Onderhoud is traditioneel gebaseerd op vaste termijnen en vaste werkzaamheden per onderhoudsbeurt. Hoe zou een andere, meer flexibele aanpak kunnen werken? Wat zijn de voor- en nadelen, de kosten en de baten? Typisch een voorbeeld van procesinnovatie. Bij risk based maintenance, of liever: performance centered maintenance, zoeken we de grenzen van het technisch onderhoud op. Daarvoor analyseren we het materieel serie voor serie, stuk voor stuk op het onderhoudsregime. Waar kan het beter, hoe kunnen we de beschikbaarheid van de treinen verhogen en het onderhoud efficiënter maken?
Via een Pareto-analyse is vastgesteld in welke materieelserie, en binnen die serie in welke systemen het meeste verbeterpotentieel zit. Dat is echt een vernieuwende aanpak binnen de spoorindustrie. Overigens weten we wat we doen: in bijvoorbeeld de luchtvaart is hiermee al ruime ervaring opgedaan.
Een van de uitkomsten: nieuwe onderhoudsvisie op de deur- en remsystemen van de Sprinter Light Train. Zo bevat het deursysteem een eindschakelaar die ervoor zorgt dat de deuren opengaan als de klaptreden naar buiten gekomen zijn. Uit analyses blijkt dat we wel érg vaak inspecteren zonder dat er iets wordt gevonden. Een goede mogelijkheid dus om de inspecties te richten op andere onderdelen en dus uiteindelijk onze tijd te besteden aan verbeteringen waar de reiziger meer aan heeft.
Lisa
Je talent voor techniek inzetten voor een maatschappelijk doel: bij NS kan het! We spraken met Lisa Ye over haar uitdagende traineeship bij NS en over haar ambities en idealen voor de toekomst. Een gesprek over kansen grijpen, nieuwe dingen leren en keuzes maken na je studie.
Sinéad
Sinéad Overman werkt al tien jaar bij NS. Ze begon als machinist en is nu zes maanden teamleider techniek bij Onderhoud & Service. "Ik stuur monteurs aan die storingen oplossen en treinen controleren. Mijn taak is ervoor zorgen dat zij hun werk goed kunnen doen, met de juiste middelen en ondersteuning."
Karim
Wat maakt een traineeship zo’n waardevolle start van je carrière? En waarom is dit voor starters vaak een betere keus dan een normale baan? We gingen in gesprek met Karim Bayoumy over hoe zijn traineeship bij NS hem de kans biedt om te groeien, te experimenteren en impact te maken op het treinverkeer in binnen- en buitenland.
Wij, en derde partijen, maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website goed functioneert, om jouw voorkeuren op te slaan, om inzicht te verkrijgen in bezoekersgedrag, maar ook voor marketing en social media doeleinden (laten zien van gepersonaliseerde advertenties). Door op ‘Accepteren’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies. In onze Cookieverklaring kun je meer lezen over de cookies die wij gebruiken en kun je jouw voorkeuren opslaan of wijzigen. Door ‘Weigeren’ te klikken ga je alleen akkoord met het gebruik van functionele cookies.