In de ruim dertig jaar tijd dat ik bij NS werk, ben ik nog nooit met tegenzin naar werk gegaan. Ik probeer er elke dag weer een feestje van te maken. Wat ik zo leuk vind, is dat je als conducteur een diversiteit qua mensen tegenkomt. De ene dag breng je vakantiegangers naar Schiphol, de andere dag vervoer je zakenlui naar Utrecht of dagjesmensen naar Den Bosch. Afgelopen week zat de trein vol met trolleys van mensen die op pad gingen naar de Huishoudbeurs. Je ziet een afspiegeling van de maatschappij. Hartstikke leuk.
Na mijn controleronde kan ik lekker naar buiten kijken, terwijl het landschap aan me voorbijtrekt. Je rijdt door heel het land en ziet de omgeving veranderen, van zomer naar herfst naar winter naar lente. Heerlijk om deze rustmomentjes te hebben en relaxt van de omgeving te genieten. Wie kan dat nou zeggen over z’n baan?
Je ontmoet elke dag weer nieuwe collega’s. Je komt namelijk op zoveel verschillende standplaatsen. Superleuk is dat. Ik maak graag praatjes met mensen, ik houd wel van die gezelligheid. En naast mijn taken als hoofdconducteur ben ik binnen NS actief op andere vlakken, waar ik nieuwe mensen tegenkom. Ik rijd namelijk ook in evenementstreinen, speciaal afgehuurde treinen.
Bijvoorbeeld in oud treinmaterieel van het Spoorwegmuseum, dat mensen met een gezelschap kunnen huren. Of in ‘voetbaltreinen’ die bij belangrijke wedstrijden worden gehuurd door voetbalclubs. Supporters stappen dan pal voor het stadion de trein uit. Ook leid ik als mentor nieuwe collega’s op en heb ik een rol als ‘terugkeercoach’. Ik begeleid collega’s die een ingrijpende gebeurtenis achter de rug hebben: een aanrijding met een persoon, een agressieve confrontatie met een reiziger of iemand die langdurig ziek was.
Het afgelopen weekend heb ik als hoofdconducteur/eventmanager meerdere prinsen carnaval vervoerd naar carnavalssteden. Dat doe ik al jaren. Mooi om te zien hoeveel mensen er wel niet komen opdagen bij zo’n treinreis met een prins. De prins wordt bijvoorbeeld vergezeld door De Raad van Elf. Dat ik hen met een praatje heb mogen ontvangen, dat is toch geweldig! Zoiets maak je niet elke dag mee. Mede door de inzet van onder andere mijn teammanager kan ik deze extra dingen doen. Dat geeft mij extra energie. Superleuk!
Hanneke
Tussen 08.00 en 16.30 uur stuurt Hanneke (37) als manager productie vijftig mensen aan. En daarbuiten zorgt ze voor haar kleine van 2 jaar oud. Die combinatie – het ouderschap en een verantwoordelijke functie – kan pittig zijn. Mede daarom switchte ze van werkgever en kwam ze bij NS terecht: “Ik koos voor een gezin, en zocht daarom een plek met goede voorwaarden voor ouderschap.”
Job
Vier jaar oud was hij, toen Job van der Schouw (21) wist: ik wil machinist worden. Over een paar maanden is het zover en mag deze aspirant-machinist zelfstandig een trein besturen. “Het idee dat je een gigantisch voertuig met honderden mensen bestuurt, leek me als kind al waanzinnig.”
Bibi
Voor Bibi Zwolman (59) geen 9-tot-5-baan. Want als medewerker van de klantenservice bij NS staat ze de hele avond paraat voor reizigers met vragen. Hoe houd je met deze tijden een goede werk-privébalans? Ze vertelt: Ik doe webcare voor NS. Samen met mijn collega’s proberen we alle vragen van reizigers te beantwoorden.’
Wij, en derde partijen, maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website goed functioneert, om jouw voorkeuren op te slaan, om inzicht te verkrijgen in bezoekersgedrag, maar ook voor marketing en social media doeleinden (laten zien van gepersonaliseerde advertenties). Door op ‘Accepteren’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies. In onze Cookieverklaring kun je meer lezen over de cookies die wij gebruiken en kun je jouw voorkeuren opslaan of wijzigen. Door ‘Weigeren’ te klikken ga je alleen akkoord met het gebruik van functionele cookies.