Als operationeel teamleider bij het Materieel Besturingscentrum NS geef ik leiding aan helpdeskmedewerkers en planners. Dit doe ik op het OCCR in Utrecht, het Operationeel Controle Centrum Rail. Stel, een trein krijgt een storing en kan niet meer verder rijden, dan bellen machinisten en conducteurs naar onze helpdesk. Wij verwerken deze technische defecten dan. Het gaat vooral om storingen bij rijdende treinen. Meestal belt men voor grote storingen, maar soms ook voor kleinere defecten aan bijvoorbeeld een toilet.
Van tevoren weet je nooit hoe je werkdag eruitziet. Soms is het hollen, soms is het stilstaan. De ene dienst kan het rustig zijn en de andere dienst zit je met je handen in het haar. Die afwisseling maakt het leuk. Ook werk ik met veel verschillende collega’s samen, die andere expertises hebben. Bijvoorbeeld met ketenpartners in de techniek en van andere bedrijven. Da’s voor mij handig, want ik ben niet echt technisch aangelegd. En soms met collega’s die logistieke kennis hebben. Dat contact met verschillende mensen vind ik super-interessant.
Ik ben wel van de feestcommissie, haha. Ik vind het leuk om activiteiten te organiseren met het team. Zo zijn we al eens gaan karten en paintballen. Borrelen doen we ook graag. Door de onregelmatige diensten zit je soms op dinsdagmiddag samen op het terras en een andere keer ben je op donderdagavond aan het wielrennen met elkaar. Collega’s komen vanuit het hele land en komen in Utrecht bij elkaar. Van Heerhugowaard tot Venlo en van Leiden tot Hengelo. Leuke dingen met elkaar doen buiten werk om, dat houdt het extra leuk.
Bij ons op de afdeling staat ook iedereen voor elkaar klaar. Zelf heb ik bijvoorbeeld geen technische achtergrond, dus is het handig dat collega’s mij met technische vraagstukken kunnen helpen. Ik hoef me niet te schamen om vragen te stellen. Iedereen wil elkaar helpen. Dat is ontzettend relaxt. Het is echt een leuke club bij elkaar, met mensen van diverse achtergronden.
De ene keer is het rustig, de andere keer is het druk, zoals afgelopen week het geval was. Dat maakt het werk spannend. Binnen een kwartier tijd was mijn werkdag zo omgeslagen. Er kwam een melding binnen van een storing en toen moest ik opeens heel snel schakelen. Ik vind dat wel cool, dat motiveert me. Je moet er natuurlijk wel tegen kunnen, om ineens zo ‘aan’ te staan. Je werkdag is niet te plannen en dat is juist een leuke uitdaging. Je weet nooit wat er gaat gebeuren. Vooral niet in de vroege en in de late diensten. En zeker niet in de herfst en winter, wanneer de weersomstandigheden de dienstregeling kunnen beïnvloeden. Maar het maakt je trots wanneer je een trein weer veilig op pad kunt laten sturen.
Joost
Hoe is het om na de mbo-opleiding tot machinist te beginnen bij NS? Bekijk de video. Collega Joost vertelt je er alles over.
Erik & Rens
Met maar liefst 22.000 collega’s is het onmogelijk om iedereen te kennen. Maar vandaag maken NS-collega’s Erik en Rens kennis met elkaar, zonder dat ze elkaar zien.
Yari
Geïnspireerd door enkele collega’s, besloot Yari (28) twee jaar geleden om, naast zijn fulltimebaan bij NS als Studieleider Materieel, de opleiding tot Machinist te volgen. In zijn kantoorbaan zorgde hij er al voor dat al het benodigde materieel beschikbaar stond voor de dienstregeling, maar hij besloot nog een stap verder te gaan en te leren hoe hij zelf treinen kon besturen. Dit vroeg om een grote portie eigen inzet, maar ook om de flexibiliteit van zijn collega’s om een goede werk-privé balans te behouden.
Wij, en derde partijen, maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website goed functioneert, om jouw voorkeuren op te slaan, om inzicht te verkrijgen in bezoekersgedrag, maar ook voor marketing en social media doeleinden (laten zien van gepersonaliseerde advertenties). Door op ‘Accepteren’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies. In onze Cookieverklaring kun je meer lezen over de cookies die wij gebruiken en kun je jouw voorkeuren opslaan of wijzigen. Door ‘Weigeren’ te klikken ga je alleen akkoord met het gebruik van functionele cookies.