Makkelijk je NS Flex abonnement wijzigen, op het perron nog even upgraden naar de eerste klas of snel een kaartje kopen voor een familielid of misschien wel je trouwe viervoeter; de NS-app zit bomvol nieuwe features. Alles voor een zorgeloze reis. ‘Er is steeds meer mogelijk binnen de app’, vertelt een van de iOS-developers van het M-lab team dat de NS app ontwikkelt. ‘De uitdaging is: hoe houd je een app met zoveel features overzichtelijk en gebruiksvriendelijk?’
Binnen het M-lab is er veel te doen voor de developers. Niet alleen zorgen dat de app actueel blijft, maar ook nieuwe features integreren en bestaande features verbeteren. ‘Zo hebben we bijvoorbeeld net de ticketshop vernieuwd’, vertelt de developer. ‘Laatst was op het nieuws dat de NS een nieuwe jongerencampagne begint voor de daluren kaart. Dat hebben wij aangegrepen om de ticketshop te herstructureren.’ Ook de Mijn NS-omgeving binnen de app kreeg een nieuw jasje met meer gebruiksgemak. ‘Je kan nu heel makkelijk je OV-chipkaart scannen met je camera, en dan wordt deze toegevoegd. Super handig!’
Aan nieuwe ideeën voor verbeteringen geen gebrek. Via verschillende kanalen krijgt het team feedback van maar liefst twee miljoen actieve gebruikers met tientallen miljoenen sessies per maand en ook vanuit NS wachten grote innovatieve projecten op hun aftrap. En natuurlijk hebben de developers zelf ook ruimte voor hun eigen input. ‘Omdat we dicht bij Utrecht Centraal werken, reizen we allemaal met de trein. We gebruiken dus elke dag onze eigen app. Dan krijg je vanzelf nieuwe ideeën om te verbeteren. Als ik onderweg ben, zie ik overal mensen die onze app gebruiken. Dan merk je hoeveel impact je hebt. Dat maakt het werk zo gaaf.’
Dankzij de agile werkwijze kunnen de developers snel schakelen. ‘M-lab is een klein, jong team met veel verantwoordelijkheid. Dat trekt mij enorm aan. En het leuke is dat we alle disciplines binnen ons eigen team hebben en heel goed op elkaar ingespeeld zijn. Daardoor kunnen we van begin tot eind ècht iets neerzetten en in korte tijd samen mooie dingen maken.’ De backenders zorgen voor de juiste data, waarna de UX designer en iOS en Android developers samen kijken: Hoe zorgen we voor een optimale gebruikerservaring? En hoe kunnen we dit zó maken dat iOS en Android op dezelfde manier werken? Het iOS team werkt vooral met RxSwift, MVVM-C en Snapkit. Ook daar staat het team nog veel te wachten: ‘Apple heeft recent een nieuw framework voor apps gepresenteerd, SwiftUI. We bekijken de mogelijkheden en onderzoeken hoe we dit framework in de toekomst kunnen gaan toepassen.’
Genoeg werk aan de winkel dus? ‘Zeker weten! Het afgelopen jaar hebben we ons met een heel nieuw team onder andere gefocust op het opschonen van de code. Nu kunnen we steeds meer met nieuwe projecten aan de slag.’ Zorgeloos reizen met de NS-app dus, niet alleen van station tot station, maar ook steeds meer van deur tot deur. ‘NS werkt nu aan een eigen backend waarmee je van deur tot deur kunt plannen. Dat is een enorm project dat we straks ook in de app gaan verwerken. Grote kans dat je als developer daarmee aan de slag gaat!’
“Wat ik mooi vind aan NS is de diversiteit, flexibiliteit en het respect naar elkaar. We geven echt om onze collega’s en staan voor iedereen open.” vertelt Wesam Alkfere trots. “Collega’s zijn hier heel open-minded om samen te werken met mensen verschillende culturen. Ik denk dat je op die manier ook het beste talent aan kan trekken.”
Dennis
"Als Local Information Security Officer (LISO) is het onder andere mijn taak om teams weerbaar te maken tegen cyber security-aanvallen. NS heeft een complexe infrastructuur met veel ‘deurtjes’ en daardoor veel aanvalsmogelijkheden."
Isaiah
"Ik volg een IT-traineeship van twee jaar bij NS. Nu werk ik bij NS International. Daar houd ik me bezig met het verbeteren van de NS International-reisapp en daarmee dus ook de reisondersteuning voor klanten. Zo voegen we bijvoorbeeld meer meldingen in de app toe wanneer een reis niet volgens planning verloopt. En werken we aan een mooier design."
Voor een goede werking van deze website worden cookies gebruikt. Cookies zijn kleine (tijdelijke) tekstbestanden die door je browser worden opgeslagen. Zo maken we gebruik van functionele cookies om je instellingen te onthouden en van analytische cookies om het gebruik van de website anoniem te analyseren en te verbeteren.