Met FLUX kun je voorspellen welke treinen onze reizigers hebben genomen.

Data engineer en AI bij NS

“Vroeger wist NS alleen je incheck- en uitchecklocatie. Met het nieuwe model FLUX kunnen wij ook achterhalen welke treinen onze reizigers hebben genomen.” Rozemarijn de Zwart is data engineer bij NS en is samen met haar FLUX team binnen de afdeling Data Innovatie en Analyse dagelijks bezig met ontwikkelen en verbeteren van FLUX voor allerlei NS-teams. “FLUX is eigenlijk een model dat de reizigers verdeelt over de treinen die ze hadden kunnen nemen. Het programma gaat ervan uit dat je de meest logische reis genomen hebt. Als we dit van al onze reizigers bij elkaar optellen, kunnen we hierdoor berekenen hoe druk onze treinen zijn.” 

Rozemarijn vertelt: “vorig jaar werd er een nieuw project genaamd FLUX opgestart. Hier werd een nieuw team voor samengesteld en daar ben ik vanaf het begin bij geweest. Het project was uitdagend op verschillende vlakken, zowel qua impact voor NS als op technisch gebied, waardoor ik hier helemaal mijn ei in kwijt kon.”

Rozemarijn legt uit: “Voordat het FLUX model bestond, waren er vier modellen, ontwikkeld door verschillende teams binnen NS, die allemaal een voorspelling deden over drukte in treinen en op stations. Hierdoor kon het voorkomen dat er net verschillende uitkomsten waren, die tot onzekerheid leidden. Samen hebben de teams: NO (Netwerkontwikkeling en –ontwerp), OS (Ontwikkel Specificaties), Team Zitplaatskans, NS Stations en ComIT, bepaald dat het handiger is om één nieuw model te maken, waardoor iedereen dezelfde data gebruikt en met dezelfde uitkomsten werkt. Deze vier modellen worden nu dus allemaal vervangen door het model FLUX.”

Werken bij NS

Rozemarijn vertelt: “Ik werk nu al twee jaar bij NS. Ik zocht een interne baan na drie jaar consultancy. Daarnaast wilde ik lekker lang aan bepaalde onderwerpen werken en ook met dezelfde collega's blijven werken in plaats van dat je na een project weer klaar bent.”

Rozemarijn had een paar eisen waar NS aan voldeed: “Ik zocht bewust naar een maatschappelijk relevant bedrijf. Ook wilde ik niet als enige datamedewerker in een team werken, ik vind het fijn dat ik met collega's kan overleggen en kan sparren over bepaalde zaken. Ik heb ook bij andere bedrijven gekeken, maar uiteindelijk waren de gesprekken hier heel prettig en hing er een fijne sfeer.” Voordat Rozemarijn bij NS kwam werken had zij geen idee dat treinen zo leuk waren. Zo zegt ze lachend: “Nu vind ik treinen erg cool. Dat had ik van tevoren ook niet verwacht, maar hoe meer ik er over leer, hoe interessanter ik ze eigenlijk vind!” 

Voorspellen met FLUX

“FLUX is belangrijk voor NS omdat reizigers die met de trein reizen de kern zijn van ons bedrijf. Door de check-in en check-uit weten we van de meeste reizigers op welke stations zij zijn, maar hebben we nog niet direct het antwoord op de vraag in welke specifieke trein zij hebben gereisd. FLUX doet een voorspelling over welke trein(en) een reiziger heeft genomen om op zijn of haar bestemming te komen. Hierdoor kunnen we ook per trein kijken hoeveel reizigers erin zaten op bepaalde momenten van de dag of op bepaalde trajecten.”

Met deze dagelijkse voorspellingen van Rozemarijn kunnen andere teams van NS bijvoorbeeld de drukte beter verdelen. Die teams kunnen beslissen welke treinen langer of korter kunnen en zij zorgen ervoor dat er genoeg personeel en zitplekken in de trein zijn. Het leukste aan het project van Rozemarijn is dat alle NS-collega's die iets willen weten over het aantal reizigers in de trein, als het goed is, allemaal de data uit FLUX gaan gebruiken.

