Veertig jaar, dat is de gemiddelde levensduur van een trein. Door goed onderhoud gaan alle mechanische onderdelen probleemloos zo’n tijd mee. IT, dat is een ander verhaal, want op dat gebied gaan de ontwikkelingen snel. Neem nu de VIRM’s, de grote dubbeldekkers die als intercity worden ingezet. De eerste serie stamt uit het begin van de jaren negentig. Het On Board IT Systeem (OBIS) dus ook.
Ook op componentenniveau gebeurt er van alles. Vroeger gebruikten we thyristoren om de grote vermogens bij hoge spanningen voor de aandrijving met betrekkelijk weinig verlies te schakelen. Tegenwoordig zijn er IGBT’s, Insulated Gate Bipolar Transistors, die met een kleine stuurspanning toch grote vermogens kunnen schakelen.
Een specialisme is het monitoren van treinen op afstand. De bestaande centrale computer in een trein registreert per seconde drieduizend tot vierduizend metingen. We hebben de afgelopen jaren een systeem ontwikkeld waarmee we die data kunnen uitlezen. Real-time. Voorwaarde is wel dat het nieuwe systeem communiceert met de oude centrale computer uit pakweg 1992.
De grote uitdaging met die oude centrale computer is dat hij verbonden is met alle denkbare IT in de trein. De computer vervangen betekent een langdurig en kostbaar toelatingstraject om aan te tonen dat dan die nieuwe centrale computer naar Nederlandse wet- en regelgeving voldoende robuust communiceert met de ‘oude’ systemen, die we niet hebben vervangen.
We hebben daarom de IT in het treindeel zoveel mogelijk hetzelfde gelaten en de leverancier van het platform aan boord en de leverancier van de servers aan wal uitgedaagd om samen een passende oplossing te vinden.
"Toen ik vier jaar was, kreeg ik mijn eerste modeltrein. Sindsdien ging ik ieder weekend naar het Spoorwegmuseum en ontwikkelde ik een interesse in techniek. De spoorwegen bleven me al die tijd interesseren. Nu ben ik storingsmonteur en controleer ik de binnen- en buitenkant van treinen. Bijvoorbeeld de koppelingen, de kabels en de lampen die branden. Ook lees ik storingen uit en doe ik remproeven. Ik heb dus van mijn hobby mijn werk gemaakt."
Reliability engineers voeren onder meer statistische analyses uit. Die verbinden ze met het technisch inzicht dat nodig is om de ernst van een storing of defect te kunnen inschatten, te kunnen beslissen wat er met de trein moet gebeuren, en zo objectief te kunnen beoordelen wat er speelt binnen een specifieke materieelserie.
Reliability engineers voeren onder meer statistische analyses uit. Die verbinden ze met het technisch inzicht dat nodig is om de ernst van een storing of defect te kunnen inschatten, te kunnen beslissen wat er met de trein moet gebeuren, en zo objectief te kunnen beoordelen wat er speelt binnen een specifieke materieelserie.