Marjolijn Somers is category manager bij NS Stations. In deze functie is zij verantwoordelijk voor het food-assortiment bij formules zoals Kiosk, Julia’s en StationsHuiskamer. Elk jaar maken Marjolijn en haar collega’s categorieplannen die richting geven aan de ontwikkeling van assortimentsgroepen. Op basis van trends, afzetcijfers en klantonderzoeken kijken ze goed naar de behoefte van reizigers. Als hieruit blijkt dat een product verbeterd kan worden, gaat Marjolijn ermee aan de slag.
“Bij NS vinden we verantwoord retailen heel belangrijk. Dit wil zeggen dat wij de bewuste keuze voor de reiziger makkelijker willen maken. Ook uit ons klantonderzoek blijkt altijd: de reiziger wil een gezonder assortiment op het station.” Toch staan de saucijzenbroodjes en kaasbroodjes nog altijd in de top vijf van de afzetcijfers. Ik kan je vertellen: deze zijn niet echt gezond. Daarom moet je gaan kijken hoe je die bewuste keuze makkelijker kan maken.”
Marjolijn is gaan nadenken over de categorie sandwiches, waar zij verantwoordelijk voor is. “Het Voedingscentrum geeft aan: een bewuste keuze is 100% volkorenbrood. Dus dan ga ik schakelen met onze leverancier, die een bakker opzoekt die geschikt volkorenbrood bakt. Vervolgens volgt een fase van ontwikkelen en finetunen. We hebben in dit geval gekozen voor twee kleuren volkoren brood: een lichte en een donkere variant. Dit zodat bijvoorbeeld het broodje bacon egg, dat normaal op een wit broodje zit, op een lichte variant kan. Dat schrikt reizigers niet gelijk af, maar het is wel 100% volkoren.”
Ook is Marjolijn bezig met een nieuw concept voor wraps. “Dit is een heel leuk concept dat we binnenkort willen implementeren. We hebben één soort wrap genomen, die we plantaardig gemaakt hebben. Ook hier laten we mensen vrij onbewust gezonder eten. Het ‘vlees’ in de wrap is namelijk gemaakt van groente, maar toch heeft het echt de structuur van vlees. Ik heb het een aantal carnivoren laten proeven en die hadden allemaal niet in de gaten dat het geen vlees was.”
Als de nieuwe recepturen bedacht en getest zijn, gaan ze de schappen in. “We kiezen er niet altijd voor om veranderingen aan de grote klok te hangen. Veel mensen zeggen namelijk dat ze geen volkoren lusten of schrikken af van het woord plantaardig.” Na de implementatie van het 100% volkorenbrood werd geen verschil in afzetcijfers gemerkt. Ook de mensen die Marjolijn en haar team aanspraken, gaven aan dat alles naar wens was. “Toen we vertelden dat het brood 100% volkoren was, zeiden ze ‘oh, dat is eigenlijk wel heel goed’. Als je de stap durft te nemen, zie je dat het eigenlijk geen gevolgen heeft.”
Marjolijn vindt dat ze veel afwisseling en vrijheid in haar werk heeft. “De ene dag ga ik op bezoek bij een leverancier voor een product tasting, de andere dag ben ik bezig met een schapmutatie. Je bent bezig met testen, maar ook zorgen dat de producten de winkel in komen. Daarvoor schakel je met allerlei stakeholders, bijvoorbeeld de afdeling marketing om onze producten te promoten. Die diversiteit vind ik erg fijn. Ook kan ik mijn dag indelen zoals ik het zelf wil. Ik ben verantwoordelijk voor mijn eigen categorieën en werkzaamheden. Het gaat bij ons echt om de output, hoe ik die realiseer is aan mij. Dat geeft een vrij gevoel. En ondertussen kun je altijd om hulp vragen.”
Volgens Marjolijn kan je je binnen NS telkens blijven ontwikkelen. “Elk jaar doen wij bijvoorbeeld twee grote schapmutaties. Dan denk je: dat doe je elk jaar, dus op gegeven moment weet je het wel. Maar dat is zo’n complex proces, elke keer weten we het weer een stukje te optimaliseren.” Ook volgde Marjolijn een masterclass persoonlijk leiderschap. “Dit kregen we vanuit NS aangeboden. Er waren zes sessies, waarin de focus ligt op jezelf. Onderwerpen die aan bod kwamen waren: wat maakt me nou eigenlijk gelukkig en waar krijg ik energie van? Na het doen van een persoonlijkheidstest van slechts vijfentwintig vragen, kreeg ik een heel verslag over wie ik ben. Dat gaf mij veel herkenning en het verklaart veel over hoe ik op dingen reageer. Ik kan iedereen aanraden deze masterclass te volgen.”
‘Verticaal doorgroeien’ hoeft voor Marjolijn niet. “Ik heb niet de behoefte om richting een leidinggevende functie te gaan. In het verleden ben ik van format marketeer naar category manager gegaan. Door horizontaal te groeien verbreed ik mijn kennis van categorieën, leveranciers en productgroepen. Mijn functie heeft eigenlijk al alles wat ik leuk vind. Ik mag producten ontwikkelen, leveranciers bezoeken en zien hoe producten worden gemaakt. Mijn werk is erg divers en altijd in ontwikkeling.”
Wil jij ook afwisselend werk bij een duurzame organisatie? Bekijk hier onze vacatures.
"Ik ben bouwkundige bij NS en mijn taak is om de stations te onderhouden en er mooi uit te laten zien. Lekkages, schilderwerk en dakdekking vallen allemaal binnen mijn verantwoordelijkheid. Ik ga dan ook vaak op pad met een loodgieter of dakdekker. Daarnaast ga ik eens per jaar naar alle stations binnen mijn gebied voor een controle.''
‘Een van mijn taken is de reiziger zich veilig te laten voelen. En als ik één ding heb geleerd in dit vreemde jaar, is dat je dat doet door persoonlijk contact.’ Toevallig, want Predeep kwam zo twee jaar geleden ook bij NS terecht: hij sprak op het station met medewerkers Veiligheid & Service en solliciteerde enthousiast.
Vandaag is het Keti Koti. Deze dag leeft ook bij NS. Collega’s deelden hun gedachten erover. Onder meer door campagnes zoals ‘Ik neem vrij op 1 juli, tot we allemaal vrij zijn’ is er nu meer aandacht voor de dag dan ooit hiervoor. NS staat als organisatie midden in de Nederlandse samenleving en vindt het belangrijk dat mensen zich er thuis voelen. En daar zetten we ons samen voor in.