“Als ik heel de puzzel bij elkaar weet te leggen en het laatste stukje valt op zijn plek, dan ben ik toch wel trots.” Bart Vrancken is Logistiek coördinator in het Regionaal Besturingscentrum Rotterdam. Binnen zijn team is hij verantwoordelijk voor het soepel laten verlopen van de dienstregeling rond Den Haag Centraal.
Bart legt uit: “Ik vergelijk het altijd met de brandweer. Als er niets geks gebeurt, hoef ik niet veel te doen, maar als er wat gebeurt is het gelijk rennen. En dat rennen doe ik altijd met de reiziger in mijn achterhoofd. Hoe sneller en beter mijn oplossing is, hoe minder last de reiziger zal ondervinden. We zetten als Regionaal Besturingscentrum natuurlijk alles op alles om te voorkomen dat de dienstregeling rond Den Haag Centraal stilvalt.”
NS
Bart is nog niet lang in dienst bij NS: “Ik heb hiervoor al best veel verschillende banen gehad. Ik ben bij NS terechtgekomen via mijn broertje. Hij is al lange tijd in dienst bij NS. Hij is ook Medewerker Rangeren geweest op een Regionaal Besturingscentrum en sinds kort heeft hij de overstap gemaakt naar het Materieel Regelcentrum. Via hem kwam ik bij de vacature voor Medewerker Rangeren terecht. Mijn broertje heeft mij toen aangedragen en zo ben ik uiteindelijk op sollicitatiegesprek gegaan. De gesprekken verliepen goed en nu ben ik dus alweer even in dienst bij NS. En nog altijd heb ik geen spijt van mijn keuze om bij NS te solliciteren.”
Regionaal Besturingscentrum
Als medewerker op één van de Regionale Besturingscentra in Nederland zorg je er dag en nacht voor dat de dienstregeling volgens plan verloopt. Bart legt uit: “Als er een kapotte trein is, een trein plotseling vies blijkt te zijn of als er andere problemen zijn dan komt het Besturingscentrum in actie. Ik zit vaak samen met een collega voor de korte termijn en een collega voor de lange tijd. En wat wij dan eigenlijk doen, is kijken waar we treinen vandaan kunnen halen zodat de dienstregeling toch blijft kloppen. Een uiterste optie is een trein laten vervallen, maar dat probeer ik natuurlijk altijd te voorkomen.”
Binnen het werk op een Regionaal Besturingscentrum heb je direct invloed op de reis van talloze reizigers: “Je hebt de reiziger altijd in je achterhoofd. Ik denk vaak aan hoe ik het zou vinden als er een trein uitvalt of als het een kortere trein wordt. Dat motiveert wel enorm om goed en snel te handelen. Het is vaak een gecompliceerde puzzel die snel opgelost moet worden. Ik wil het team op het station zo snel mogelijk instructies geven zodat ook zij weten wat er verwacht wordt en het treinverkeer op gang blijft.”
Leren en experimenteren
De functie van Medewerker Rangeren is in het begin best ingewikkeld. Bart legt uit: “Er zijn twee manieren om bij een Regionaal Besturingscentrum terecht te komen. Van binnen het spoor of van buiten het spoor. Ik kwam van buiten het spoor en moest dus nog wel wat leren over terminologie en de namen van het NS materieel. Er wordt veel met cijfers en afkortingen geroepen als je aan het werk bent. Hoe meer je leert, hoe meer je ook gaat begrijpen wat er nou echt gezegd wordt.”
“De begeleiding bij NS is gelukkig erg goed. Je krijgt een paar lessen en je zit veel samen met je begeleider. Uiteindelijk gaan er wel kwartjes vallen en gaat het uitvoeren van je werk steeds beter. Maar echt leren doe je uiteindelijk toch door zelf te experimenteren. Fouten maken hoort daar ook bij, maar zolang je van de fouten leert is er niets aan de hand.” Binnen het Regionaal Besturingscentrum ben je ook nooit echt uitgeleerd: “Nog steeds leer ik elke dag dingen bij. Bijvoorbeeld wat handige trucjes om mijn werk wat makkelijker te maken. Het is tof om te blijven leren.”
Toekomst
Doordat Bart nog altijd nieuwe dingen leert binnen zijn huidige functie zit hij voorlopig nog wel op zijn plek: “Ik ga nog steeds met veel plezier naar mijn werk. De functie is heel divers en elke dag is het weer een verrassing welke puzzels er op je pad komen. Ik heb nog lang niet het gevoel dat ik uitgeleerd ben, maar ik weet natuurlijk wel dat er genoeg kansen zijn binnen NS. Dat zie ik aan mijn broertje die de overstap naar een andere functie heeft gemaakt. Ook veel van mijn collega’s hebben bijvoorbeeld eerst op de trein gewerkt. Het hoeft niet eens een stap naar boven te zijn. Een stap naar links of rechts is binnen NS ook een mogelijkheid. Voor mij is dat nu nog niet aan de orde, maar het is fijn om te weten dat de kansen er zijn.”
Meer weten over het werken op een Regionaal Besturingscentrum? Lees dan hier meer: Logistiek & Uitvoering | Werken bij NS
Emma
Hoe is het om te werken als machinist bij NS? Hoe bestuur je een trein als je geen stuur hebt en is het moeilijk? In deze aflevering klimmen we op de bok met Emma.
Kim
Hoe is het om te werken als medewerker Veiligheid & Service bij NS? Is het de hele dag alleen maar achter zwartrijders aanrennen en boetes schrijven? In deze aflevering gaan we op pad met Kim.
Geertje
Hoe is het om te werken als monteur bij NS? Kan je uit de voeten met een rol duct tape en een bus WD-40 of is het wat ingewikkelder? In deze aflevering inspecteren we een trein met Geertje.
Wij, en derde partijen, maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website goed functioneert, om jouw voorkeuren op te slaan, om inzicht te verkrijgen in bezoekersgedrag, maar ook voor marketing en social media doeleinden (laten zien van gepersonaliseerde advertenties). Door op ‘Accepteren’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies. In onze Cookieverklaring kun je meer lezen over de cookies die wij gebruiken en kun je jouw voorkeuren opslaan of wijzigen. Door ‘Weigeren’ te klikken ga je alleen akkoord met het gebruik van functionele cookies.