Veertig jaar, dat is de gemiddelde levensduur van een trein. Door goed onderhoud gaan alle mechanische onderdelen probleemloos zo’n tijd mee. IT, dat is een ander verhaal, want op dat gebied gaan de ontwikkelingen snel. Neem nu de VIRM’s, de grote dubbeldekkers die als intercity worden ingezet. De eerste serie stamt uit het begin van de jaren negentig. Het On Board IT Systeem (OBIS) dus ook.
Ook op componentenniveau gebeurt er van alles. Vroeger gebruikten we thyristoren om de grote vermogens bij hoge spanningen voor de aandrijving met betrekkelijk weinig verlies te schakelen. Tegenwoordig zijn er IGBT’s, Insulated Gate Bipolar Transistors, die met een kleine stuurspanning toch grote vermogens kunnen schakelen.
Een specialisme is het monitoren van treinen op afstand. De bestaande centrale computer in een trein registreert per seconde drieduizend tot vierduizend metingen. We hebben de afgelopen jaren een systeem ontwikkeld waarmee we die data kunnen uitlezen. Real-time. Voorwaarde is wel dat het nieuwe systeem communiceert met de oude centrale computer uit pakweg 1992.
De grote uitdaging met die oude centrale computer is dat hij verbonden is met alle denkbare IT in de trein. De computer vervangen betekent een langdurig en kostbaar toelatingstraject om aan te tonen dat dan die nieuwe centrale computer naar Nederlandse wet- en regelgeving voldoende robuust communiceert met de ‘oude’ systemen, die we niet hebben vervangen.
We hebben daarom de IT in het treindeel zoveel mogelijk hetzelfde gelaten en de leverancier van het platform aan boord en de leverancier van de servers aan wal uitgedaagd om samen een passende oplossing te vinden.
Michelle
Michelle Dekker volgt de opleiding Service- en Onderhoudsmonteur bij NS. Naast haar studie is ze ook een topsporter. Onlangs won ze een bronzen medaille in het onderdeel parallelslalom bij het WK snowboarden. Ze is de tweede Nederlandse snowboardster ooit die een WK-medaille op dit onderdeel heeft veroverd.
Lisa
Je talent voor techniek inzetten voor een maatschappelijk doel: bij NS kan het! We spraken met Lisa Ye over haar uitdagende traineeship bij NS en over haar ambities en idealen voor de toekomst. Een gesprek over kansen grijpen, nieuwe dingen leren en keuzes maken na je studie.
Sinéad
Sinéad Overman werkt al tien jaar bij NS. Ze begon als machinist en is nu zes maanden teamleider techniek bij Onderhoud & Service. "Ik stuur monteurs aan die storingen oplossen en treinen controleren. Mijn taak is ervoor zorgen dat zij hun werk goed kunnen doen, met de juiste middelen en ondersteuning."
Wij, en derde partijen, maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website goed functioneert, om jouw voorkeuren op te slaan, om inzicht te verkrijgen in bezoekersgedrag, maar ook voor marketing en social media doeleinden (laten zien van gepersonaliseerde advertenties). Door op ‘Accepteren’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies. In onze Cookieverklaring kun je meer lezen over de cookies die wij gebruiken en kun je jouw voorkeuren opslaan of wijzigen. Door ‘Weigeren’ te klikken ga je alleen akkoord met het gebruik van functionele cookies.