“Ik werk volgend jaar 25 jaar bij NS en in die jaren heb ik allerlei verschillende functies gehad. In 1999 ben ik begonnen als conducteur en ik ben nu hoofd van het Landelijke Besturingscentrum in Utrecht.” Antal de Lange is dagelijks met zijn teams bezig om ervoor te zorgen dat de juiste treinen, ook wel het materieel genoemd, op de juiste locatie en op tijd aankomt voor bijvoorbeeld het onderhoud en de reiniging en natuurlijk de treinreizen.
“Ik mag leidinggeven aan een enorm mooie club professionals die dagelijks bezig zijn met het onderste uit de kan te halen op het gebied van de materieel besturing van NS. Wij zijn er om NS en Nederland in beweging te houden. Zonder ons centrum zouden de treinen onmogelijk kunnen rijden, ons team is dus cruciaal voor onze bedrijfsvoering en het is supergaaf om daar leiding aan te mogen geven.”
Impact
“Wat onze afdeling de reizigers brengt, is aan de ene kant: het materieel wat nodig is om de treindienst uit te voeren. Mijn collega’s werken keihard om ervoor te zorgen dat elke reis over het juiste materieel beschikt om zoveel mogelijk zitplaatsen te bieden. Aan de andere kant is mijn team bezig met dagelijks cruciale keuzes maken om Nederland in beweging te houden. Ook in complexe omstandigheden zoals bij aanrijdingen, weersomstandigheden en storingen die effect hebben op de treindienst. Wij maken de keuzes om zoveel mogelijk treinen te laten rijden met het oog op zoveel mogelijk zitplaatsen en reisopties.”
Het werk van Antal kan niet altijd perfect gaan: “natuurlijk ervaren onze reizigers soms last van een storing, aanrijding of het weer. Maar ons doel is om de overlast altijd zo goed mogelijk te minimaliseren en zo snel mogelijk weer terug te keren naar de originele dienstregeling.”
Landelijk besturing centrum Utrecht
Het centrum waar Antal werkt, ziet er als volgt uit: “in dit centrum zitten de teams: Reisinformatie, Reisbegeleiding, sommige ProRail teams, het Landelijke Bestuurscentrum en het Materieel Besturingscentrum NS. En die laatste bestaat eigenlijk uit twee hoofdonderdelen, onderdeel één is bezig met de besturing van het materieel, dus zorgen dat alle treinen op tijd zijn voor hun dienst of onderhoudsbeurt. Onderdeel twee bestuurt de treindienst, dus zij zijn 24/7 bezig met besluiten nemen over de treindienst, bij bijvoorbeeld calamiteiten. Zij maken dus besluiten over wat er dagelijks gebeurt met de treinen van NS en waar ze heen rijden.”
Conducteur
In 1999 begon Antal dus als conducteur, Antal vertelt: “conducteur zijn is een geweldige baan met een grote dosis aan vrijheid. Omgaan met leuke reizigers vond ik echt het leukst. Toch begon het na drie jaar aan de ene kant een beetje te kriebelen. Ik was erg benieuwd wat er nog meer binnen dit bedrijf was en wat ik leuk zou vinden en zou kunnen. Dus heb ik gesolliciteerd bij de Bijsturing en daar heb ik binnen transportbesturing bijna alle functies doorlopen die er in de afgelopen 20 jaar voorbij zijn gekomen. Zo ben ik bijvoorbeeld bijstuurder personeel, bijstuurder materieel en analist dienstregeling geweest.”
Carrière
Het bijzondere aan het verhaal van Antal is dat hij helemaal geen carrièretijger is, Antal legt uit: “Ik heb nooit een einddoel gehad van wat ik wilde worden. Alle functies zijn altijd op mijn pad gekomen. Er zijn altijd nieuwe kansen, veranderingen en afdelingen voorbijgekomen waarvan ik dacht: ‘Hey, dat zou ik echt gaaf vinden!’.”
