Met een schone trein het spoor op

NO collega's op station Zandvoort

Jon Hummel is projectmanager bij NS Projecten & Trajecten. Een afdeling die verantwoordelijk is voor alle projecten binnen de gehele operatie. Van veiligheid, rijden en vervoeren tot de bedrijfskunde en techniek achter de trein. Op die afdeling is hij bezig met het herontwerp van de ‘Uitwendige Reiniging Treinen’. En hij was als manager treinreiniging verantwoordelijk voor het schoonhouden van de treinen. 

“Het leuke aan werken bij NS is dat je op het ene moment met een trein aan het werken bent, en ’s middags zit ik in zo’n zelfde trein naar huis. Ik kan mijn vrienden aanwijzen: zie je die treinwasinstallatie daar? Daar ben ik mee bezig. Het is heel tastbaar, dat vind ik leuk.”

Traineeship bij NS

Jon werkte al een jaar aan de Universiteit van Groningen toen hij aan een traineeship bij NS begon. “Ik wist dat ik in de spoorsector wilde werken. Tijdens mijn oriëntatie kwam ik erachter dat NS traineeships heeft. Dat paste op dat moment goed bij me. Tijdens mijn sollicitatie kwam ik erachter dat NS nog veel meer doet dan alleen treinen van A naar B rijden: NS is een heel veelzijdig bedrijf, er zijn zóveel kanten die je op kan.”

“Mijn traineeship heb ik in het technische domein uitgevoerd. Toen ik dat had afgerond, kreeg ik het advies om aan de andere kant van de organisatie te gaan kijken. De kant waar je echt in de operatie zit. Daarvoor was ik vooral met de techniek bezig van treinen. Dat paste ook goed bij me, maar het is juist goed om iets te doen waar je je minder comfortabel bij voelt en daarvan te leren. Dat is als manager treinreiniging wel gelukt, ik stond daar met beide voeten volledig in de operatie.”

Een dag als treinreiniger

Een werkdag van een manager treinreiniging is heel divers volgens Jon. Hij was dan ook bij veel projecten betrokken. “Ik heb me veel beziggehouden met de lange termijnvisie voor het reinigen van treinen, met het programma ‘Herontwerp Uitwendige Reiniging’. Dit programma is gestart omdat we zien dat treinen soms vies rondrijden en we daar geen beheerst proces voor hebben. Met dit programma hebben we een visie gecreëerd hoe dat proces er dan uit moet zien.”

Een trein schoonmaken lijkt misschien een makkelijke taak, maar er komt veel bij kijken. “Het is misschien wel het meest complexe logistieke proces van NS. We hebben veertien treinwasinstallaties verdeeld over het land, dus niet alle servicelocaties hebben er één. Dan heb je soms een keuze te maken: laten we een trein niet rijden omdat deze niet schoon is aan de buitenkant? Natuurlijk niet, dan kom je misschien een trein tekort en laat je reizigers in de kou staan. Beschikbaarheid van de treinen gaat dus voor. Maar dan moeten we op een ander moment de trein alsnog gaan wassen. Je bent dus van veel factoren afhankelijk. Daarnaast zijn ook niet alle treinwasinstallaties hetzelfde. Soms is een trein zo vervuild dat je deze met zuur wilt wassen, dan moet hij naar een andere locatie. Zo zijn er dus nog veel meer factoren die maken dat het wassen van treinen een hele uitdaging is.”

Innovaties

Om het proces van het wassen efficiënter te maken werken we aan innovatieve oplossingen. Bijvoorbeeld het ontwikkelen van nieuwe coatings die de treinen gladder maken. “Als een oppervlak glad is, hecht er ook minder vuil aan. Zo proberen we het aantal benodigde wasbeurten te verminderen. Tegelijkertijd zijn we ook bezig met het ontwerpen van nieuwe treinwasinstallaties voor de toekomst. Die moeten sneller kunnen wassen en dat ook milieuvriendelijker en met minder water doen.”

Treininspectie

Je kunt twee kanten opgaan, zegt Jon over het reinigen van een trein: een preventieve aanpak aan de ene kant en een correctieve aanpak aan de andere kant. “Preventief reinigen, dat betekent tijdens het onderhoud een coating aanbrengen die de trein langer schoonhoudt. En aan de andere kant kunnen we met camera’s, metingen en inspecteurs constant bijhouden hoe de treinen erbij rijden en in het moment gaan bijsturen. We zien dan deze trein scoort nu een zes, dus over een aantal dagen zal dat een vier zijn. Dan weten we dat we hem moeten gaan reinigen. In de komende maand besluiten we of we ons nieuwe wasconcept insteken op basis van metingen, inspecteurs en camera-inspecties of dat we bijvoorbeeld veel meer preventief gaan reinigen.”

Wat is schoon?

Om te bepalen of een trein gereinigd moet worden of niet is het belangrijk om te weten waar de grens ligt. “Wat is schoon en wat niet? Dat wisten we niet zo goed. Als je dat aan collega’s vraagt zit daar heel veel verschil in. Dus hebben we driehonderd machinisten en conducteurs gevraagd om treinfoto’s te beoordelen en deze een cijfer te geven. Dit hebben we allemaal verwerkt en daaruit een eenduidig beeld gemaakt. Dat hebben we voorgelegd aan een aantal experts binnen NS. Die bleken vaak de beoordeling over te nemen of net iets te verscherpen. Zo hebben we een fotodatabase gemaakt waarin we precies zien wat NS schoon vindt, wanneer we bijsturen en wanneer we niets doen. Met die norm weten we beter wat we willen.”

De toekomst

Voor de toekomst kijkt Jon er naar uit om zich te blijven ontwikkelen bij NS. Na zijn baan als manager Treinreiniging is hij nu projectmanager voor de verdere visie en herontwerp op treinreiniging en houdt hij zich bezig met projecten rondom treindigitalisering. “Het lijkt me heel leuk om in de toekomst mee te werken aan bijvoorbeeld een project voor nieuwe treinen of een ander soort impactvolproject. NS zorgt ervoor dat je alles om je heen hebt om gezond in je werk te blijven. Je krijg heel veel verantwoordelijkheid en vertrouwen. En er wordt veel gekeken naar de ontwikkeling van collega’s, dat inspireert mij enorm.”

Benieuwd naar alle mogelijkheden om te werken bij NS? Kijk dan op deze pagina.

NS vacature alert

Jouw droombaan in je mailbox?

Mis nooit meer jouw ideale vacature met onze persoonlijke vacature alerts.