“Het rennen en puzzelen onder druk is echt fantastisch.” Andrea Verdonk is bijstuurder personeel bij NS. Met haar team is Andrea dag en nacht bezig met bijsturen van het personeel op de treinen. Zo zorgt ze ervoor dat de treinen zoveel mogelijk volgens dienstregeling kunnen blijven rijden als er verstoringen op het spoor zijn. Andrea legt uit: “Als er niets geks gebeurt op het spoor is er niet zoveel aan de hand. Als er echter een trein moet omkeren of storing krijgt, gaan we in ons team van 0 naar 100 binnen een paar seconden. De spanning die daarbij komt kijken is wel gaaf natuurlijk.”
Vanuit de luchtvaart naar NS
Andrea is nu ruim twee jaar werkzaam bij NS: “Door de pandemie ben ik drie jaar geleden helaas mijn baan in de luchtvaart verloren. Ik heb toen diverse banen geprobeerd, maar dat was het allemaal net niet voor mij. Uiteindelijk kwam ik bij een vacature van NS terecht en toen ben ik gaan solliciteren. Zo'n 1,5 week later kon ik al aan de slag met mijn training. Ik was heel erg blij dat ik bij NS aan de slag kon gaan. Het is een groot bedrijf dus ik dacht meteen aan de kansen die deze functie mij wellicht kon gaan opleveren.”
Opleiding
Wie aangenomen wordt voor de functie van bijstuurder personeel begint de eerste weken met een opleiding. Andrea vertelt: “Je krijgt twee begeleiders die je van A tot Z gaan meenemen in het proces. Tijdens de diensten loop je dan mee met je begeleiders. De eerste dagen is het vooral meekijken, maar al vrij snel mag je ook zelf telefoontjes aannemen en personeel op de treinen te woord staan. Tussendoor heb je ook een aantal keer training op het leercentrum in Amersfoort. Aan de hand van een simulatie ga je dan kijken hoe goed je het bijsturen al onder de knie hebt. Na 8 tot 10 weken wordt er gekeken of je zelfstandig aan de slag kan of dat er misschien nog extra kennis op bepaalde onderdelen nodig is. Het doel is wel om na 12 weken zelfstandig inzetbaar te zijn.”
Wat je leert tijdens de opleiding is heel divers: “Tijdens de opleiding leer je heel veel van onze vaktermen en afkortingen. Bij ons op de afdeling hebben treinen bijvoorbeeld bepaalde nummers. Voor al die terminologie krijg je tijdens de opleiding tijd om dat zelfstandig te leren. Van je begeleider leer je dan weer praktische vaardigheden zoals het communiceren, het omgaan met diverse situaties en het werken onder tijdsdruk. Na de opleiding heb je een basis om zelfstandig aan het werk te gaan, maar zelfs na twee jaar leer je nog dingen bij.”
Mooiste diensten
Andrea is verantwoordelijk voor het gebied rond Rotterdam. “Het gebied rond Rotterdam is vaak lekker druk. Als dan bijvoorbeeld de Willemsspoortunnel tijdelijk buiten gebruik is, dan hebben wij veel werk. Onze machinisten en conducteurs kunnen dan niet verder reizen. Dat zorgt weer voor problemen met de personeelsplanning op treinen daarna. Om te zorgen dat reizigers zo min mogelijk merken van de verstoring ga je dan zo snel mogelijk aan de slag met puzzelen en bellen. Puzzelen onder tijdsdruk is fantastisch om te doen.”
Een dienst die Andrea nog goed kan herinneren is de dienst tijdens storm Poly in juli 2023: “Die dag lag het spoor in het noorden helemaal stil, terwijl het zuiden van ons land wel bleef rijden. Je hebt dan bijvoorbeeld conducteurs en machinisten die normaal gesproken van Alkmaar naar Eindhoven zouden rijden en vanaf Eindhoven weer een andere dienst zou starten. Dat kon die dag niet dus zit je met een enorme puzzel. Het is te gek om tijdens dat soort diensten met elkaar van alles voor elkaar te krijgen. Na zo'n dienst ga ik met een trots gevoel naar huis. Dat is ook wel echt wat deze baan zo mooi maakt. Je hebt geen idee wat elke dag gaat brengen, waardoor elke dag weer compleet anders is.”
Wil jij weten wat de mogelijkheden zijn op het gebied van bijsturing bij NS? Lees dan meer op deze pagina.
Rembert
“Wat Ik leuk vind in de twee jaar dat ik hier heb gewerkt, is dat collega's altijd enorm openstaan om je verder te helpen.” Vertelt Rembert. Hij werkt als Innovatie Lead en is verantwoordelijk voor het Innovatieplatform waar hij en zijn team werken.
Caroline
Geen spijt van gehad? “Ik heb geen moment spijt gehad van mijn carrièreswitch naar conducteur” vertelt Caroline. Ze werkt nu al iets meer dan 1,5 jaar als conducteur op standplaats Haarlem. Voorheen werkte ze bij verschillende werkgevers al 19 jaar op kantoor. “Ik wilde vooral van mijn bureau af. Ik wilde niet meer 36 uur stilzitten.” Zo heeft Caroline een sprong in het diepe gewaagd en als conducteur bij NS gesolliciteerd en de daarbij behorende opleiding tot zelfstandig conducteur afgerond.
Collega’s van Veiligheid & Service staan de hele dag op scherp. Waar heeft de Meldkamer NS een klus voor ze? Waar kunnen ze helpen? Wanneer is ingrijpen nodig? Een verslaggever hobbelt een dag mee met V&S Deventer.
Wij, en derde partijen, maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website goed functioneert, om jouw voorkeuren op te slaan, om inzicht te verkrijgen in bezoekersgedrag, maar ook voor marketing en social media doeleinden (laten zien van gepersonaliseerde advertenties). Door op ‘Accepteren’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies. In onze Cookieverklaring kun je meer lezen over de cookies die wij gebruiken en kun je jouw voorkeuren opslaan of wijzigen. Door ‘Weigeren’ te klikken ga je alleen akkoord met het gebruik van functionele cookies.