Onderhoud is traditioneel gebaseerd op vaste termijnen en vaste werkzaamheden per onderhoudsbeurt. Hoe zou een andere, meer flexibele aanpak kunnen werken? Wat zijn de voor- en nadelen, de kosten en de baten? Typisch een voorbeeld van procesinnovatie. Bij risk based maintenance, of liever: performance centered maintenance, zoeken we de grenzen van het technisch onderhoud op. Daarvoor analyseren we het materieel serie voor serie, stuk voor stuk op het onderhoudsregime. Waar kan het beter, hoe kunnen we de beschikbaarheid van de treinen verhogen en het onderhoud efficiënter maken?
Via een Pareto-analyse is vastgesteld in welke materieelserie, en binnen die serie in welke systemen het meeste verbeterpotentieel zit. Dat is echt een vernieuwende aanpak binnen de spoorindustrie. Overigens weten we wat we doen: in bijvoorbeeld de luchtvaart is hiermee al ruime ervaring opgedaan.
Een van de uitkomsten: nieuwe onderhoudsvisie op de deur- en remsystemen van de Sprinter Light Train. Zo bevat het deursysteem een eindschakelaar die ervoor zorgt dat de deuren opengaan als de klaptreden naar buiten gekomen zijn. Uit analyses blijkt dat we wel érg vaak inspecteren zonder dat er iets wordt gevonden. Een goede mogelijkheid dus om de inspecties te richten op andere onderdelen en dus uiteindelijk onze tijd te besteden aan verbeteringen waar de reiziger meer aan heeft.
"Toen ik vier jaar was, kreeg ik mijn eerste modeltrein. Sindsdien ging ik ieder weekend naar het Spoorwegmuseum en ontwikkelde ik een interesse in techniek. De spoorwegen bleven me al die tijd interesseren. Nu ben ik storingsmonteur en controleer ik de binnen- en buitenkant van treinen. Bijvoorbeeld de koppelingen, de kabels en de lampen die branden. Ook lees ik storingen uit en doe ik remproeven. Ik heb dus van mijn hobby mijn werk gemaakt."
Reliability engineers voeren onder meer statistische analyses uit. Die verbinden ze met het technisch inzicht dat nodig is om de ernst van een storing of defect te kunnen inschatten, te kunnen beslissen wat er met de trein moet gebeuren, en zo objectief te kunnen beoordelen wat er speelt binnen een specifieke materieelserie.
Reliability engineers voeren onder meer statistische analyses uit. Die verbinden ze met het technisch inzicht dat nodig is om de ernst van een storing of defect te kunnen inschatten, te kunnen beslissen wat er met de trein moet gebeuren, en zo objectief te kunnen beoordelen wat er speelt binnen een specifieke materieelserie.