Bouwkundige Evan: “we mogen trots zijn op de stations.”

werken bij ns bouwkunde

“Op monumentale stations kom je vaak dingen tegen uit een tijd waarin ruimte was voor handwerk en echt vakmanschap. Dat vind ik schitterend. Het ene moment ben ik bezig zoiets te herstellen, het andere moment ben ik juist bezig met een hypermodern station.” Evan van Bijnen werkt sinds eind 2021 bij NS. Als bouwkundige is hij verantwoordelijk voor het onderhoud van de stations op de lijn van Breda naar Vlissingen. “Ik werk nog niet lang bij NS, maar ik vind dat we trots mogen zijn op hoe onze stations ervoor staan.” 

Om aan te geven hoe goed een station onderhouden moet worden, wordt gebruik gemaakt van een schaal van één tot drie sterren. “Over het algemeen zitten stations op twee of drie. Dat betekent dat ze gewoon goed onderhouden moeten worden. Maar wanneer een station over vijf jaar gesloopt of gerenoveerd gaat worden, dan beperk je natuurlijk je investeringen in onderhoud.” De manier van onderhouden wordt daarnaast bepaald aan de hand van de achterliggende exploitatiestrategie. 

Zelfde aandacht, ander afwerkingsniveau 

Verder is het aan bouwkundigen als Evan om te bepalen wat de stationsgebouwen specifiek nodig hebben. “Als je de mogelijkheid hebt om verbeteringen aan te brengen, dan staat het je vrij om dat te doen. Stations zijn onderverdeeld in vijf klassen, onder andere gebaseerd op het aantal in- en uitstappers. Station Amsterdam Centraal behoort tot de kathedraal-klasse en heeft veel status en geschiedenis. Bij zo’n station zorg je dat het mooi afgewerkt is. Een station achteraf in de wei krijgt dezelfde aandacht, maar niet altijd hetzelfde afwerkingsniveau.”  

Verantwoordelijkheden als bouwkundige 

Evan inspecteert elk jaar de stations in zijn regio. Op basis daarvan maakt hij onderhoudsplannen of past hij deze aan. “Elk jaar rolt er zo een lijst uit met bouwkundige werkzaamheden. Het is ook mijn werk om dit uit te laten voeren. Dan maak ik een bestek, waarbij ik offertes aanvraag bij onze leveranciers en aannemers. Bij ingewikkelde werkzaamheden betrekken we hen al ‘van meet af aan’ in een bouwteam. Tijdens de uitvoering laat ik geregeld mijn gezicht zien om te kijken of alles volgens afspraak verloopt.”  

Evan heeft al verschillende banen gehad. “Maar dit was de eerste waarvan ik echt dat: dit is hem. In Breda heb je bijvoorbeeld hoge loopbruggen die niet goed gemaakt zijn. Die gaan we nu gedeeltelijk slopen en opnieuw afwerken. Toen we die brug openbraken, kwamen we er namelijk achter dat deze nooit gebouwd is zoals hij getekend is. Dus dan moet je zelf gaan bedenken hoe het dan wel in elkaar zit. Ik hou er echt van om zulke bouwkundige problemen op te lossen.” 

Veel samenwerken, strenge eisen 

Volgens Evan is het soms best een uitdaging om een project samen met alle belanghebbenden op tijd en netjes binnen het budget af te ronden. “Voor alles wat je doet werk je veel samen met ProRail, gemeenten en stationsmanagers. Ieder heeft zijn eisen en wensen en dan is het soms best een uitdaging om deze bij elkaar te brengen. Maar uiteindelijk kom je er altijd. Op het operationele niveau heb ik hierin ook een belangrijke rol.”  

Evan noemt nog iets wat zijn werk uitdagend maakt: “onze Nederlandse stations staan er echt goed voor en daar mogen we trots op zijn. Alleen is dit niveau wel tot stand gekomen door allerlei regeltjes. In Nederland moet alles voldoen aan allerlei eisen, en dat maakt projecten soms ook ingewikkeld. Maar aan de andere kant zorgen we dankzij deze eisen wel voor mooie resultaten.” 

Zo is Evan momenteel bezig met een subsidieaanvraag voor een loods in Roosendaal. “Daarvoor moeten we een inspectierapport van de monumentenwacht krijgen. Deze loods is namelijk erg oud, hij staat op de monumentenlijst. Dat is erg leuk, want dan ga ik mee op inspectie met de architect die het nieuwe ontwerp heeft gemaakt.” Evan werkt ongeveer de helft op kantoor en is de andere helft op pad: “waarom zou ik op kantoor blijven zitten, als ik de plekken ook gewoon kan gaan bekijken?” 

Bouwkundige vakidioten 

“Op onze afdeling bij NS Stations zijn we allemaal vakidioten. We vinden de bouwkundige problemen ontzettend interessant. Dan heb je ook al snel een klik met elkaar. Daarnaast heb ik nog nooit het gevoel gehad dat bij ons mensen veroordeeld werden om wie ze zijn. Ik heb echt het gevoel dat we als mens worden gezien. NS promoot dat iedereen welkom is, en ik voel dat ook echt zo. Zelfs als de functie minder interessant was geweest, was ik hier alsnog komen werken denk ik.” 

Sinds Evan bij NS werkt is hij ook andere dingen in het leven belangrijk gaan vinden. “Je kan zeven dagen in de week 24 uur per dag werken, maar nog komt het werk niet af. Ik heb tijden gehad waarbij ik door het vuur ging voor mijn baas, maar dat bleek achteraf toch eenrichtingsverkeer. NS geeft je wél de ruimte om een fijne balans te hebben tussen werk en privé. Over twintig jaar zie ik mezelf nog steeds hetzelfde doen, zo leuk is het. Maar als ik na verloop van tijd toch wat anders wil, weet ik dat dit ook te regelen zal zijn binnen NS.”  

Jouw droombaan in je mailbox?

Mis nooit meer jouw ideale vacature met onze persoonlijke vacature alerts.