Hoe mooi is het om zoveel reizigers van A naar B te leiden als er een storing met de trein is? Als Procesleider Perron kun je voor veel reizigers het verschil maken. Ik ben eigenlijk de ogen en oren van het station en perron. Ik houd me vooral bezig met het voorkomen van problemen in plaats van het oplossen ervan. Voor veel mensen is het werk niet direct zichtbaar. Dat kun je zien als een goed teken, want dan doen we ons werk blijkbaar goed.
Zo verlenen we service op het station en perron, controleren we of treinen op tijd vertrekken en of ze goed samengesteld of gesplitst worden. Ook zijn we een belangrijk aanspreekpunt voor conducteurs en machinisten. Het leuke is dat ik met veel verschillende disciplines samenwerk. Niet alleen met machinisten en conducteurs, maar bijvoorbeeld ook met ProRail, de hulpdiensten, kantoorpersoneel en servicemedewerkers.
Mijn team is echt één grote familie, een mooie groep mensen om in te belanden. In werksituaties is het een goed geoliede machine, maar ook buiten het werk om is er een hechte band tussen collega’s. Ontzettend leuk, want ik vind het contact met collega’s een van de leukste aspecten van mijn werk.
Daarom ben ik ook ambassadeur van NS Werkgeluk, een werkgroep die het werkplezier van collega’s probeert te verhogen. Zo loopt er op dit moment een project dat zich richt op servicemedewerkers die door de bezuinigingen niet meer achter een vaste ticketbalie werken. Zij lopen nu alleen nog op stations rond. Wij dachten: wat als we ook hen laten assisteren in een trein, zodat ze ook ondersteunen als vertrekassistent? Dat is een win voor de reiziger én voor collega’s.
Laatst was er een trein op een grote bus gebotst, wat natuurlijk gevolgen had voor het treinverkeer in die omgeving. Er moesten bussen worden ingezet en daar was een hoop geregel voor nodig in korte tijd. Dit was geen normale werksituatie, want zoiets komt amper voor. We moesten ineens schakelen. Om het verkeer in goede banen te leiden, hebben we daarom veel bussen moeten inzetten. Dat is goed gelukt. Hoewel het uitdagend was, hebben we het samen met het team in korte tijd opgelost. Ondanks dat er geen treinen reden, hebben we toch het verschil gemaakt en zorgden we dat reizigers van A naar B konden.
“Het was erg tof dat de opdracht gaat over een product wat ik zelf wekelijks gebruik en dat ik de functionaliteit zelf ook nog mis in de NS-app.” Sannerien is zowel stagiaire bij NS als masterstudent artificial intelligence aan de Universiteit van Utrecht. “Ik ben begin juli bij NS begonnen als stagiair via het Summer of AI-event. Ik ben dus eigenlijk al de hele zomer lekker fulltime op het kantoor van NS, hier werk ik met plezier aan oplossing voor de OV-fiets dienst.”
Freek
“Komend weekend ga ik naar een feestje en dan pak ik weer een OV-fiets. Dat is natuurlijk supergaaf als ik eraan gewerkt heb.” Freek Claessen is projectmanager bij NS-stations services. Hij werkt dagelijks aan de OV-fiets, OV-Ebike, de (onbemande) fietsenstallingen, toiletten en bagagekluizen.
Vandaag viert Ismail Amghar het Offerfeest. Ismail, Product Owner vertelt: “jaarlijks mag ik bij NS drie christelijke feestdagen omruilen voor drie niet-christelijke feestdagen. Dankzij deze regeling kan ik tijdens het Offerfeest gewoon vrij zijn en bijvoorbeeld met kerst werken. Ik vind dit echt een geweldige regeling, omdat ik zo elk jaar tijdens islamitische feesten zoals het Suikerfeest en het Offerfeest zonder problemen vrij kan nemen.”
Voor een goede werking van deze website worden cookies gebruikt. Cookies zijn kleine (tijdelijke) tekstbestanden die door je browser worden opgeslagen. Zo maken we gebruik van functionele cookies om je instellingen te onthouden en van analytische cookies om het gebruik van de website anoniem te analyseren en te verbeteren.