Hoe kunnen we het potentieel van het spoor nog beter benutten? De afdeling Conflictsignalering werkt aan een nieuwe deelapplicatie die het mogelijk maakt om te plannen op sectieniveau, de kleinste meetbare eenheid van het spoor. Daardoor kunnen treinen dichter op elkaar rijden. ‘Dat vraagt enorm veel rekenkracht,’ vertelt een van de testers. ‘Het is niet alleen code, maar echte treinritten. De spoorwereld in Nederland is enorm complex.’
De nieuwe software signaleert conflicten in de planning op sectieniveau. Een sprinter die achter een sneltrein zit, een overlapping in de spoorbezetting, of veel erger, twee treinen die op elkaar inrijden. ‘De planners moeten erop kunnen vertrouwen dat de planning en testen van hoge kwaliteit zijn. Want wat als de software zegt dat een planning kan, maar het in de praktijk niet past? Dat willen we absoluut voorkomen.’ Het IB2-project biedt ondersteuning aan het planningsprogramma Donna. ‘Dat is een monoliet met duizenden regels code. Wij ontwikkelen een volledig losse module met het containerplatform Openshift, waardoor we heel wendbaar zijn en elk moment kunnen updaten.’
Kwaliteit is essentieel bij een wijziging in de conflictsignaleringsmodule. Testen, testen en nog eens testen dus. Om te controleren of de applicatie stabiel en naar verwachting draait, monitoren dashboards de staat van IB2 continu. ‘Zodra een test niet 100% scoort is de applicatie niet goed genoeg en moet er een nieuwe versie komen, daar zijn we heel streng in. Wij willen bugs nog voor productie ontdekken.’ Om de kwaliteit te borgen werkt het team met de nieuwste technieken die de nodige rekenkracht aankunnen, waaronder Apache Ignite, Spring Boot en Cucumber.
Na een voortraject waarbij informatieanalisten alle spoordata controleerden, ging het team aan de hand van user stories aan de slag. ‘We testen eerst zelf en kijken dan, geeft de software de verwachte uitkomst en komt die overeen met de oude planningsmodule? En kunnen we die verschillen verklaren?’ Na elke deliverable krijgen planners vrij spel om de nieuwe software te proberen. ‘Die feedback kunnen we dan meteen verwerken. We hebben nauw contact met diverse stakeholders en de planners, dat creëert vertrouwen. We weten precies waar ze in de praktijk tegenaan lopen.’
Het IB2-team kan snel schakelen voor oplossingen dankzij een goede samenwerking: ‘Het is echt mijn tweede familie, we kunnen bij elkaar terecht en iedereen helpt elkaar. Als een van ons een leuke nieuwe techniek heeft geleerd, dan delen we dat. Daardoor begrijp je elkaar en werk je echt als team aan de applicatie.’ De eerste reacties van de planners waren enorm positief: ‘De conflictsignalering deed het té goed, konden ze dat wel vertrouwen? Dat was een leuke boost voor het team, om te horen dat je het beter doet dan verwacht.’
De testers in het DevOps team zijn verantwoordelijk voor het testen van het gehele developmenttraject. Van A tot Z. ‘De ene dag ben je bezig met Java, de dag erop werk je aan de configuratie. Je hebt daar vrijheid in. Zo doe ik soms developertaken en kan een developer testen. Je krijgt de ruimte om jezelf te ontwikkelen. Er is zoveel kennis in de organisatie, er is altijd wel iemand die je verder op weg kan helpen of een training mogelijk. Je bent echt meester van je eigen pad bij NS.’
Freek
“Komend weekend ga ik naar een feestje en dan pak ik weer een OV-fiets. Dat is natuurlijk supergaaf als ik eraan gewerkt heb.” Freek Claessen is projectmanager bij NS-stations services. Hij werkt dagelijks aan de OV-fiets, OV-Ebike, de (onbemande) fietsenstallingen, toiletten en bagagekluizen.
Vandaag viert Ismail Amghar het Offerfeest. Ismail, Product Owner vertelt: “jaarlijks mag ik bij NS drie christelijke feestdagen omruilen voor drie niet-christelijke feestdagen. Dankzij deze regeling kan ik tijdens het Offerfeest gewoon vrij zijn en bijvoorbeeld met kerst werken. Ik vind dit echt een geweldige regeling, omdat ik zo elk jaar tijdens islamitische feesten zoals het Suikerfeest en het Offerfeest zonder problemen vrij kan nemen.”
Ala
Ik werk als Robotic Process Automation Developer. Dat houdt in dat ik bedrijfsprocessen automatiseer voor collega’s die repeterend werk doen. Een bot kan een hoop handmatig werk overnemen, zoals een tool die de kosten van een vervangend vervoersbewijs teruggeeft wanneer reizigers hun ov-kaart zijn vergeten mee te nemen.
Voor een goede werking van deze website worden cookies gebruikt. Cookies zijn kleine (tijdelijke) tekstbestanden die door je browser worden opgeslagen. Zo maken we gebruik van functionele cookies om je instellingen te onthouden en van analytische cookies om het gebruik van de website anoniem te analyseren en te verbeteren.