
Als machinist of conducteur doe je mooi en belangrijk werk. In onze laatste campagne hebben we het niet voor niks over ons 'Topteam op de trein'. En ook op deze site staan veel enthousiaste verhalen van collega's uit de dagelijkse praktijk. Maar de andere kant van deze beroepen is minstens zo belangrijk. Want wat verdien je nou precies?
Dat is een korte vraag, het antwoord is niet zo beknopt te geven. Want daarvoor moet je verder kijken dan alleen het basissalaris.

Als machinist of conducteur doe je mooi en belangrijk werk. In onze laatste campagne hebben we het niet voor niks over ons 'Topteam op de trein'. En ook op deze site staan veel enthousiaste verhalen van collega's uit de dagelijkse praktijk. Maar de andere kant van deze beroepen is minstens zo belangrijk. Want wat verdien je nou precies?
Dat is een korte vraag, het antwoord is niet zo beknopt te geven. Want daarvoor moet je verder kijken dan alleen het basissalaris.
Hieronder per onderdeel wat meer info:
Oké, we hadden je gewaarschuwd. Het is een uitgebreid verhaal, veel meer dan een eenvoudig bedrag. Wij denken dat het een aantrekkelijk pakket is en hopen dat het je over de streep trekt om machinist of conducteur te worden. Je bent meer dan welkom!
Tip: volg @werkenbijns op Instagram want dan krijg je regelmatig mooie updates uit ons dagelijks werk.
De optelsom in het kort:
Hieronder per onderdeel wat meer info:
NS arbeidsvoorwaarden
Als grote en verantwoordelijke werkgever hebben we een uitgebreid pakket aan arbeidsvoorwaarden. Deze leveren je van alles op, dus je moet deze ook zeker meenemen in de optelsom wat je precies verdient als machinist of conducteur. Voor de complete versie verwijzen we naar de CAO. We noemen alvast een aantal belangrijke regelingen:
Oké, we hadden je gewaarschuwd. Het is een uitgebreid verhaal, veel meer dan een eenvoudig bedrag. Wij denken dat het een aantrekkelijk pakket is en hopen dat het je over de streep trekt om machinist of conducteur te worden. Je bent meer dan welkom!
Tip: volg @werkenbijns op Instagram want dan krijg je regelmatig mooie updates uit ons dagelijks werk.

Niek
Op zijn vierde staat Niek Schuit (18) al langs het spoor in Noord-Holland. Samen met zijn ouders kijkt hij naar treinen die voorbijrijden. "Ik wist eigenlijk toen al dat ik iets met treinen wilde doen", vertelt hij. Wanneer we hem spreken, is hij net begonnen aan zijn tweede jaar van de mbo niveau 3 opleiding Machinist Railvervoer aan het ROC van Amsterdam. Het 'begin van het einde', noemt hij het zelf, want dit is het laatste jaar van zijn opleiding.

Yordi
Yordi (31) begon negen jaar geleden bij de Railcatering van NS als bijbaan tijdens zijn studie. “Ik verkocht eten en drinken in de trein en raakte steeds meer geïnteresseerd in het werk van de conducteur.” Na zijn mediaopleiding merkte hij dat een kantoorbaan niets voor hem was. “9 tot 5 voelde als een sleur. Ik miste het contact met mensen.”

Renny
Maak kennis met conducteur Renny (57). Naast haar werk is ze ambassadeur suïcidepreventie, trotse ambassadeur van NS én mantelzorger bij Saar aan Huis. Ze maakt niet alleen offline maar ook online de wereld een stukje mooier. Renny: “Op LinkedIn deel ik de levenslessen die ik tegenkom in de trein.”



