De bewuste keuze makkelijker maken

Marjolein Somers category manager

Marjolijn Somers is category manager bij NS Stations. In deze functie is zij verantwoordelijk voor het food-assortiment bij formules zoals Kiosk, Julia’s en StationsHuiskamer. Elk jaar maken Marjolijn en haar collega’s categorieplannen die richting geven aan de ontwikkeling van assortimentsgroepen. Op basis van trends, afzetcijfers en klantonderzoeken kijken ze goed naar de behoefte van reizigers. Als hieruit blijkt dat een product verbeterd kan worden, gaat Marjolijn ermee aan de slag.

Gezonder aanbod 

“Bij NS vinden we verantwoord retailen heel belangrijk. Dit wil zeggen dat wij de bewuste keuze voor de reiziger makkelijker willen maken. Ook uit ons klantonderzoek blijkt altijd: de reiziger wil een gezonder assortiment op het station.” Toch staan de saucijzenbroodjes en kaasbroodjes nog altijd in de top vijf van de afzetcijfers. Ik kan je vertellen: deze zijn niet echt gezond. Daarom moet je gaan kijken hoe je die bewuste keuze makkelijker kan maken.” 

Donker en licht volkorenbrood 

Marjolijn is gaan nadenken over de categorie sandwiches, waar zij verantwoordelijk voor is. “Het Voedingscentrum geeft aan: een bewuste keuze is 100% volkorenbrood. Dus dan ga ik schakelen met onze leverancier, die een bakker opzoekt die geschikt volkorenbrood bakt. Vervolgens volgt een fase van ontwikkelen en finetunen. We hebben in dit geval gekozen voor twee kleuren volkoren brood: een lichte en een donkere variant. Dit zodat bijvoorbeeld het broodje bacon egg, dat normaal op een wit broodje zit, op een lichte variant kan. Dat schrikt reizigers niet gelijk af, maar het is wel 100% volkoren.”  

Plantaardige wraps 

Ook is Marjolijn bezig met een nieuw concept voor wraps. “Dit is een heel leuk concept dat we binnenkort willen implementeren. We hebben één soort wrap genomen, die we plantaardig gemaakt hebben. Ook hier laten we mensen vrij onbewust gezonder eten. Het ‘vlees’ in de wrap is namelijk gemaakt van groente, maar toch heeft het echt de structuur van vlees. Ik heb het een aantal carnivoren laten proeven en die hadden allemaal niet in de gaten dat het geen vlees was.” 

De stap durven zetten 

Als de nieuwe recepturen bedacht en getest zijn, gaan ze de schappen in. “We kiezen er niet altijd voor om veranderingen aan de grote klok te hangen. Veel mensen zeggen namelijk dat ze geen volkoren lusten of schrikken af van het woord plantaardig.” Na de implementatie van het 100% volkorenbrood werd geen verschil in afzetcijfers gemerkt. Ook de mensen die Marjolijn en haar team aanspraken, gaven aan dat alles naar wens was. “Toen we vertelden dat het brood 100% volkoren was, zeiden ze ‘oh, dat is eigenlijk wel heel goed’. Als je de stap durft te nemen, zie je dat het eigenlijk geen gevolgen heeft.” 

"Door horizontaal te groeien verbreed ik mijn kennis van categorieën, leveranciers en productgroepen. Mijn functie heeft eigenlijk al alles wat ik leuk vind."

Het gaat om de output 

Marjolijn vindt dat ze veel afwisseling en vrijheid in haar werk heeft. “De ene dag ga ik op bezoek bij een leverancier voor een product tasting, de andere dag ben ik bezig met een schapmutatie. Je bent bezig met testen, maar ook zorgen dat de producten de winkel in komen. Daarvoor schakel je met allerlei stakeholders, bijvoorbeeld de afdeling marketing om onze producten te promoten. Die diversiteit vind ik erg fijn. Ook kan ik mijn dag indelen zoals ik het zelf wil. Ik ben verantwoordelijk voor mijn eigen categorieën en werkzaamheden. Het gaat bij ons echt om de output, hoe ik die realiseer is aan mij. Dat geeft een vrij gevoel. En ondertussen kun je altijd om hulp vragen.” 

