Als operationeel teamleider bij het Materieel Besturingscentrum NS geef ik leiding aan helpdeskmedewerkers en planners. Dit doe ik op het OCCR in Utrecht, het Operationeel Controle Centrum Rail. Stel, een trein krijgt een storing en kan niet meer verder rijden, dan bellen machinisten en conducteurs naar onze helpdesk. Wij verwerken deze technische defecten dan. Het gaat vooral om storingen bij rijdende treinen. Meestal belt men voor grote storingen, maar soms ook voor kleinere defecten aan bijvoorbeeld een toilet.
Van tevoren weet je nooit hoe je werkdag eruitziet. Soms is het hollen, soms is het stilstaan. De ene dienst kan het rustig zijn en de andere dienst zit je met je handen in het haar. Die afwisseling maakt het leuk. Ook werk ik met veel verschillende collega’s samen, die andere expertises hebben. Bijvoorbeeld met ketenpartners in de techniek en van andere bedrijven. Da’s voor mij handig, want ik ben niet echt technisch aangelegd. En soms met collega’s die logistieke kennis hebben. Dat contact met verschillende mensen vind ik super-interessant.
Ik ben wel van de feestcommissie, haha. Ik vind het leuk om activiteiten te organiseren met het team. Zo zijn we al eens gaan karten en paintballen. Borrelen doen we ook graag. Door de onregelmatige diensten zit je soms op dinsdagmiddag samen op het terras en een andere keer ben je op donderdagavond aan het wielrennen met elkaar. Collega’s komen vanuit het hele land en komen in Utrecht bij elkaar. Van Heerhugowaard tot Venlo en van Leiden tot Hengelo. Leuke dingen met elkaar doen buiten werk om, dat houdt het extra leuk.
Bij ons op de afdeling staat ook iedereen voor elkaar klaar. Zelf heb ik bijvoorbeeld geen technische achtergrond, dus is het handig dat collega’s mij met technische vraagstukken kunnen helpen. Ik hoef me niet te schamen om vragen te stellen. Iedereen wil elkaar helpen. Dat is ontzettend relaxt. Het is echt een leuke club bij elkaar, met mensen van diverse achtergronden.
De ene keer is het rustig, de andere keer is het druk, zoals afgelopen week het geval was. Dat maakt het werk spannend. Binnen een kwartier tijd was mijn werkdag zo omgeslagen. Er kwam een melding binnen van een storing en toen moest ik opeens heel snel schakelen. Ik vind dat wel cool, dat motiveert me. Je moet er natuurlijk wel tegen kunnen, om ineens zo ‘aan’ te staan. Je werkdag is niet te plannen en dat is juist een leuke uitdaging. Je weet nooit wat er gaat gebeuren. Vooral niet in de vroege en in de late diensten. En zeker niet in de herfst en winter, wanneer de weersomstandigheden de dienstregeling kunnen beïnvloeden. Maar het maakt je trots wanneer je een trein weer veilig op pad kunt laten sturen.
Jaisal
Ik verleen service op zowel het station als in de trein. Zo help ik reizigers die niet weten op welk perron ze moeten zijn of assisteer ik bij incheckpoortjes. Ook ben ik als Medewerker Veiligheid & Service bezig met het handhaven van de veiligheid. Zo grijp ik in bij zwartrijders in de trein of bij agressieve reizigers. We zijn bevoegd om hen aan te houden.
Julia
Als medewerker Veiligheid & Service ben ik bij mijn standplaats op het station van Rotterdam aanwezig voor de veiligheid van reizigers en collega’s. Ik verleen daar service waar dat nodig is.' We lopen bij V&S altijd in duo’s, en soms met z’n drieën. De ene reiziger wil bijvoorbeeld weten op welk perron ‘ie moet zijn, de andere is net bestolen of is z’n medereiziger kwijt. Ook ondersteunen we conducteurs die te maken hebben met lastige reizigers en proberen de situatie dan te de-escaleren.
Xandor
In de ruim dertig jaar tijd dat ik bij NS werk, ben ik nog nooit met tegenzin naar werk gegaan. Ik probeer er elke dag weer een feestje van te maken. Wat ik zo leuk vind, is dat je als conducteur een diversiteit qua mensen tegenkomt. De ene dag breng je vakantiegangers naar Schiphol, de andere dag vervoer je zakenlui naar Utrecht of dagjesmensen naar Den Bosch. Afgelopen week zat de trein vol met trolleys van mensen die op pad gingen naar de Huishoudbeurs. Je ziet een afspiegeling van de maatschappij. Hartstikke leuk.
Voor een goede werking van deze website worden cookies gebruikt. Cookies zijn kleine (tijdelijke) tekstbestanden die door je browser worden opgeslagen. Zo maken we gebruik van functionele cookies om je instellingen te onthouden en van analytische cookies om het gebruik van de website anoniem te analyseren en te verbeteren.