Ik vind het belangrijk om de conducteur te spreken voordat we gaan rijden. Je hebt altijd wel contact met elkaar via de portofoon, maar als ik even vijf minuten heb voor vertrek, dan kletsen we altijd even op het perron. Als we iets langer de tijd hebben, halen we meestal ook even kopje koffie met elkaar. Dat persoonlijke contact maakt je werkdag leuker, en stel dat er iets op de trein gebeurt, dan wil je weten wie je conducteur is. We zijn een team, en samen zorgen we voor de veiligheid aan boord.
Bij NS werk je vrijwel iedere dienst weer met andere collega’s op de trein. Je kan in Amsterdam je trein overgeven aan een collega die helemaal uit Groningen komt, die je nooit eerder hebt gezien. En de andere keer kom je drie keer op een dag dezelfde collega uit Amsterdam tegen. Een fijne samenwerking voor mij is als je een dag gelachen hebt, en dat hebben we altijd wel. Het maakt niet uit met wie ik dienst heb, we hebben het altijd wel gezellig als NS’ers onder elkaar.
Naast mijn werk als machinist houd ik van schrijven. Eind vorig jaar bracht ik een bundel uit genaamd ‘De Meester’. Hierin deel ik verhalen over het treinleven en de mensen die ik onderweg tegenkom. Mijn highlight is dat ik hier ook de tijd voor heb gehad afgelopen week. Ik kom tot rust als ik mijn belevenissen van de dag op papier kan verwoorden. Helemaal als ik alle leuke momenten zo opnieuw beleef. Ik ben nu zelfs ook bezig met deel twee én met een bundel over mijn alleenstaande vaderschap.
Elke dag is anders als conducteur. De nachttrein is totaal verschillend van wanneer je in de ochtendspits werkt. Je hebt te maken met andere mensen, verschil in drukte en in of je alleen werkt of met een andere conducteur.
Ik vind het belangrijk om de conducteur te spreken voordat we gaan rijden. Dat persoonlijke contact maakt je werkdag leuker, en stel dat er iets op de trein gebeurt, dan wil je weten wie je conducteur is. We zijn een team, en samen zorgen we voor de veiligheid aan boord.
Normaal gesproken maak ik graag grapjes. Als er iemand een bos bloemen bij zich heeft, is het ijs snel gebroken als ik zeg: “Nou, dat had u nou niet hoeven doen.” Vervolgens krijg ik dan de tofste reisverhalen te horen. Zo leuk!