Blijven ontwikkelen 

Volgens Marjolijn kan je je binnen NS telkens blijven ontwikkelen. “Elk jaar doen wij bijvoorbeeld twee grote schapmutaties. Dan denk je: dat doe je elk jaar, dus op gegeven moment weet je het wel. Maar dat is zo’n complex proces, elke keer weten we het weer een stukje te optimaliseren.” Ook volgde Marjolijn een masterclass persoonlijk leiderschap. “Dit kregen we vanuit NS aangeboden. Er waren zes sessies, waarin de focus ligt op jezelf. Onderwerpen die aan bod kwamen waren: wat maakt me nou eigenlijk gelukkig en waar krijg ik energie van? Na het doen van een persoonlijkheidstest van slechts vijfentwintig vragen, kreeg ik een heel verslag over wie ik ben. Dat gaf mij veel herkenning en het verklaart veel over hoe ik op dingen reageer. Ik kan iedereen aanraden deze masterclass te volgen.” 

Horizontaal groeien 

‘Verticaal doorgroeien’ hoeft voor Marjolijn niet. “Ik heb niet de behoefte om richting een leidinggevende functie te gaan. In het verleden ben ik van format marketeer naar category manager gegaan. Door horizontaal te groeien verbreed ik mijn kennis van categorieën, leveranciers en productgroepen. Mijn functie heeft eigenlijk al alles wat ik leuk vind. Ik mag producten ontwikkelen, leveranciers bezoeken en zien hoe producten worden gemaakt. Mijn werk is erg divers en altijd in ontwikkeling.” 

Wil jij ook afwisselend werk bij een duurzame organisatie? Bekijk hier onze vacatures.

Verhalen van onze mensen

"Kalmte bewaren bij onrust, dat leer ik in deze functie goed."

Als Rutger Bouw (25) niet aan het werk is, reist hij graag door Europa. Als het kan, zoveel mogelijk met de trein. En al die reiservaring komt goed van pas bij zijn functie als Servicemedewerker Internationaal. “Aan de balie kunnen we die persoonlijke touch meer bieden dan via een app of website.”

Dat reizigers mij ook aanspreken als ik niet aan het werk ben, dat is heel mooi

“Het contact met de reizigers die hier vaak dagelijks hun fiets komen stallen, dat is voor mij enorm waardevol.” Leon van Ham is fietsenmaker in de fietsenstalling op Station Tilburg. Binnen deze functie repareert Leon fietsen van reizigers. Ook repareert hij regelmatig OV-fietsen zodat er altijd genoeg fietsen beschikbaar zijn in de fietsenstalling: “Ik doe dit werk inmiddels 43 jaar in dezelfde fietsenstalling en nog altijd met veel plezier. Drie maanden lang heb ik een andere baan geprobeerd, maar al snel begon ik de fietsenstalling te missen. Naast een korte onderbreking voor mijn militaire dienst ben ik daarom altijd in de fietsenstalling blijven werken.”

Werken aan de toekomst in ‘the store of the future’

“Een glazen bol waarin ik zou kunnen zien waar toekomstige reizigers behoefte aan hebben zou fantastisch zijn.” Semih Turan is Business Developer bij NS Stations. Binnen deze functie is hij constant bezig met het verbeteren van de verschillende winkels op het station: “Het inspelen op toekomstige trends en toekomstige behoeftes van de reiziger is een belangrijk deel van mijn functie. Ik ben veel bezig met kansen zien, kansen benutten en kansen creëren.”

NS vacature alert

Jouw droombaan in je mailbox?

Mis nooit meer jouw ideale vacature met onze persoonlijke vacature alerts.