Hoe geef je een trein nieuwe longen?

techniek trein

In het Ontwerp- en Bouwteam gaat het om tastbare techniek. Je hebt echt het gevoel dat je waarde toevoegt aan de trein. Denk aan een opdracht om de aerodynamica van 81 VIRM-dubbeldekkers te verbeteren, een trein die NS begin jaren negentig voor het vervoer van reizigers in gebruik nam. Het idee was een dakkap toe te voegen, die een bestaande inham afdekt zodat er geen turbulentie ontstaat, de lucht vloeiender langs stroomt en dus minder weerstand veroorzaakt. Extra uitdaging: de dakkap komt precies boven op de plek van de klimaatinstallatie en die moet voor onderhoud natuurlijk goed bereikbaar blijven.

Natuurlijk gaat het om meer dan de technische haalbaarheid. Hoe voorkomen we accumulatie van vocht en vuil? Wat is de levensduur? Hoe zit het met de ergonomie van het werk dat de onderhoudsmonteur er aan heeft? Wat zijn de kosten? Totaal een lijst van drie A4’tjes met afwegingen én uiteindelijk de checklist dat je aan alle eisen hebt voldaan.

En dan begint het overleg met de constructeurs over de sterkteberekeningen, met de leveranciers die een productieplanning moeten afgeven, en de monteurs die de dakkap gaan aanbrengen. De totale modernisering, waarbij in totaal 162 dakkappen geplaatst worden, loopt tot 2020.

meten trein aerodynamica

Jouw droombaan in je mailbox?

Mis nooit meer jouw ideale vacature met onze persoonlijke vacature alerts.