“Ik had van tevoren nooit gedacht dat ons model zo goed zou werken. Er lag namelijk een erg hoge lat door de vier eerdere modellen en wij hadden maar een jaar tijd. Maar als ik kijk naar FLUX in vergelijking met de vier andere modellen, dan komen we echt heel erg in de buurt en dat met maar één model. Het mooie is ook dat ons team er wel echt ons eigen ding van heeft kunnen maken.” Daarnaast blijft FLUX erg interessant omdat het veel potentie heeft. Er zijn veel dingen waar het team nog naar kan kijken om het nog beter te maken. "Er zijn nog een hoop bronnen beschikbaar binnen NS, waar we extra informatie vandaan kunnen halen om de voorspellingen van het model te verbeteren. Bijvoorbeeld het gebruik van de reisplanner, de vergeten-uit-te-checken service, en de inzet van ongeplande (incidentieel) treinvervangend vervoer."

FLUX voor de reizigers

Met de voorspellingen van FLUX heeft Rozemarijn dus samen met haar team ervoor kunnen zorgen, dat de treinen in de toekomst beter verdeeld worden over de trajecten en hiermee zoveel mogelijk reizigers een fijne reis hebben. 

Ook zorgt deze data ervoor dat NS naar de overheid eerlijke cijfers kan rapporteren over drukte in treinen. Tot slot, wordt er met FLUX ook gekeken naar het treinreizen in Nederland over 30 jaar. “Zo kijken de managers van de stations naar hoe reizigers zich bewegen op een station. Dat is bijvoorbeeld voor de veiligheid heel belangrijk. Maar ook voor de vraag of er in de toekomst extra roltrappen geplaatst moeten worden. Of dat NS misschien crowd management moet inzetten op stations. Ook worden de voorspellingen gebruikt door teams die verkeerskundig onderzoek doen naar de mobiliteit over 30 jaar en de rol van NS daarin.” 

Het FLUX-team

Rozemarijns team bestaat uit 7 developers/ontwikkelaars. “Ons team is bezig met het programmeren en onderhouden van FLUX. We hebben dus een model ontwikkeld en uiteindelijk geven wij de voorspellingen van FLUX weer terug aan de grote databases, waar andere collega's dan weer mee verder kunnen. Daarnaast hebben wij een extra groep collega's om ons heen, deze groep heet FLUX-plus. Dat zijn eigenlijk NS’ers uit allerlei verschillende afnemende teams, die heel veel kennis hebben van NS-processen, maar ook wat er met de data kan en welke data zij nodig hebben. Hierdoor kan mijn team zich vooral richten op de technische kant.” 

“Ik vind het wel echt cool, dat er vanuit veel verschillende afdelingen van NS naar ons team wordt gekeken en dat niet iedereen zijn eigen team aan het oprichten is en ongeveer aan hetzelfde project begint. Het is dus mooi dat er echt gekeken is naar hoe kunnen we samen zorgen dat er één model komt. Daar is gelukkig goed over nagedacht.” vertelt Rozemarijn trots. “We hebben met z’n allen superhard gewerkt en ik ben heel trots op wat we hebben neergezet. Bovendien zijn ook alle gebruikers tevreden met wat we afgelopen jaar hebben neer kunnen zetten. Het is nog zeker niet perfect, maar het is wel nu al beter dan ik hoopte.” Wat Rozemarijn ook heel bijzonder vindt, is dat de data van haar team aan het ministerie wordt gepresenteerd en in het NS-jaarverslag staan.

Toekomst

“We zijn nu in de fase dat we onderdelen uit het model, bijvoorbeeld welke informatie we kunnen halen uit een gekocht ticket, verder kunnen onderzoeken om FLUX te verbeteren. Wij gaan ons model nog beter en betrouwbaarder maken.” Ook hoopt Rozemarijn dat uiteindelijk nog meer ideeën worden bedacht waar de data voor gebruikt kan worden. “Ik zou het tof vinden als reizigers hun data kunnen zien in onze app.” Die database kan in de toekomst misschien zelfs wel ingezet worden voor een ‘NS wrapped’: een gepersonaliseerd NS-jaaroverzicht.  

Tot slot wil Rozemarijns team FLUX nog breder inzetten. “We kijken nu nog heel erg naar de treinen, maar je hebt bijvoorbeeld ook nog de deur tot deur reis, hoe komen mensen naar het station toe? Zo kunnen wij bijvoorbeeld de OV-fiets koppelen in de toekomst. Dat zou ik wel echt tof vinden.” 

Wil jij ook werken aan bij NS? Kijk dan op deze pagina.

Jouw droombaan in je mailbox?

Mis nooit meer jouw ideale vacature met onze persoonlijke vacature alerts.