Operationeel teamleider MBN

Teun

Teamleider operatie NS Teun

Even voorstellen

Als operationeel teamleider bij het Materieel Besturingscentrum NS geef ik leiding aan helpdeskmedewerkers en planners. Dit doe ik op het OCCR in Utrecht, het Operationeel Controle Centrum Rail. Stel, een trein krijgt een storing en kan niet meer verder rijden, dan bellen machinisten en conducteurs naar onze helpdesk. Wij verwerken deze technische defecten dan. Het gaat vooral om storingen bij rijdende treinen. Meestal belt men voor grote storingen, maar soms ook voor kleinere defecten aan bijvoorbeeld een toilet.

Van tevoren weet je nooit hoe je werkdag eruitziet. Soms is het hollen, soms is het stilstaan. De ene dienst kan het rustig zijn en de andere dienst zit je met je handen in het haar. Die afwisseling maakt het leuk. Ook werk ik met veel verschillende collega’s samen, die andere expertises hebben. Bijvoorbeeld met ketenpartners in de techniek en van andere bedrijven. Da’s voor mij handig, want ik ben niet echt technisch aangelegd. En soms met collega’s die logistieke kennis hebben. Dat contact met verschillende mensen vind ik super-interessant.

"Ik ben wel van de feestcommissie. We zijn al eens gaan karten en paintballen. En soms zit je samen op het terras of ga je wielrennen."

Mijn collega's

Ik ben wel van de feestcommissie, haha. Ik vind het leuk om activiteiten te organiseren met het team. Zo zijn we al eens gaan karten en paintballen. Borrelen doen we ook graag. Door de onregelmatige diensten zit je soms op dinsdagmiddag samen op het terras en een andere keer ben je op donderdagavond aan het wielrennen met elkaar. Collega’s komen vanuit het hele land en komen in Utrecht bij elkaar. Van Heerhugowaard tot Venlo en van Leiden tot Hengelo. Leuke dingen met elkaar doen buiten werk om, dat houdt het extra leuk.

Bij ons op de afdeling staat ook iedereen voor elkaar klaar. Zelf heb ik bijvoorbeeld geen technische achtergrond, dus is het handig dat collega’s mij met technische vraagstukken kunnen helpen. Ik hoef me niet te schamen om vragen te stellen. Iedereen wil elkaar helpen. Dat is ontzettend relaxt. Het is echt een leuke club bij elkaar, met mensen van diverse achtergronden.

Leukste moment van de week

De ene keer is het rustig, de andere keer is het druk, zoals afgelopen week het geval was. Dat maakt het werk spannend. Binnen een kwartier tijd was mijn werkdag zo omgeslagen. Er kwam een melding binnen van een storing en toen moest ik opeens heel snel schakelen. Ik vind dat wel cool, dat motiveert me. Je moet er natuurlijk wel tegen kunnen, om ineens zo ‘aan’ te staan. Je werkdag is niet te plannen en dat is juist een leuke uitdaging. Je weet nooit wat er gaat gebeuren. Vooral niet in de vroege en in de late diensten. En zeker niet in de herfst en winter, wanneer de weersomstandigheden de dienstregeling kunnen beïnvloeden. Maar het maakt je trots wanneer je een trein weer veilig op pad kunt laten sturen.

Saskia's NS Journey

Onze mensen in de trein

Trein

"Ik zie alle hoeken van het land, met elke dag een ander landschap"

Vier jaar oud was hij, toen Job van der Schouw (21) wist: ik wil machinist worden. Over een paar maanden is het zover en mag deze aspirant-machinist zelfstandig een trein besturen. “Het idee dat je een gigantisch voertuig met honderden mensen bestuurt, leek me als kind al waanzinnig.”

Station

"Kalmte bewaren bij onrust, dat leer ik in deze functie goed."

Als Rutger Bouw (25) niet aan het werk is, reist hij graag door Europa. Als het kan, zoveel mogelijk met de trein. En al die reiservaring komt goed van pas bij zijn functie als Servicemedewerker Internationaal. “Aan de balie kunnen we die persoonlijke touch meer bieden dan via een app of website.”

Station

Dat reizigers mij ook aanspreken als ik niet aan het werk ben, dat is heel mooi

“Het contact met de reizigers die hier vaak dagelijks hun fiets komen stallen, dat is voor mij enorm waardevol.” Leon van Ham is fietsenmaker in de fietsenstalling op Station Tilburg. Binnen deze functie repareert Leon fietsen van reizigers. Ook repareert hij regelmatig OV-fietsen zodat er altijd genoeg fietsen beschikbaar zijn in de fietsenstalling: “Ik doe dit werk inmiddels 43 jaar in dezelfde fietsenstalling en nog altijd met veel plezier. Drie maanden lang heb ik een andere baan geprobeerd, maar al snel begon ik de fietsenstalling te missen. Naast een korte onderbreking voor mijn militaire dienst ben ik daarom altijd in de fietsenstalling blijven werken.”

NS vacature alert

Jouw droombaan in je mailbox?

Mis nooit meer jouw ideale vacature met onze persoonlijke vacature alerts.