Een trein plannen van Utrecht naar Amersfoort is één, maar welke trein gaat dat zijn en welk personeel gaat er mee? En past die trein wel op het geplande perron? Dat en meer wordt geregeld via de complexe IT-systemen van de afdeling Logistiek & Transportbesturings Service Organisatie (LTSO).
Een van die systemen is B@M. Bij een storing, aanrijding of vertraging zorgen de bijstuurders van NS met behulp van B@M dat de reizigers zo snel mogelijk weer verder kunnen. B@M monitort realtime zevenduizend treinritten per dag aan de hand van zo’n half miljoen meldingen van sensoren langs het spoor. Zonder B@M rijdt er geen trein: ‘Dan moet je wel een systeem hebben dat die hoeveelheid informatie aan kan, het mág er niet uit liggen,’ vertelt één van de Java Developers. Rijdt een trein te vroeg of te laat langs één van de talloze sensoren van Prorail langs het spoor? B@M maakt de afwijkingen visueel. Zo hebben de bijstuurders altijd een zo goed mogelijk beeld van de werkelijkheid, waardoor zij snel kunnen schakelen. Bijvoorbeeld door een nieuwe trein in te zetten. Het is dan ook een van de meest kritieke systemen van NS.
Niet zo gek dus dat er vijf ontwikkelteams werken aan de applicatie. B@M is opgedeeld in verschillende (technische) componenten. Elk scrumteam is verantwoordelijk voor vier of vijf componenten van het state of the art systeem dat sinds 2019 live is. Het nieuwe systeem was hoognodig, vertelt de lead developer van een van de teams: ‘Het oude systeem was geschreven in een programmeertaal die bijna niemand meer kende. Developers van het systeem gingen inmiddels zelfs met pensioen.’ Er zat dus aardig wat druk achter de komst van een nieuw systeem. Zeven jaar lang werd er gewerkt aan een nieuwe versie. Geschreven in de industriestandaard Java en bovendien gericht op continue innovatie. ‘We willen dat dit systeem actueel blijft en blijven continu door ontwikkelen. Het leuke is dat we nu ook nieuwe features kunnen gaan bouwen. Er is genoeg te ontwikkelen als je hier als developer aan de slag gaat.’
Die nieuwe functionaliteiten kunnen de teams zelf met een druk op de knop releasen. ‘Wij werken met een ‘release train’. Als we een functionaliteit hebben ontwikkeld, testen we die eerst in de ontwikkelomgeving, dan in de acceptatieomgeving en vervolgens gaat hij mee in de release die elke drie weken plaatsvindt. In één release zitten de verbeteringen van alle teams.’ Elke twee weken werken de teams in sprints aan hun nieuwe functionaliteiten. ‘Dat is een stukje commitment, voor onszelf maar ook naar de business toe: wij gaan dit oppakken. De ontwikkeling naar DevOps is ook fijn. Het is dan echt je eigen product, je voelt je verantwoordelijk voor elke wijziging. We zitten met allemaal jonge mensen, dat is ook gewoon gezellig. Samen kijken we: hoe gaan we het maken?’
Het allergaafste? Dat is nog altijd de impact je als developer bij LTSO maakt. ‘Zoveel mensen nemen de trein. Dan werk je zelf aan een vitaal systeem binnen dat domein. Het is ook heel sprekend, die complexe infrastructuur. Dat is gewoon gaaf.’
Lisa
Een loopbaan bij NS begint soms op een onverwachte plek. Voor Lisa Dielessen begon het met een achtergrond in psychologie en een interesse in data. Inmiddels werkt ze al bijna vier jaar als data engineer bij NS. Haar start maakte ze via het Junior Data Talent programma. “Ik heb niet gestudeerd om data engineer te worden, maar via dit programma kon ik op een laagdrempelige manier instromen en leren in de praktijk.”
Robin
Voor Robin Janssen, platform engineer bij NS, ligt de kracht van innovatie in kennisdeling en vooruitdenken. Hij bezocht in april dit jaar KubeCon, een internationale conferentie over cloud-native technologie en platform engineering. Hij vertelt: “KubeCon is dé plek om te zien waar de toekomst van IT naartoe gaat. Je komt terug met ideeën die je direct kunt toepassen.” In zijn werk zorgt hij ervoor dat digitale infrastructuur goed is afgestemd op ontwikkelprojecten en helpt hij collega’s om nieuwe technologieën te begrijpen en te gebruiken. Wat hij leerde op de internationale IT-conferentie KubeCon, past hij nu toe in zijn rol binnen NS.
Doris
Doris Aafjes zit in haar eerste jaar van het IT-traineeship bij NS. Ze werkt aan een innovatief systeem binnen de applicatie Donna dat planners helpt sneller te werken. "Ik zit dit jaar in deze functie, maar volgend jaar in een andere. Juist dat leek me zo leuk aan het traineeship voordat ik begon: dat ik de ruimte krijg om te kijken en uit te zoeken wat ik uiteindelijk wil doen."
Wij, en derde partijen, maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website goed functioneert, om jouw voorkeuren op te slaan, om inzicht te verkrijgen in bezoekersgedrag, maar ook voor marketing en social media doeleinden (laten zien van gepersonaliseerde advertenties). Door op ‘Accepteren’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies. In onze Cookieverklaring kun je meer lezen over de cookies die wij gebruiken en kun je jouw voorkeuren opslaan of wijzigen. Door ‘Weigeren’ te klikken ga je alleen akkoord met het gebruik van functionele cookies.