In de ruim dertig jaar tijd dat ik bij NS werk, ben ik nog nooit met tegenzin naar werk gegaan. Ik probeer er elke dag weer een feestje van te maken. Wat ik zo leuk vind, is dat je als conducteur een diversiteit qua mensen tegenkomt. De ene dag breng je vakantiegangers naar Schiphol, de andere dag vervoer je zakenlui naar Utrecht of dagjesmensen naar Den Bosch. Afgelopen week zat de trein vol met trolleys van mensen die op pad gingen naar de Huishoudbeurs. Je ziet een afspiegeling van de maatschappij. Hartstikke leuk.
Na mijn controleronde kan ik lekker naar buiten kijken, terwijl het landschap aan me voorbijtrekt. Je rijdt door heel het land en ziet de omgeving veranderen, van zomer naar herfst naar winter naar lente. Heerlijk om deze rustmomentjes te hebben en relaxt van de omgeving te genieten. Wie kan dat nou zeggen over z’n baan?
Je ontmoet elke dag weer nieuwe collega’s. Je komt namelijk op zoveel verschillende standplaatsen. Superleuk is dat. Ik maak graag praatjes met mensen, ik houd wel van die gezelligheid. En naast mijn taken als hoofdconducteur ben ik binnen NS actief op andere vlakken, waar ik nieuwe mensen tegenkom. Ik rijd namelijk ook in evenementstreinen, speciaal afgehuurde treinen.
Bijvoorbeeld in oud treinmaterieel van het Spoorwegmuseum, dat mensen met een gezelschap kunnen huren. Of in ‘voetbaltreinen’ die bij belangrijke wedstrijden worden gehuurd door voetbalclubs. Supporters stappen dan pal voor het stadion de trein uit. Ook leid ik als mentor nieuwe collega’s op en heb ik een rol als ‘terugkeercoach’. Ik begeleid collega’s die een ingrijpende gebeurtenis achter de rug hebben: een aanrijding met een persoon, een agressieve confrontatie met een reiziger of iemand die langdurig ziek was.
Het afgelopen weekend heb ik als hoofdconducteur/eventmanager meerdere prinsen carnaval vervoerd naar carnavalssteden. Dat doe ik al jaren. Mooi om te zien hoeveel mensen er wel niet komen opdagen bij zo’n treinreis met een prins. De prins wordt bijvoorbeeld vergezeld door De Raad van Elf. Dat ik hen met een praatje heb mogen ontvangen, dat is toch geweldig! Zoiets maak je niet elke dag mee. Mede door de inzet van onder andere mijn teammanager kan ik deze extra dingen doen. Dat geeft mij extra energie. Superleuk!
Yordi
Yordi (31) begon negen jaar geleden bij de Railcatering van NS als bijbaan tijdens zijn studie. “Ik verkocht eten en drinken in de trein en raakte steeds meer geïnteresseerd in het werk van de conducteur.” Na zijn mediaopleiding merkte hij dat een kantoorbaan niets voor hem was. “9 tot 5 voelde als een sleur. Ik miste het contact met mensen.”
Renny
Maak kennis met conducteur Renny (57). Naast haar werk is ze ambassadeur suïcidepreventie, trotse ambassadeur van NS én mantelzorger bij Saar aan Huis. Ze maakt niet alleen offline maar ook online de wereld een stukje mooier. Renny: “Op LinkedIn deel ik de levenslessen die ik tegenkom in de trein.”
Michelle
Michelle (24) begon haar carrière als communicatiestudent, maar werkt nu als trotse conducteur. Een onverwachte carrièreswitch, maar precies wat bij haar past. Ze vertelt: "Tijdens mijn afstudeerjaar aan de hbo-opleiding Communicatie reisde ik al vijf jaar dagelijks met de trein naar school. Terwijl veel medestudenten klaagden over het reizen, dacht ik juist: ik ga deze treinritjes straks missen."
Wij, en derde partijen, maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website goed functioneert, om jouw voorkeuren op te slaan, om inzicht te verkrijgen in bezoekersgedrag, maar ook voor marketing en social media doeleinden (laten zien van gepersonaliseerde advertenties). Door op ‘Accepteren’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies. In onze Cookieverklaring kun je meer lezen over de cookies die wij gebruiken en kun je jouw voorkeuren opslaan of wijzigen. Door ‘Weigeren’ te klikken ga je alleen akkoord met het gebruik van functionele cookies.