Onderhoud is traditioneel gebaseerd op vaste termijnen en vaste werkzaamheden per onderhoudsbeurt. Hoe zou een andere, meer flexibele aanpak kunnen werken? Wat zijn de voor- en nadelen, de kosten en de baten? Typisch een voorbeeld van procesinnovatie. Bij risk based maintenance, of liever: performance centered maintenance, zoeken we de grenzen van het technisch onderhoud op. Daarvoor analyseren we het materieel serie voor serie, stuk voor stuk op het onderhoudsregime. Waar kan het beter, hoe kunnen we de beschikbaarheid van de treinen verhogen en het onderhoud efficiënter maken?
Via een Pareto-analyse is vastgesteld in welke materieelserie, en binnen die serie in welke systemen het meeste verbeterpotentieel zit. Dat is echt een vernieuwende aanpak binnen de spoorindustrie. Overigens weten we wat we doen: in bijvoorbeeld de luchtvaart is hiermee al ruime ervaring opgedaan.
Een van de uitkomsten: nieuwe onderhoudsvisie op de deur- en remsystemen van de Sprinter Light Train. Zo bevat het deursysteem een eindschakelaar die ervoor zorgt dat de deuren opengaan als de klaptreden naar buiten gekomen zijn. Uit analyses blijkt dat we wel érg vaak inspecteren zonder dat er iets wordt gevonden. Een goede mogelijkheid dus om de inspecties te richten op andere onderdelen en dus uiteindelijk onze tijd te besteden aan verbeteringen waar de reiziger meer aan heeft.
Philippe
Philippe is geruime tijd werkzaam bij NS en werkt nu als praktijkopleider en stagebegeleider bij de TechniekFabriek in het Brabantse Berkel-Enschot. "Ik leid jonge techneuten op om te werken aan de treinen van NS. Ik begeleid ze op alle vlakken: van techniek tot loopbaanontwikkeling. Daarnaast ben ik stagebegeleider. In totaal coach ik veertien studenten. Het is een leuke en dynamische bedoening hier. Geen dag is hetzelfde."
Kieran
Studeren, maar óók de handen uit de mouwen steken. Dat zag Kieran (22) wel zitten. En dus meldde hij zich bij de TechniekFabriek aan als leerling-monteur: “Een theoretische opleiding is niet voor mij weggelegd. Ik wil juist met mijn handen werken.”
Als alles goed gaat, kunnen treinen met vlakke plaatsen op de wielen vanaf de herfst 2024 naar de splinternieuwe kuilwielenbank bij het onderhoudsbedrijf in Leidschendam. Ze kunnen, na een behandeling van 20 minuten per wielas, met perfect ronde wielen de dienstregeling weer inrollen. Lees hier meer over de nieuwe kuilwielenbank.
Wij, en derde partijen, maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website goed functioneert, om jouw voorkeuren op te slaan, om inzicht te verkrijgen in bezoekersgedrag, maar ook voor marketing en social media doeleinden (laten zien van gepersonaliseerde advertenties). Door op ‘Accepteren’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies. In onze Cookieverklaring kun je meer lezen over de cookies die wij gebruiken en kun je jouw voorkeuren opslaan of wijzigen. Door ‘Weigeren’ te klikken ga je alleen akkoord met het gebruik van functionele cookies.