“Wat ik het allertofste aan NS vind, is dat NS een bedrijf is waar je carrière kan maken. Natuurlijk moet je daar hard voor werken en af en toe boven het maaiveld uitsteken, maar het is echt een bedrijf waar dat kan. Daarnaast is het ook een bedrijf waar je 40 jaar conducteur of machinist kan zijn en dat vind ik ook fantastisch, want dat zijn echt toppers.”
Voor Antal is werkplezier erg belangrijk, zo vertelt hij: “ik ga iedere dag met een glimlach naar mijn werk. Ik vind lol en energie van je werk krijgen het belangrijkste aan mijn baan, want werken kost nou eenmaal heel veel ‘vrije’ tijd.”
Trots
Antal zegt dat hij erg trots is op zijn baan en team, hij vertelt: “ik ben trots op mijn directe collega’s die dagelijks grote besluiten nemen, waar de reiziger niet zo veel van merkt maar die wel invloed hebben op alle treinen. Daarnaast ben ik ook trots op heel Transportbesturing. Ongeveer 500 collega's werken allemaal keihard om alles te regelen. Soms is het heel rustig en soms is het zo druk dat je eigenlijk je werk niet aan kan, bijvoorbeeld bij heel veel calamiteiten. Toch lukt het ondanks deze calamiteiten vrijwel altijd weer om alle treinen rijdend te houden. Zonder deze collega’s zouden er geen treinen rijden.”
Antal laat weten dat er altijd plek is voor nieuwe collega’s: “mijn team bestaat uit zo’n 63 collega’s. En we hebben zelfs nog het team Personele bijsturing dat ongeveer even groot is, maar ik stuur alleen de Materieel regelaren, Landelijke Monitoren Materieel en de PLBO-ers (Proces Leiders Besturing Operatie) aan. Eigenlijk zijn er het hele jaar door vacatures voor al onze functies en wij verwachten in de komende maanden zelfs nog meer vacatures online te zetten.”
“Het was erg tof dat de opdracht gaat over een product wat ik zelf wekelijks gebruik en dat ik de functionaliteit zelf ook nog mis in de NS-app.” Sannerien is zowel stagiaire bij NS als masterstudent artificial intelligence aan de Universiteit van Utrecht. “Ik ben begin juli bij NS begonnen als stagiair via het Summer of AI-event. Ik ben dus eigenlijk al de hele zomer lekker fulltime op het kantoor van NS, hier werk ik met plezier aan oplossing voor de OV-fiets dienst.”
“Als ik samenwerk in een team met collega's uit verschillende bedrijven levert dit niet alleen nieuwe invalshoeken en creatieve ideeën op, het zorgt er ook voor dat wij nog meer impact kunnen maken met kunstmatige intelligentie (AI).” Luca Verhees is naast data scientist bij NS, ambassadeur voor de TechDays van Kickstart AI.
“FLUX doet een voorspelling over welke trein(en) een reiziger heeft genomen om op zijn of haar bestemming te komen. Hierdoor kunnen we ook per trein kijken hoeveel reizigers erin zaten op bepaalde momenten van de dag of op bepaalde trajecten.” Rozemarijn de Zwart is data engineer bij NS en is samen met haar FLUX team binnen de afdeling Data Innovatie en Analyse dagelijks bezig met ontwikkelen en verbeteren van FLUX voor allerlei NS-teams. “FLUX is namelijk een model dat de reizigers verdeelt over de treinen die ze hadden kunnen nemen. Het programma gaat ervan uit dat je de meest logische reis genomen hebt. Als we dit van al onze reizigers bij elkaar optellen, kunnen we hierdoor berekenen hoe druk onze treinen zijn.”
Wij, en derde partijen, maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website goed functioneert, om jouw voorkeuren op te slaan, om inzicht te verkrijgen in bezoekersgedrag, maar ook voor marketing en social media doeleinden (laten zien van gepersonaliseerde advertenties). Door op ‘Accepteren’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies. In onze Cookieverklaring kun je meer lezen over de cookies die wij gebruiken en kun je jouw voorkeuren opslaan of wijzigen. Door ‘Weigeren’ te klikken ga je alleen akkoord met het gebruik van functionele cookies.