Het ontwikkelen en herformuleren van een saucijzenbroodje voor Kiosk op het station kan wel tot een jaar duren. Ook achter de verse pastasauzen voor Julia's schuilt een heel proces.
Ik stuur een team aan van Category Managers en Supply Chain Beheerders. Wij zijn ervoor verantwoordelijk dat Kiosk, Stationshuiskamer, Julia's en de Grab&Go automaten op het station gevuld zijn met de juiste producten voor de reiziger. Dat bepalen we door analyses te maken voor het assortiment, trend & ontwikkelingen in de markt te volgen en door met klantonderzoek al ver vooruit te kijken: wat wil de reiziger volgend jaar graag eten onderweg?
Er komt veel bij kijken, van recepturen ontwikkelen en bepalen met leveranciers, tot onderhandelingen en het gehele logistieke proces in goede banen leiden.
Als mijn team een product of concept bedenkt voor Stationshuiskamer, vraag ik altijd: hoe kunnen de medewerkers in de winkel ermee uit de voeten? Ik ben ervoor verantwoordelijk dat de concepten en producten die we bedenken ook operationeel uitgevoerd kunnen worden. Ook dienen deze concepten of producten bij te dragen aan onze bedrijfsvoering en aan te sluiten bij de vraag van onze reiziger.
In mijn leidinggevende functie ben ik een verbinder en een aanspreekpunt. Tussen mijn team, de operationele tak en andere Teammanagers. Als ik zelf wil sparren, ga ik naar mijn eigen manager of de Business Managers van Retail.
Ik heb bij NS een persoonlijk leiderschapstraining gevolgd. Daar leerde ik om minder vanuit mijn hoofd en meer vanuit mijn hart leiding te geven. Dat betekent minder het team het laten doen zoals ik het zou doen en meer ruimte geven om ze hun eigen aanpak te laten ontwikkelen.
Hoe bouwen we Kiosk, Stationshuiskamer, Julia's en de Grab&Go automaten volgend jaar uit? Hoe maken we het aanbod gezonder en kunnen we plastic reduceren? Dat soort vragen werden deze week beantwoord in de presentaties van de commercieplannen.
De teams van de afdelingen marketing, format- en category management werken maanden aan de nieuwe plannen en presenteerden het aan elkaar, de Teammanagers, waaronder ikzelf en de Business Controller. Wij stelden vragen, gaven feedback en daagden de team uit om de laatste puntjes op de i te zetten.
De sfeer tijdens de meeting was heel positief en energiek. Ook de plannen waren creatief, ambitieus en interessant: er komen bijvoorbeeld meer plantaardige producten aan, in de pastasauzen van Julia's komt extra groente en we gaan meer inzetten op sociale media.
"Als CRM-specialist houd ik me bezig met het bedenken, uitvoeren en evalueren van e-mailcampagnes. Met als doel om reizigers te inspireren om vaker met de trein te reizen. Je kan dat als e-mailmarketeer op verschillende manieren aanpakken. Er zijn zoveel kansen om te verbeteren. Dat vraagt wel om een goede focus, want je kan niet alles tegelijkertijd doen."
"Ik werk bij het Innovatieplatform. Het doel van het Innovatieplatform is het aanjagen van technologische innovaties en innovatiecultuur. Dit doen we door NS’ers te inspireren, met elkaar te verbinden en teams te helpen bij het verder brengen van hun ideeën. NS is vrij breed, dus er is veel kennis. Het is mooi als we van elkaar kunnen leren en elkaar kunnen helpen. Er zijn zoveel kansen als het om innovatie gaat."
"Deze vacature sprak me aan, omdat ik werkelijk géén idee had van het bestaan van deze functie. Vroeger reisde ik als student regelmatig met de trein. Dan heb je ook wel eens te maken met een storing, waardoor je wat later op school komt. Als reiziger begreep ik toen nog niet wat er allemaal bij zo’n storing komt kijken. Ik wilde weten wat er allemaal achter zat. Ik was echt nieuwsgierig."