In het Ontwerp- en Bouwteam gaat het om tastbare techniek. Je hebt echt het gevoel dat je waarde toevoegt aan de trein. Denk aan een opdracht om de aerodynamica van 81 VIRM-dubbeldekkers te verbeteren, een trein die NS begin jaren negentig voor het vervoer van reizigers in gebruik nam. Het idee was een dakkap toe te voegen, die een bestaande inham afdekt zodat er geen turbulentie ontstaat, de lucht vloeiender langs stroomt en dus minder weerstand veroorzaakt. Extra uitdaging: de dakkap komt precies boven op de plek van de klimaatinstallatie en die moet voor onderhoud natuurlijk goed bereikbaar blijven.
Natuurlijk gaat het om meer dan de technische haalbaarheid. Hoe voorkomen we accumulatie van vocht en vuil? Wat is de levensduur? Hoe zit het met de ergonomie van het werk dat de onderhoudsmonteur er aan heeft? Wat zijn de kosten? Totaal een lijst van drie A4’tjes met afwegingen én uiteindelijk de checklist dat je aan alle eisen hebt voldaan.
En dan begint het overleg met de constructeurs over de sterkteberekeningen, met de leveranciers die een productieplanning moeten afgeven, en de monteurs die de dakkap gaan aanbrengen. De totale modernisering, waarbij in totaal 162 dakkappen geplaatst worden, loopt tot 2020.
"Toen ik vier jaar was, kreeg ik mijn eerste modeltrein. Sindsdien ging ik ieder weekend naar het Spoorwegmuseum en ontwikkelde ik een interesse in techniek. De spoorwegen bleven me al die tijd interesseren. Nu ben ik storingsmonteur en controleer ik de binnen- en buitenkant van treinen. Bijvoorbeeld de koppelingen, de kabels en de lampen die branden. Ook lees ik storingen uit en doe ik remproeven. Ik heb dus van mijn hobby mijn werk gemaakt."
Reliability engineers voeren onder meer statistische analyses uit. Die verbinden ze met het technisch inzicht dat nodig is om de ernst van een storing of defect te kunnen inschatten, te kunnen beslissen wat er met de trein moet gebeuren, en zo objectief te kunnen beoordelen wat er speelt binnen een specifieke materieelserie.
Reliability engineers voeren onder meer statistische analyses uit. Die verbinden ze met het technisch inzicht dat nodig is om de ernst van een storing of defect te kunnen inschatten, te kunnen beslissen wat er met de trein moet gebeuren, en zo objectief te kunnen beoordelen wat er speelt binnen een specifieke materieelserie.