Inchecken bij je fiets, net als in de trein. Met het slimme slot hoef je straks alleen nog maar je ov-chipkaart voor het slot te houden om een ov-fiets te huren. Niet alleen makkelijker en sneller, maar ook praktisch: ‘Veel mensen steken automatisch de sleutel in hun zak als ze de ov-fiets inleveren en komen daar dan halverwege hun treinreis achter,’ vertelt een van de testers van het project.
Dat levert duizenden zwervende sleutels per jaar op. De oplossing? ‘Voorheen werd er dan een nieuw slot op de fiets gezet, een heel gedoe voor de operatie natuurlijk. Met het slimme slot hoeft dat niet meer.’ Het slimme slot is een van de ontwikkelingen vanuit het NS Fiets innovatieLab. Het nieuw ontwikkelde slot communiceert op een verhuurlocatie met een thuisnetwerk, gebaseerd op het Internet of Things-protocol van Google. ‘Om de fiets te huren houd je je pas voor het slot en als de verhuur is goedgekeurd dan springt het slot open. Zolang je de fiets huurt, werkt het slot met jouw ov-chipkaart, omdat het slot de kaart herkent als gekoppeld.’ Terugbrengen gaat net zo makkelijk; je zet de fiets gewoon weer op slot in de stalling, zonder je ov-kaart voor de lezer te houden. Het slot geeft automatisch een seintje aan het thuisnetwerk en weet dat het ‘thuis’ is. Inchecken bij een medewerker hoeft dus niet meer. ‘We ontwikkelen ook een app waarin je de details van je verhuring kunt zien, zoals het fietsnummer en of de verhuurperiode inderdaad goed beëindigd is. We willen een totaalproduct voor de reiziger bieden.’
Het slimme slot wordt ontwikkeld door een leverancier samen met een multidisciplinair productteam van NS, met een belangrijke rol voor testing. ‘Het leuke van zo’n team is dat je heel veel van elkaar leert, van andere kanten van het product en de processen. Het is een hele fijne combinatie. Iedereen wil er voor gaan om het beste product neer te zetten. De OV fiets wordt al heel hoog beoordeeld, en we willen dat die score alleen maar omhoog gaat.’
Met 5 miljoen OV-fiets ritten per jaar is de uitdaging groot: ‘Met zoveel gebruikers ligt het product onder een vergrootglas, het moet goed zijn. Daarom is het testen zo essentieel. En niet alleen met een applicatie achter een computer, maar echt producttesten. Gaat het slot daadwerkelijk open als je je pas er tegen houdt? Daarnaast zit er een hele keten achter. Werkt het samen met de backend? Alles is nieuw ontwikkeld, dus dachten we actief mee met de leverancier: wat zijn de eisen en hoe gaan we die goed doortesten?’
Na de ontwikkeling was het tijd om echt te testen met klanten van NS. ‘Dat was erg spannend, dat je jouw product echt gebruikt ziet worden. Om zo goed mogelijk voorbereid te zijn voor de pilot zijn we van tevoren samen met vrienden, familie en collega’s gaan testen. Dat was leuk, want veel collega’s hadden al van het slot gehoord. Die konden het nu ook echt zien en gebruiken.’ De pilot was een groot succes. Na 17.000 testritten in Apeldoorn en een gemiddelde beoordeling van 8,4 wordt er nu hard gewerkt aan de uitrol van het slimme slot in alle fietsenstallingen. ‘We zijn al zelf naar de verhuurlocaties gegaan om te inventariseren hoe we het kunnen inrichten. Altijd als ik dan mensen op een OV-fiets zie, denk ik: daar werk ik aan mee. Dat is tof.’
Cindy
Hoe is het om te werken als developer bij NS? Zijn het eenzame nerds in een kelder of is dit beroep toch socialer dan je eerst zou denken? In deze aflevering duiken we achter de computer met Cindy.
Inge
Inge Mugge is Product Owner bij NS. Hier werkt ze al 5 jaar aan verschillende apps voor NS: denk aan de Ticketer app en de Wissel app. “Ik vind het echt heel gaaf wat wij doen. Je moet dingen kunnen versnellen, verbeteren of makkelijker maken” vertelt Inge. Samen met haar team zet Inge ontzettend toffe projecten neer. Dit is dan ook de reden dat ze samen met 5 andere teams de NS Digital Award 2023 heeft gewonnen voor de Wissel app!
Colin
Colin (30) werkt als Android Developer aan de NS app. Hij vertelt: “Ik werk aan het domein kaartjes verkoop binnen de app, zodat reizigers eenvoudig een treinkaartje kunnen kopen.” Drie jaar geleden maakte hij de overstap van een zorgverzekeraar naar NS. En dat pakte voor hem goed uit. “Ik dacht dat ik al veel wist, maar bij NS dacht ik: I need to step my game up.”
Wij, en derde partijen, maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website goed functioneert, om jouw voorkeuren op te slaan, om inzicht te verkrijgen in bezoekersgedrag, maar ook voor marketing en social media doeleinden (laten zien van gepersonaliseerde advertenties). Door op ‘Accepteren’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies. In onze Cookieverklaring kun je meer lezen over de cookies die wij gebruiken en kun je jouw voorkeuren opslaan of wijzigen. Door ‘Weigeren’ te klikken ga je alleen akkoord met het gebruik van functionele cookies.