Als scrum master houd ik me bezig met treinmodernisering. Dat gebeurt op een industrieterrein in Haarlem. Veel mensen weten het niet, maar aan de rand van het centrum van Haarlem bevindt zich een werkplaats van NS van 14 hectare groot. Verouderde treinstellen komen hier binnen en worden on-site volledig gemoderniseerd. Het team waar ik onderdeel van ben, houdt zich vooral bezig met de modernisering van het IT-gedeelte in een trein.
Denk aan het camerasysteem, het reizigersinformatiesysteem en het energiemeetsysteem. Een trein is tegenwoordig één grote rijdende computer. De modernisering is daarom een megaoperatie en die zit als een dijk in elkaar. Een soort nationaal ballet waarbij alles tot in de perfectie moet kloppen. Er gebeurt zoveel. Ik heb ook de mazzel dat ik bij andere disciplines kan kijken. Mijn engineershart gaat daar echt harder van kloppen.
Het team bestaat uit een bijzondere, lollige, jonge groep collega’s. Ik zeg altijd: de werksfeer is plus plus, oftewel uitmuntend. Alles kan gezegd worden. Niemand is te beroerd om zijn fouten toe te geven. We zijn allemaal in een soort leermodus. We kunnen ook flink lachen met z’n allen. We halen grapjes uit met elkaar, trekken gekke bekken, maken lol tussen het werken door. Het is een hecht clubje.
Samen werken we aan een groot object, iets dat naar buiten rolt. Dat vind ik heel tof. Zelf ben ik opgegroeid in een bakkersomgeving, een productie-omgeving. Het sprak mij daarom aan om iets tastbaars op te leveren. Om dat met z’n allen voor elkaar te krijgen, dat vind ik mooi.
We hebben goedkeuring gekregen voor een testmuur op onze locatie in Haarlem. Dat hebben we mooi voor elkaar gebokst. Ik kan wel zeggen dat het team daar een grote rol in heeft gespeeld, daar ben ik trots op. Testen heeft een enorme meerwaarde. Een test is voor mij het begin van een empirisch proces. Natuurlijk doen we bij NS niet zomaar iets, er zit een behoorlijke bak kennis. Maar als je niet test, doe je soms een gok. Het kan zomaar zijn dat je een onderdeel uitprobeert en erachter komt dat iets niet werkt. Dan kun je het nog op tijd vervangen vóórdat het in de trein wordt geplaatst.
“Als ik samenwerk in een team met collega's uit verschillende bedrijven levert dit niet alleen nieuwe invalshoeken en creatieve ideeën op, het zorgt er ook voor dat wij nog meer impact kunnen maken met kunstmatige intelligentie (AI).” Luca Verhees is naast data scientist bij NS, ambassadeur voor de TechDays van Kickstart AI.
“FLUX doet een voorspelling over welke trein(en) een reiziger heeft genomen om op zijn of haar bestemming te komen. Hierdoor kunnen we ook per trein kijken hoeveel reizigers erin zaten op bepaalde momenten van de dag of op bepaalde trajecten.” Rozemarijn de Zwart is data engineer bij NS en is samen met haar FLUX team binnen de afdeling Data Innovatie en Analyse dagelijks bezig met ontwikkelen en verbeteren van FLUX voor allerlei NS-teams. “FLUX is namelijk een model dat de reizigers verdeelt over de treinen die ze hadden kunnen nemen. Het programma gaat ervan uit dat je de meest logische reis genomen hebt. Als we dit van al onze reizigers bij elkaar optellen, kunnen we hierdoor berekenen hoe druk onze treinen zijn.”
Martijn
Als scrum master houd ik me bezig met treinmodernisering. Dat gebeurt op een industrieterrein in Haarlem. Veel mensen weten het niet, maar aan de rand van het centrum van Haarlem bevindt zich een werkplaats van NS van 14 hectare groot. Verouderde treinstellen komen hier binnen en worden on-site volledig gemoderniseerd. Het team waar ik onderdeel van ben, houdt zich vooral bezig met de modernisering van het IT-gedeelte in een trein.
Voor een goede werking van deze website worden cookies gebruikt. Cookies zijn kleine (tijdelijke) tekstbestanden die door je browser worden opgeslagen. Zo maken we gebruik van functionele cookies om je instellingen te onthouden en van analytische cookies om het gebruik van de website anoniem te analyseren en te verbeteren.