw jasje met meer gebruiksgemak. ‘Je kan nu heel makkelijk je OV-chipkaart scannen met je camera, en dan wordt deze toegevoegd. Super handig!’
Aan nieuwe ideeën voor verbeteringen geen gebrek. Via verschillende kanalen krijgt het team feedback van maar liefst twee miljoen actieve gebruikers met tientallen miljoenen sessies per maand en ook vanuit NS wachten grote innovatieve projecten op hun aftrap. En natuurlijk hebben de developers zelf ook ruimte voor hun eigen input. ‘Omdat we dicht bij Utrecht Centraal werken, reizen we allemaal met de trein. We gebruiken dus elke dag onze eigen app. Dan krijg je vanzelf nieuwe ideeën om te verbeteren. Als ik onderweg ben, zie ik overal mensen die onze app gebruiken. Dan merk je hoeveel impact je hebt. Dat maakt het werk zo gaaf.’
Dankzij de agile werkwijze kunnen de developers snel schakelen. ‘M-lab is een klein, jong team met veel verantwoordelijkheid. Dat trekt mij enorm aan. En het leuke is dat we alle disciplines binnen ons eigen team hebben en heel goed op elkaar ingespeeld zijn. Daardoor kunnen we van begin tot eind ècht iets neerzetten en in korte tijd samen mooie dingen maken.’ De backenders zorgen voor de juiste data, waarna de UX designer en iOS en Android developers samen kijken: Hoe zorgen we voor een optimale gebruikerservaring? En hoe kunnen we dit zó maken dat iOS en Android op dezelfde manier werken? Het iOS team werkt vooral met RxSwift, MVVM-C en Snapkit. Ook daar staat het team nog veel te wachten: ‘Apple heeft recent een nieuw framework voor apps gepresenteerd, SwiftUI. We bekijken de mogelijkheden en onderzoeken hoe we dit framework in de toekomst kunnen gaan toepassen.’
Genoeg werk aan de winkel dus? ‘Zeker weten! Het afgelopen jaar hebben we ons met een heel nieuw team onder andere gefocust op het opschonen van de code. Nu kunnen we steeds meer met nieuwe projecten aan de slag.’ Zorgeloos reizen met de NS-app dus, niet alleen van station tot station, maar ook steeds meer van deur tot deur. ‘NS werkt nu aan een eigen backend waarmee je van deur tot deur kunt plannen. Dat is een enorm project dat we straks ook in de app gaan verwerken. Grote kans dat je als developer daarmee aan de slag gaat!’
Freek
“Komend weekend ga ik naar een feestje en dan pak ik weer een OV-fiets. Dat is natuurlijk supergaaf als ik eraan gewerkt heb.” Freek Claessen is projectmanager bij NS-stations services. Hij werkt dagelijks aan de OV-fiets, OV-Ebike, de (onbemande) fietsenstallingen, toiletten en bagagekluizen.
Vandaag viert Ismail Amghar het Offerfeest. Ismail, Product Owner vertelt: “jaarlijks mag ik bij NS drie christelijke feestdagen omruilen voor drie niet-christelijke feestdagen. Dankzij deze regeling kan ik tijdens het Offerfeest gewoon vrij zijn en bijvoorbeeld met kerst werken. Ik vind dit echt een geweldige regeling, omdat ik zo elk jaar tijdens islamitische feesten zoals het Suikerfeest en het Offerfeest zonder problemen vrij kan nemen.”
Ala
Ik werk als Robotic Process Automation Developer. Dat houdt in dat ik bedrijfsprocessen automatiseer voor collega’s die repeterend werk doen. Een bot kan een hoop handmatig werk overnemen, zoals een tool die de kosten van een vervangend vervoersbewijs teruggeeft wanneer reizigers hun ov-kaart zijn vergeten mee te nemen.
Voor een goede werking van deze website worden cookies gebruikt. Cookies zijn kleine (tijdelijke) tekstbestanden die door je browser worden opgeslagen. Zo maken we gebruik van functionele cookies om je instellingen te onthouden en van analytische cookies om het gebruik van de website anoniem te analyseren en te verbeteren.