
Elke dag is anders als conducteur. De nachttrein is totaal verschillend van wanneer je in de ochtendspits werkt. Je hebt te maken met andere mensen, verschil in drukte en in of je alleen werkt of met een andere conducteur.
Ik ben een echt mensenmens. Het contact met reizigers is dan ook wat ik het allerleukst vind aan mijn baan. Ik maak heel graag praatjes met mensen op het perron of in de trein. Stiekem heb ik een beetje een zwak voor ouderen en knoop ik regelmatig een gesprek met hen aan. Ik denk dat dit voortkomt uit dat ik hiervoor in de zorg heb gewerkt, ook vaak met ouderen.

Elke dag is anders als conducteur. De nachttrein is totaal verschillend van wanneer je in de ochtendspits werkt. Je hebt te maken met andere mensen, verschil in drukte en in of je alleen werkt of met een andere conducteur.
Ik ben een echt mensenmens. Het contact met reizigers is dan ook wat ik het allerleukst vind aan mijn baan. Ik maak heel graag praatjes met mensen op het perron of in de trein. Stiekem heb ik een beetje een zwak voor ouderen en knoop ik regelmatig een gesprek met hen aan. Ik denk dat dit voortkomt uit dat ik hiervoor in de zorg heb gewerkt, ook vaak met ouderen.
Naast de gezelligheid vind ik het heerlijk dat mijn baan geen 9-tot-5-baan is. Elke dag is daardoor anders. De nachttrein is totaal verschillend van wanneer je in de ochtendspits werkt. Je hebt te maken met andere mensen, verschil in drukte en in of je alleen werkt of met een andere conducteur.
Je krijgt veel verantwoordelijkheid als conducteur. Als je in de ochtend werkt, ben je de enige conducteur in de trein. Dat betekent dat je zelf verantwoordelijk bent voor alle taken, van de trein uitstappen tot omroepen en de kaartjes checken.
Naast de gezelligheid vind ik het heerlijk dat mijn baan geen 9-tot-5-baan is. Elke dag is daardoor anders. De nachttrein is totaal verschillend van wanneer je in de ochtendspits werkt. Je hebt te maken met andere mensen, verschil in drukte en in of je alleen werkt of met een andere conducteur. Als je in de ochtend werkt, ben je de enige conducteur in de trein. Dat betekent dat je zelf verantwoordelijk bent voor alle taken, van de trein uitstappen tot omroepen en de kaartjes checken.
Ik raad al mijn vrienden aan om conducteur te worden. Ik vind het een heerlijk beroep en de collega’s zijn helemaal top. Ik drink niet alleen graag een koffietje met ze in de ochtend, ik kan ook altijd bij hen terecht voor goede raad.
Als conducteur kom je nog weleens voor uitdagingen te staan. Zo kan je in de nachttrein te maken krijgen met dronken reizigers of zelfs agressie. Dan moet je kunnen rekenen op je collega’s. Ik vraag hen ook vaak om advies: hoe ga je om met bepaalde situaties? Voor dat soort vragen heb ik ook een mentor, die me heel goed begeleidt. Ik kan bij haar met alles terecht. Vooral aan het begin van je baan heb je veel aan een persoon die je vertrouwt.
Mijn hoogtepunt van de week was dat ik mijn collega Adnan tegenkwam (rechts op de foto). Adnan is Medewerker Veiligheid & Service en hij is degene die mij heeft aangemoedigd om conducteur te worden. Ik ben hem daar elke dag dankbaar voor.
Adnan en ik hebben een hele bijzondere band. Voordat ik conducteur werd, werkte ik in een revalidatiecentrum. Adnans vader lag helaas in de laatste fase van zijn leven in dat centrum en ik heb hem toen verzorgd. In die tijd hebben zowel Adnan als zijn vader mij heel enthousiast gemaakt om voor NS te gaan werken. Ik zie Adnan nu bijna elke week tijdens mijn werk, want we hebben allebei de standplaats Rotterdam. En altijd als ik hem tegenkom, krijg ik de groetjes van zijn moeder. Dat noem ik nog eens een prachtige band tussen collega’s.



Niek
Op zijn vierde staat Niek Schuit (18) al langs het spoor in Noord-Holland. Samen met zijn ouders kijkt hij naar treinen die voorbijrijden. "Ik wist eigenlijk toen al dat ik iets met treinen wilde doen", vertelt hij. Wanneer we hem spreken, is hij net begonnen aan zijn tweede jaar van de mbo niveau 3 opleiding Machinist Railvervoer aan het ROC van Amsterdam. Het 'begin van het einde', noemt hij het zelf, want dit is het laatste jaar van zijn opleiding.

Yordi
Yordi (31) begon negen jaar geleden bij de Railcatering van NS als bijbaan tijdens zijn studie. “Ik verkocht eten en drinken in de trein en raakte steeds meer geïnteresseerd in het werk van de conducteur.” Na zijn mediaopleiding merkte hij dat een kantoorbaan niets voor hem was. “9 tot 5 voelde als een sleur. Ik miste het contact met mensen.”

Renny
Maak kennis met conducteur Renny (57). Naast haar werk is ze ambassadeur suïcidepreventie, trotse ambassadeur van NS én mantelzorger bij Saar aan Huis. Ze maakt niet alleen offline maar ook online de wereld een stukje mooier. Renny: “Op LinkedIn deel ik de levenslessen die ik tegenkom in de trein.”



