Hoe zorgen we dat reizigers voldoende afstand kunnen houden, ook als de COVID-19 maatregelen op het station en in de trein straks verder versoepelen? Een speciaal opgericht DevOps team ontwikkelde een app waarmee reizigers vooraf hun reis kunnen registreren en reisadvies krijgen over minder drukke tijdstippen. De testmanager van het team vertelt: ‘Je maakt echt een maatschappelijk tastbaar product dat ertoe doet.’
Door inzicht in de verwachte reizigers, kan je slim plannen en kan NS zo nodig rekening houden met materieel. Voor de lancering van de app was snelheid van groot belang. ‘Daarom lag een lowcode platform voor de hand. Developers werken met makkelijke blokken waardoor we snel wijzigingen door kunnen voeren, bijvoorbeeld als maatregelen veranderen.’ In een multidisciplinair team werd aan de hand van user stories gewerkt aan een app die reizigers ondersteunt in een veilige reis. ‘Daarmee haal je de eerste fouten er al meteen uit,’ vertelt de testmanager. ‘Als de product owner aangeeft dat X moet gebeuren als je op Y klikt, en een developer en ik hebben daar allebei een ander beeld bij, dan kunnen we dat direct opvangen.’
Om zeker te stellen dat de app veilig is en goed functioneert, werd uitgebreid getest door professionals van het Test Competence Center (TCC). ‘De app moet veilig zijn en ook bij veel gebruikers nog een goede respons geven. Daar testen we heel sterk op.’ Na een pilot in mei met overwegend positieve respons ging de eerste versie van de app live. ‘Nu kunnen we doorontwikkelen op functionaliteit.’ Zo kunnen reizigers nu ook met de app een plek voor hun fiets reserveren. ‘Een fiets neemt veel ruimte in beslag, die we zeker in deze tijd nodig hebben.’
Testers van verschillende onderdelen binnen NS werken samen vanuit het Test Competence Center (TCC), een community waar kennis en vaardigheden met elkaar gedeeld worden. ‘Je kan je blijven ontwikkelen. Door trainingen, of bijvoorbeeld als iemand kennis deelt van een congres waar hij is geweest. En je kan onderling sparren, hoe heb jij dit opgelost? Er is altijd wel iemand die iets soortgelijks heeft gedaan.’ Handig, want NS is continu volop in ontwikkeling. Zo wordt bijvoorbeeld geëxperimenteerd met AI voor het testen van e-learning modules. ‘Door AI in te zetten voor repetitief testwerk kunnen onze testers zich focussen op andere projecten: performance testen, security testen, functioneel testen, van lowcode platformen tot zelf ontwikkelde javascript applicaties.’ Hoe je het doet? Dat is aan jou. ‘Je krijgt heel veel vrijheid in hoe je je werk aanpakt. NS legt heel sterk de verantwoordelijkheid bij de medewerker, als je maar resultaat laat zien.’
‘Testen staat op heel hoog niveau binnen NS. Bij sommige organisaties moet je nog uitleggen waarom testen nodig is, bij NS hoeft dat niet. Ontwikkelaars zien je als volwaardig IT-partner, en dat maakt het gesprek zo leuk. Je doet het echt samen.’ Ook na de oplevering werken de teams aan continuous improvement. ‘We evalueren wat er beter kan en nemen dat weer mee in de volgende ontwikkelcyclus. Er is een goede professionele sfeer, daar houd ik van. Je zorgt echt voor een zo goed mogelijke reiservaring voor de klant, dat maakt het heel tastbaar. Als ik zelf naar kantoor ga, maak ik gebruik van mijn eigen product, dat is leuk.’
Cindy
Hoe is het om te werken als developer bij NS? Zijn het eenzame nerds in een kelder of is dit beroep toch socialer dan je eerst zou denken? In deze aflevering duiken we achter de computer met Cindy.
Inge
Inge Mugge is Product Owner bij NS. Hier werkt ze al 5 jaar aan verschillende apps voor NS: denk aan de Ticketer app en de Wissel app. “Ik vind het echt heel gaaf wat wij doen. Je moet dingen kunnen versnellen, verbeteren of makkelijker maken” vertelt Inge. Samen met haar team zet Inge ontzettend toffe projecten neer. Dit is dan ook de reden dat ze samen met 5 andere teams de NS Digital Award 2023 heeft gewonnen voor de Wissel app!
Colin
Colin (30) werkt als Android Developer aan de NS app. Hij vertelt: “Ik werk aan het domein kaartjes verkoop binnen de app, zodat reizigers eenvoudig een treinkaartje kunnen kopen.” Drie jaar geleden maakte hij de overstap van een zorgverzekeraar naar NS. En dat pakte voor hem goed uit. “Ik dacht dat ik al veel wist, maar bij NS dacht ik: I need to step my game up.”
Wij, en derde partijen, maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website goed functioneert, om jouw voorkeuren op te slaan, om inzicht te verkrijgen in bezoekersgedrag, maar ook voor marketing en social media doeleinden (laten zien van gepersonaliseerde advertenties). Door op ‘Accepteren’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies. In onze Cookieverklaring kun je meer lezen over de cookies die wij gebruiken en kun je jouw voorkeuren opslaan of wijzigen. Door ‘Weigeren’ te klikken ga je alleen akkoord met het gebruik van functionele cookies.