In de ruim dertig jaar tijd dat ik bij NS werk, ben ik nog nooit met tegenzin naar werk gegaan. Ik probeer er elke dag weer een feestje van te maken. Wat ik zo leuk vind, is dat je als conducteur een diversiteit qua mensen tegenkomt. De ene dag breng je vakantiegangers naar Schiphol, de andere dag vervoer je zakenlui naar Utrecht of dagjesmensen naar Den Bosch. Afgelopen week zat de trein vol met trolleys van mensen die op pad gingen naar de Huishoudbeurs. Je ziet een afspiegeling van de maatschappij. Hartstikke leuk.
Na mijn controleronde kan ik lekker naar buiten kijken, terwijl het landschap aan me voorbijtrekt. Je rijdt door heel het land en ziet de omgeving veranderen, van zomer naar herfst naar winter naar lente. Heerlijk om deze rustmomentjes te hebben en relaxt van de omgeving te genieten. Wie kan dat nou zeggen over z’n baan?
Je ontmoet elke dag weer nieuwe collega’s. Je komt namelijk op zoveel verschillende standplaatsen. Superleuk is dat. Ik maak graag praatjes met mensen, ik houd wel van die gezelligheid. En naast mijn taken als hoofdconducteur ben ik binnen NS actief op andere vlakken, waar ik nieuwe mensen tegenkom. Ik rijd namelijk ook in evenementstreinen, speciaal afgehuurde treinen.
Bijvoorbeeld in oud treinmaterieel van het Spoorwegmuseum, dat mensen met een gezelschap kunnen huren. Of in ‘voetbaltreinen’ die bij belangrijke wedstrijden worden gehuurd door voetbalclubs. Supporters stappen dan pal voor het stadion de trein uit. Ook leid ik als mentor nieuwe collega’s op en heb ik een rol als ‘terugkeercoach’. Ik begeleid collega’s die een ingrijpende gebeurtenis achter de rug hebben: een aanrijding met een persoon, een agressieve confrontatie met een reiziger of iemand die langdurig ziek was.
Het afgelopen weekend heb ik als hoofdconducteur/eventmanager meerdere prinsen carnaval vervoerd naar carnavalssteden. Dat doe ik al jaren. Mooi om te zien hoeveel mensen er wel niet komen opdagen bij zo’n treinreis met een prins. De prins wordt bijvoorbeeld vergezeld door De Raad van Elf. Dat ik hen met een praatje heb mogen ontvangen, dat is toch geweldig! Zoiets maak je niet elke dag mee. Mede door de inzet van onder andere mijn teammanager kan ik deze extra dingen doen. Dat geeft mij extra energie. Superleuk!
“Ik werk volgend jaar 25 jaar bij NS en in die jaren heb ik allerlei verschillende functies gehad. In 1999 ben ik begonnen als conducteur en ik ben nu hoofd van het Landelijke Besturingscentrum in Utrecht.” Antal de Lange is dagelijks met zijn teams bezig om ervoor te zorgen dat de juiste treinen, ook wel het materieel genoemd, op de juiste locatie en op tijd aankomt voor bijvoorbeeld het onderhoud en de reiniging en natuurlijk de treinreizen.
Martijn
Als scrum master houd ik me bezig met treinmodernisering. Dat gebeurt op een industrieterrein in Haarlem. Veel mensen weten het niet, maar aan de rand van het centrum van Haarlem bevindt zich een werkplaats van NS van 14 hectare groot. Verouderde treinstellen komen hier binnen en worden on-site volledig gemoderniseerd. Het team waar ik onderdeel van ben, houdt zich vooral bezig met de modernisering van het IT-gedeelte in een trein.
Alp
‘Toen ik vier jaar geleden vanuit Turkije naar Nederland verhuisde, dacht ik dat het als buitenlandse jurist moeilijk zou zijn om een baan te vinden. Maar NS heeft mij een mooie kans gegeven. Als jurist bij de Legal-afdeling volg ik zaken van onze medewerkers. Zaken die erop zijn gericht om de veiligheid in de trein en op het station te waarborgen. Mijn werkzaamheden zijn vooral van administratieve aard. Zo behandel ik brieven van de rechtbank, het Openbare Ministerie, de Hoge Raad en het Gerechtshof en stel ik schadedossiers op.’
Voor een goede werking van deze website worden cookies gebruikt. Cookies zijn kleine (tijdelijke) tekstbestanden die door je browser worden opgeslagen. Zo maken we gebruik van functionele cookies om je instellingen te onthouden en van analytische cookies om het gebruik van de website anoniem te analyseren en te verbeteren.