Veertig jaar, dat is de gemiddelde levensduur van een trein. Door goed onderhoud gaan alle mechanische onderdelen probleemloos zo’n tijd mee. IT, dat is een ander verhaal, want op dat gebied gaan de ontwikkelingen snel. Neem nu de VIRM’s, de grote dubbeldekkers die als intercity worden ingezet. De eerste serie stamt uit het begin van de jaren negentig. Het On Board IT Systeem (OBIS) dus ook.
Ook op componentenniveau gebeurt er van alles. Vroeger gebruikten we thyristoren om de grote vermogens bij hoge spanningen voor de aandrijving met betrekkelijk weinig verlies te schakelen. Tegenwoordig zijn er IGBT’s, Insulated Gate Bipolar Transistors, die met een kleine stuurspanning toch grote vermogens kunnen schakelen.
Een specialisme is het monitoren van treinen op afstand. De bestaande centrale computer in een trein registreert per seconde drieduizend tot vierduizend metingen. We hebben de afgelopen jaren een systeem ontwikkeld waarmee we die data kunnen uitlezen. Real-time. Voorwaarde is wel dat het nieuwe systeem communiceert met de oude centrale computer uit pakweg 1992.
De grote uitdaging met die oude centrale computer is dat hij verbonden is met alle denkbare IT in de trein. De computer vervangen betekent een langdurig en kostbaar toelatingstraject om aan te tonen dat dan die nieuwe centrale computer naar Nederlandse wet- en regelgeving voldoende robuust communiceert met de ‘oude’ systemen, die we niet hebben vervangen.
We hebben daarom de IT in het treindeel zoveel mogelijk hetzelfde gelaten en de leverancier van het platform aan boord en de leverancier van de servers aan wal uitgedaagd om samen een passende oplossing te vinden.
Als NS een nieuwe trein bestelt, is er een heel eisenpakket waaraan de trein moet voldoen. En dat pakket van eisen, moet natuurlijk ook getest worden. Ruben Sieraal is system engineer bij NS en hij houdt zich dagelijks bezig met het testen van pneumatische onderdelen (de onderdelen die werken op luchtdruk) zoals deuren en klimaatsystemen van NS-treinen. Ruben legt uit: “dan controleer ik de onderdelen en dan beoordeel ik of alles veilig is en aan de specificaties voldoet. Dit heb ik vooral gedaan bij de nieuwe intercity van NS (ICNG) om deze trein goedgekeurd te krijgen.”
Jasper
Ik werk als revisiemonteur bij het Componentenbedrijf in Berkel-Enschot, bij de afdeling Sanitair. De werkzaamheden bestaan vooral uit het schoonmaken en reviseren van toilet units. Reviseren houdt in dat we versleten onderdelen van een treinobject vervangen, zoals boutjes, moertjes en ringetjes. Wij vernieuwen die onderdelen zodat een object weer goed kan functioneren. Mijn werkplek is eigenlijk één grote hal met pallets en werkbanken waar gereedschapsborden aan vast zijn gemaakt.
Roberto
Ik ben hoofdmonteur bij de afdeling Componenten. Mijn werkzaamheden bestaan uit het herstellen van onderdelen en het begeleiden van monteurs, zodat zij mooie onderdelen kunnen maken voor de spoorwegen. Op onze werkplaats in Berkel-Enschot krijgen wij regelmatig onderdelen aangeleverd. Samen met een andere hoofdmonteur bespreken we op basis van de technische moeilijkheidsgraad wie met welke onderdelen aan de slag gaat.
Voor een goede werking van deze website worden cookies gebruikt. Cookies zijn kleine (tijdelijke) tekstbestanden die door je browser worden opgeslagen. Zo maken we gebruik van functionele cookies om je instellingen te onthouden en van analytische cookies om het gebruik van de website anoniem te analyseren en te verbeteren.