“Dat reizigers mij ook aanspreken als ik niet aan het werk ben, dat is heel mooi”

Fietsenmaker NS
“Het contact met de reizigers die hier vaak dagelijks hun fiets komen stallen, dat is voor mij enorm waardevol.” Leon van Ham is fietsenmaker in de fietsenstalling op Station Tilburg. Binnen deze functie repareert Leon fietsen van reizigers. Ook repareert hij regelmatig OV-fietsen zodat er altijd genoeg fietsen beschikbaar zijn in de fietsenstalling: “Ik doe dit werk inmiddels 43 jaar in dezelfde fietsenstalling en nog altijd met veel plezier. Drie maanden lang heb ik een andere baan geprobeerd, maar al snel begon ik de fietsenstalling te missen. Naast een korte onderbreking voor mijn militaire dienst ben ik daarom altijd in de fietsenstalling blijven werken.”  
De oude fietsenstalling
“Toen ik begon met het werken in de fietsenstalling was dat nog in de oude rijwielstalling onder het station. Als er dan een zware trein over het spoor reed, moest je stoppen met je gesprek. Door de houten balken was er een enorme herrie, maar dat had wel charme. De situatie van toen is echt niet te vergelijken met het station van nu.” Leon is in de tijd van de oude stalling begonnen als stallingsmedewerker: “Het klussen aan fietsen heb ik pas later geleerd. Ik ben ooit begonnen met wat bandjes plakken en uiteindelijk ga je dan steeds meer proberen. Ik haalde fietsen uit elkaar en legde de onderdelen op de werkbank zodat ik ongeveer wist hoe het in elkaar moest worden gezet. En natuurlijk ging dat ook wel eens mis, maar door dat proberen leer je wel veel. Er waren bovendien altijd collega’s die je weer konden helpen. Nu doe ik vrijwel alles, al zit er tegenwoordig ook steeds meer techniek in de fietsen. Het zou mij dan ook niet verbazen als we binnenkort een cursus gaan krijgen voor het repareren van de modernste fietsen.” 
Contact met de reizigers
Het leukste aan het werk vindt Leon het contact met de reizigers: “Ik werk al 43 jaar in de fietsenstalling. De reizigers die hier kwamen als student zie ik nu nog, soms zelfs met hun kinderen. Dat is natuurlijk heel erg bijzonder. Veel reizigers ken ik ook goed en zij mij ook. Vaak maken we dan even een praatje. Als ik weet dat iemand naar het ziekenhuis moest, dan vraag ik daar bijvoorbeeld even naar. En wat ik ook nog goed weet, is dat ik van diverse reizigers cadeautjes kreeg toen mijn vrouw was bevallen.” Niet alleen in de stalling wordt Leon herkend: “Het gebeurt regelmatig dat ik aangesproken word als ik door het centrum van Tilburg loop. Ik ben een vast gezicht geworden en ik maak dan graag even een praatje. Vooral met reizigers die door hun pensioen niet elke dag meer in de stalling komen, is zo’n praatje maken leuk. Je hebt toch een soort band opgebouwd in al die jaren dat je in de stalling staat.”
NS
De fietsenstallingen op de stations zijn niet altijd van NS geweest. Leon is dus pas sinds oktober 2023 in dienst van NS: “Hiervoor waren we onderdeel van RataPlan en toen ik begon bij de fietsenstalling was de stalling van weer een andere exploitant. De overgang naar NS verliep vrij soepel. Aan het repareren van de fietsen verandert natuurlijk niets en de collega’s zijn ook gewoon gebleven.” Wat Leon wel merkt van de overname van NS is technische vooruitgang: “Personeel in de stallingen krijgt nu bijvoorbeeld hun loonstroken digitaal in een app en we hebben ook een werkplek app. Verder hebben we in de fietsenstalling nu een bikelane waarbij reizigers zelf hun fiets kunnen in- en uitchecken. En het personeel in de stallingen heeft een pas van NS gekregen waarmee we korting krijgen bij de winkels op het station.” 
Om de medewerkers in de fietsenstallingen nog meer te betrekken bij NS worden alle medewerkers uitgenodigd voor de 100% NS-dag: “We zijn met hele team uitgenodigd voor een dag in Utrecht waarbij we meer horen over NS. Dat is niet alleen met medewerkers van de fietsenstallingen, maar ook met andere collega’s van NS. Hier op het station hebben we altijd al veel contact gehad met NS-collega's, ook toen we nog geen onderdeel van NS waren. Toen mijn vrouw bijvoorbeeld zwanger was, kreeg ik wat kratjes mee voor onder het bed van de collega’s in de stationsrestauratie. Nog meer nieuwe collega’s leren kennen is daarom alleen maar leuk.”  
Toekomst in de stalling
Leon blijft in elk geval voorlopig nog werkzaam in de fietsenstalling: “Dat ik bijna de leeftijd bereik om met pensioen te gaan, vind ik maar een gek idee. Misschien ga ik het werk, de collega’s en het klantcontact wel heel erg missen. Het zou voor mij geen gekke keuze zijn om na mijn pensioen nog wat dagen in de stalling te blijven werken. Ik weet dat die mogelijkheid er is, want we hebben nog een collega die dat doet. Die keuze ga ik maken als het daadwerkelijk zover is, maar dat ik nadenk over die mogelijkheid geeft wel aan hoe erg ik het naar mijn zin heb volgens mij.”
Wil jij ook aan de slag in een fietsenstalling van NS? Bekijk de vacatures hier.

Onze mensen

Jouw droombaan in je mailbox?

Mis nooit meer jouw ideale vacature met onze persoonlijke vacature alerts.