Als scrum master houd ik me bezig met treinmodernisering. Dat gebeurt op een industrieterrein in Haarlem. Veel mensen weten het niet, maar aan de rand van het centrum van Haarlem bevindt zich een werkplaats van NS van 14 hectare groot. Verouderde treinstellen komen hier binnen en worden on-site volledig gemoderniseerd. Het team waar ik onderdeel van ben, houdt zich vooral bezig met de modernisering van het IT-gedeelte in een trein.
Denk aan het camerasysteem, het reizigersinformatiesysteem en het energiemeetsysteem. Een trein is tegenwoordig één grote rijdende computer. De modernisering is daarom een megaoperatie en die zit als een dijk in elkaar. Een soort nationaal ballet waarbij alles tot in de perfectie moet kloppen. Er gebeurt zoveel. Ik heb ook de mazzel dat ik bij andere disciplines kan kijken. Mijn engineershart gaat daar echt harder van kloppen.
Het team bestaat uit een bijzondere, lollige, jonge groep collega’s. Ik zeg altijd: de werksfeer is plus plus, oftewel uitmuntend. Alles kan gezegd worden. Niemand is te beroerd om zijn fouten toe te geven. We zijn allemaal in een soort leermodus. We kunnen ook flink lachen met z’n allen. We halen grapjes uit met elkaar, trekken gekke bekken, maken lol tussen het werken door. Het is een hecht clubje.
Samen werken we aan een groot object, iets dat naar buiten rolt. Dat vind ik heel tof. Zelf ben ik opgegroeid in een bakkersomgeving, een productie-omgeving. Het sprak mij daarom aan om iets tastbaars op te leveren. Om dat met z’n allen voor elkaar te krijgen, dat vind ik mooi.
We hebben goedkeuring gekregen voor een testmuur op onze locatie in Haarlem. Dat hebben we mooi voor elkaar gebokst. Ik kan wel zeggen dat het team daar een grote rol in heeft gespeeld, daar ben ik trots op. Testen heeft een enorme meerwaarde. Een test is voor mij het begin van een empirisch proces. Natuurlijk doen we bij NS niet zomaar iets, er zit een behoorlijke bak kennis. Maar als je niet test, doe je soms een gok. Het kan zomaar zijn dat je een onderdeel uitprobeert en erachter komt dat iets niet werkt. Dan kun je het nog op tijd vervangen vóórdat het in de trein wordt geplaatst.
Aaf
Jezelf kunnen zijn, echt onderdeel uitmaken van het team én doen waar je goed in bent? Voor administratief medewerker Aaf (29) is het mogelijk. Zij werkt nu sinds een half jaar vanuit een participatiebaan bij NS. Hierdoor kunnen mensen zoals Aaf met een arbeidsbeperking toch een passende baan vinden. Aaf vertelt: "In mijn vorige baan als logopediste waren er te veel schakelmomenten. Ook nam ik het werk te veel mee naar huis. Hierdoor werkte ik mezelf over de kop."
Anna Taalman
Bij de meldkamer is geen dag hetzelfde. Anna Taalman helpt reizigers én collega’s bij ingewikkelde situaties. “Ik kan dit werk nog jaren doen. En als ik wil doorgroeien? Dan wordt dat zelfs bij NS gestimuleerd.” Wil jij weten hoe het is om op de meldkamer te werken? Met wat voor situaties Anna te maken krijgt? En hoe haar dit bevalt? Anna vertelt het je.
Simone & Merit
Met maar liefst 22.000 collega’s is het onmogelijk om iedereen te kennen. Maar vandaag maken NS-collega’s Simone en Merit kennis met elkaar, zonder dat ze elkaar zien.
Wij, en derde partijen, maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website goed functioneert, om jouw voorkeuren op te slaan, om inzicht te verkrijgen in bezoekersgedrag, maar ook voor marketing en social media doeleinden (laten zien van gepersonaliseerde advertenties). Door op ‘Accepteren’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies. In onze Cookieverklaring kun je meer lezen over de cookies die wij gebruiken en kun je jouw voorkeuren opslaan of wijzigen. Door ‘Weigeren’ te klikken ga je alleen akkoord met het gebruik van functionele cookies.