Als machinist of conducteur doe je mooi en belangrijk werk. In onze laatste campagne hebben we het niet voor niks over ons 'Topteam op de trein'. En ook op deze site staan veel enthousiaste verhalen van collega's uit de dagelijkse praktijk. Maar de andere kant van deze beroepen is minstens zo belangrijk. Want wat verdien je nou precies?
Dat is een korte vraag, het antwoord is niet zo beknopt te geven. Want daarvoor moet je verder kijken dan alleen het basissalaris.
Als machinist of conducteur doe je mooi en belangrijk werk. In onze laatste campagne hebben we het niet voor niks over ons 'Topteam op de trein'. En ook op deze site staan veel enthousiaste verhalen van collega's uit de dagelijkse praktijk. Maar de andere kant van deze beroepen is minstens zo belangrijk. Want wat verdien je nou precies?
Dat is een korte vraag, het antwoord is niet zo beknopt te geven. Want daarvoor moet je verder kijken dan alleen het basissalaris.
De optelsom in het kort:
Hieronder per onderdeel wat meer info:
Startsalaris
Meteen als je bij ons in dienst komt - dus ook al vanaf het begin van je opleiding - ontvang je een startsalaris van maximaal € 2.719,80 bruto per maand o.b.v. 36 uur. In enkele stappen kun je na een aantal jaar doorgroeien naar een salaris van max. € 3.506,- als conducteur en € 3.790,- als machinist, allebei bruto per maand o.b.v. 36 uur.
Vergoeding Onregelmatigheid
Je gaat werken op wisselende tijden. Soms heb je vroege dienst, dan kan het zijn dat je om 5 uur moet beginnen. En dan ben je dus ook weer vroeg klaar. Maar er zijn ook dag-, avond- en nachtdiensten. Deze verschillende tijden compenseren we met een onregelmatigheidstoeslag.
Dat geeft een variabel bedrag bovenop je salaris. Tijdens je opleiding gemiddeld € 300 bruto per maand. Na de opleiding werk je volledig als conducteur of machinist en kan dit bedrag oplopen tot gemiddeld € 500 – € 800 bruto per maand. Dit hangt dus af van je rooster.
NS compenseert het werken in onregelmatigheid niet alleen in geld, maar ook in tijd. Jaarlijks levert dit gemiddeld 5 extra vrije dagen op!
NS arbeidsvoorwaarden
Als grote en verantwoordelijke werkgever hebben we een uitgebreid pakket aan arbeidsvoorwaarden. Deze leveren je van alles op, dus je moet deze ook zeker meenemen in de optelsom wat je precies verdient als machinist of conducteur. Voor de complete versie verwijzen we naar de CAO. We noemen alvast een aantal belangrijke regelingen:
Oké, we hadden je gewaarschuwd. Het is een uitgebreid verhaal, veel meer dan een eenvoudig bedrag. Wij denken dat het een aantrekkelijk pakket is en hopen dat het je over de streep trekt om machinist of conducteur te worden. Je bent meer dan welkom!
Tip: volg @werkenbijns op Instagram want dan krijg je regelmatig mooie updates uit ons dagelijks werk.
De optelsom in het kort:
Hieronder per onderdeel wat meer info:
Startsalaris
Meteen als je bij ons in dienst komt - dus ook al vanaf het begin van je opleiding - ontvang je een startsalaris. Afhankelijk van je leeftijd is dit tussen de € 1.574 en € 2.444 bruto per maand o.b.v. 36 uur. In enkele stappen kun je na een aantal jaar doorgroeien naar een salaris van max. € 3.204 als conducteur en € 3.479,- als machinist, allebei bruto per maand o.b.v. 36 uur.
Vergoeding Onregelmatigheid
Je gaat werken op wisselende tijden. Soms heb je vroege dienst, dan kan het zijn dat je om 5 uur moet beginnen. En dan ben je dus ook weer vroeg klaar. Maar er zijn ook dag-, avond- en nachtdiensten. Deze verschillende tijden compenseren we met een onregelmatigheidstoeslag.
Dat geeft een variabel bedrag bovenop je salaris. Tijdens je opleiding gemiddeld € 300 bruto per maand. Na de opleiding werk je volledig als conducteur of machinist en kan dit bedrag oplopen tot gemiddeld € 500 – € 800 bruto per maand. Dit hangt dus af van je rooster.
NS compenseert het werken in onregelmatigheid niet alleen in geld, maar ook in tijd. Jaarlijks levert dit gemiddeld 5 extra vrije dagen op!
NS arbeidsvoorwaarden
Als grote en verantwoordelijke werkgever hebben we een uitgebreid pakket aan arbeidsvoorwaarden. Deze leveren je van alles op, dus je moet deze ook zeker meenemen in de optelsom wat je precies verdient als machinist of conducteur. Voor de complete versie verwijzen we naar de CAO. We noemen alvast een aantal belangrijke regelingen:
Oké, we hadden je gewaarschuwd. Het is een uitgebreid verhaal, veel meer dan een eenvoudig bedrag. Wij denken dat het een aantrekkelijk pakket is en hopen dat het je over de streep trekt om machinist of conducteur te worden. Je bent meer dan welkom!
Tip: volg @werkenbijns op Instagram want dan krijg je regelmatig mooie updates uit ons dagelijks werk.
Job
Vier jaar oud was hij, toen Job van der Schouw (21) wist: ik wil machinist worden. Over een paar maanden is het zover en mag deze aspirant-machinist zelfstandig een trein besturen. “Het idee dat je een gigantisch voertuig met honderden mensen bestuurt, leek me als kind al waanzinnig.”
Emma
Als je net als hoofdconducteur Emma (29) uit een NS-familie komt, dan lopen werk en privé nog al eens door elkaar. Gelukkig heeft Emma daar geen enkel probleem mee. “Mijn man, vader en zwager werken als machinist bij NS. Mijn schoonvader is inmiddels met pensioen, maar ook hij werkte bij het spoor. Mijn man kom ik niet vaak tegen, want we wisselen elkaar af in de zorg voor de kinderen. Mijn vader daarentegen wel, die zie ik regelmatig.”
Jordy
Als graphic designer maakte Jordy lange dagen. Na twaalf jaar had hij behoefte aan een baan met meer structuur en minder stress. Bij NS kan hij bovendien iets voor de maatschappij betekenen: 'Als machinist breng je reizigers letterlijk van A naar B. Dat ik daarbij help, geeft een goed gevoel.’
Wij, en derde partijen, maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website goed functioneert, om jouw voorkeuren op te slaan, om inzicht te verkrijgen in bezoekersgedrag, maar ook voor marketing en social media doeleinden (laten zien van gepersonaliseerde advertenties). Door op ‘Accepteren’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies. In onze Cookieverklaring kun je meer lezen over de cookies die wij gebruiken en kun je jouw voorkeuren opslaan of wijzigen. Door ‘Weigeren’ te klikken ga je alleen akkoord met het gebruik van functionele cookies.